Boychoir

26-08-2015

6

Boychoir (Blu-ray)

Stett (Garrett Wareing) heeft een moeilijke jeugd en wordt door bijna niemand begrepen. Hij groeit op bij een alcoholistische moeder en wordt gezien als lastig. Alleen mevrouw Steel (Debra Winger), zijn mentor op school, ziet wat in hem. Zij regelt een auditie bij Master Carvelle (Dustin Hoffman), artistiek leider van het National Boychoir, dat op tournee is door het land, maar Stett wordt niet aangenomen. Als zijn moeder om het leven komt wordt zijn vader opgespoord, maar die heeft inmiddels een eigen leven en kan een opstandige jongen niet gebruiken. Stett wordt, begeleidt door een flinke donatie, gedumpt in het internaat van het National Boychoir. Master Carvelle ziet nog steeds niets in de jongen, die ook door de overige leerlingen niet wordt geaccepteerd. Die lopen achter Devon (Joe West) en Raffi (River Alexander) aan, de twee sterren van het koor. De enige die de talenten van Stett onderkent is docent Wooly (Kevin McHale), maar de kans dat Stett mee mag doen met de grote uitvoering in New York is erg klein..

De Canadese regisseur François Girard maakt al 25 jaar films, maar zijn oeuvre is niet zo groot. Zijn laatste twee films, voorafgaand aan Boychoir, zijn Silk uit 2007 en het alom geprezen The Red Violin uit 1998. Veel van zijn films hebben muziek als onderwerp en zo ook Boychoir. In dit geval betreft het The American Boychoir, de Amerikaanse tegenhanger van de Wiener Sangerknaben. Voor de film is het koor omgedoopt tot National Boychoir. Jonge jongens met een sopraanstem. Slechts enkelen komen door de strenge selectie. Je carrière kan zomaar voorbij zijn als je de baard in de keel krijgt. Je hebt dus maar een korte tijd om te pieken. Op zich een interessant uitgangspunt voor een film. Girard gebruikt dit ook voor Boychoir, maar het komt niet goed uit de verf. Voornaamste reden hiervoor is dat het verhaal ontzettend voorspelbaar is. Nooit wordt je als kijker verrast, nergens wordt er van reeds platgetreden paden afgeweken. Stett is een ongeleid projectiel, dat overal lak aan heeft. Hij geniet nergens van en doet er alles aan om juist niet goed te zijn in het koor. Je zou zeggen dat je elke kans moet grijpen om succes te halen, zeker als muziek eigenlijk je enige passie is. Want dat heeft hij wel, liefde voor muziek. Is het echt alleen maar om Master Carvelle dwars te liggen? Je hebt er alleen jezelf mee. Teleurstellend is ook de rol van Kathy Bates, de directeur van de school. Een klasbak als zij verdient betere rollen en vooral betere dialogen om mee te werken. Je ziet haar worstelen met de teksten die ze aangereikt krijgt en ze weet er eigenlijk nauwelijks raad mee. De jonge cast kan dan misschien prachtig zingen, maar van acteren hebben ze nog niet veel kaas gegeten. Regisseur Girard heeft ze duidelijk niet altijd in de hand gehad, want regelmatig betrappen we de jongens op over-acteren.
Slechts een aantal elementen uit deze film zijn echt de moeite waard en dat zijn Dustin Hoffman als Master Carvelle, de artistiek leider van het koor. Hij wil de beste zijn en alles uit de jongens halen wat erin zit. Dit in tegenstelling tot wat hij als jonge knaap bereikt heeft, want hij voelt zich mislukt in zijn zangcarrière. Een band creëren met zijn studenten wil hij niet, want daarvoor zijn ze maar te kort bij het koor. Als ze hun hoge stem verliezen worden ze eruit gezet. Daarnaast zijn de uitvoering van de diverse muziekstukken een lust voor het oor. De stukken zijn herkenbaar, en de uitvoeringen ervan zijn prachtig. Het is echter te weinig om echt van de gehele film te kunnen genieten. Het is allemaal veel te voorspelbaar.

Jaar: 2014
Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045245313

Boychoir heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.35:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc, waarvan ruim 19 GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodec. Boychoir ziet er scherp uit met een mooi schaduwdetail en een redelijk goed contrast. Toch oogt het beeld in deze transfer wat vlak. Het is zeker niet slecht en vervelende artefacten zijn geheel afwezig, maar het spettert niet echt van je scherm af en geeft daardoor nooit het klassieke HD-gevoel weer. Toch krijgt deze beeldtransfer een ruime voldoende, want het geheel wordt verder zonder mankementen op het scherm gebracht.

De enige geluidstrack op de Blu-ray Disc van Boychoir  is een Engelstalige lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track. Het geluid van deze film is dik in orde. Dialogen komen voornamelijk uit het centerkanaal, waarbij op sommige locaties - zoals klaslokalen - ook de frontspeakers erbij betrokken worden. Plaatsing van geluidseffecten is goed gedaan en geeft mooi richting aan het geluid. De gezangen komen mooi tot hun recht in deze geluidstrack. Ze komen van alle kanten en krijgen een mooi ruimtelijk karakter mee. Het feit dat de stem van Stett niet wordt ingezongen door Garrett Wareing, maar door iemand anders, wordt uitstekend verdoezeld, mede doordat de stem op een natuurlijke manier is verwerkt in de rest van het geluid. Omgevingsgeluiden zijn in alle kanalen aanwezig, al zijn ze wel eentonig van karakter. Omgevingsgeluiden uit verschillende scènes lijken erg op elkaar en er zit weinig variatie in. Voor het LFE-kanaal is in deze film weinig ruimte, daar is het de film ook niet voor.

De Blu-ray Disc start met een aantal promotietrailers, waarna de film direct begint te spelen. Deze uitgave heeft geen extra's.

Stett komt door omstandigheden op het internaat van het National Boychoir terecht. Hij heeft zangtalent, maar dat komt er zelden uit. Artistiek leider Master Carvelle ziet weinig in de jongen en de kans is dan ook klein dat Stett mee mag doen bij de grote uitvoering aan het eind van het jaar. Boychoir kan in potentie een interessante film zijn, maar het verhaal is veel te voorspelbaar. Nergens is het verrassend of wordt er buiten de lijntjes gekleurd. Dustin Hoffman is wel fijn om naar te kijken en de muziekuitvoeringen zijn prachtig. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar extra's zijn niet voorhanden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.