The Firm - Part 1

Laurens van der Molen
31-08-2015

7.5

The Firm - Part 1 (DVD)

Na tien jaar in het getuigenbeschermingsprogramma proberen Mitch McDeere (Josh Lucas) en zijn gezin weer een normaal leven op te bouwen. Mitch opent samen met zijn broer Ray (Callum Keith Rennie) een klein advocatenkantoor en begint zijn beroep weer uit te oefenen. Zijn werk wordt met veel interesse gevolgd door een groot advocatenkantoor, dat hem vraagt om zich bij hen te voegen. Omdat Mitch hulp nodig heeft in een zaak, besluit hij dit te doen, maar spreekt af om zijn eigen kantoor wel open te houden. Wat Mitch echter niet weet, is dat de baas van de firma Alex Clark (Tricia Helfer) geen interesse heeft in Mitch vanwege zijn talent, maar wegens een cliënt die Mitch vertegenwoordigt. Wanneer Mitch te dicht bij de waarheid komt, is zijn leven opnieuw in gevaar en moet hij alles op alles zetten om de waarheid naar buiten te brengen voordat het te laat is.

The Firm Part 1 bevat de eerste 12 van de 22 episodes die het eerste seizoen telt. De serie is helaas na het eerste seizoen gecanceled. En hoewel de serie eindigt met een cliffhanger, wordt de hoofdverhaallijn wel afgerond. In deze eerste box gebeurt dit echter niet, wat erg vervelend is, want na episode 12 wil je direct door met episode 13. The Firm is een vervolg uit 2012 op het gelijknamige boek van John Grisham en de film met Tom Cruise in de hoofdrol. De serie begint tien jaar later, als Mitch McDeere samen met zijn familie het getuigenbeschermingsprogramma verlaat en zijn leven weer oppakt. Wat The Firm erg goed doet, is spanning opbouwen. Zo start de serie met een scène van enkele minuten waarin Mitch wordt achtervolgd door twee gewapende mannen. Vervolgens gaat het verhaal vijf weken terug en krijgt de kijker te zien hoe hij in deze situatie terecht is gekomen. Gedurende  de episodes krijg je steeds een stukje meer van de puzzel te zien, om uiteindelijk in de tegenwoordige tijd verder te gaan. Een erg interessante manier van een verhaal vertellen, die ervoor zorgt dat het erg moeilijk is te stoppen met kijken. Naast het spannende hoofdverhaal van het complot rondom een advocatenkantoor heeft Mitch elke aflevering een andere cliënt die hij moet verdedigen. Deze zaken zijn stuk voor stuk erg de moeite waard en hoewel je vooral wilt weten hoe het hoofdverhaal verder gaat, vervelen deze zaken geen moment. De cast is erg sterk. De chemie tussen Josh Lucas en Molly Parker, die zijn vrouw speelt, is uitstekend en beiden doen niet onder voor Tom Cruise en Jeanne Tripplehorn, die de rollen in de film vertolkten. Callum Keith Rennie speelt Ray McDeere, zijn broer die met hem mee is gegaan in getuigenbescherming. Rennie steelt elke scène waarin hij te zien is en de chemie met zijn tegenspeelster Juliette Lewis is ook zeer geloofwaardig. Andere rollen zijn weggelegd voor Tricia Helfer, Shaun Majumder en Martin Donovan, die ook stuk voor stuk hun rollen prima neerzetten. Aan de acteurs heeft het dan ook niet gelegen dat de serie is gecanceled. Wat wel precies de reden was, is lastig te zeggen. De serie is in Amerika vaak van uitzendtijd en -dag veranderd. Wellicht dat dit ervoor heeft gezorgd dat de serie niet de kijkcijfers heeft gekregen die het verdient. Het eerste seizoen van The Firm is zeker de moeite waard, ook al is het verhaal niet honderd procent afgerond. Deze uitgave bevat echter alleen de eerste 12 afleveringen, waardoor je als kijker geen enkele afronding hebt. Het is dan ook te hopen dat Entertainment One ook het tweede deel van de serie op DVD uitbrengt, zodat we in Nederland gewoon het einde van de serie kunnen zien. De serie is interessant voor iedereen die heeft genoten van de film en benieuwd is hoe het verder gaat met de familie McDeere. Er wordt echter genoeg uitgelegd in de eerste paar episodes, zodat de serie ook prima te bekijken is als je de film niet hebt gezien.

Genre: Televisie, Thriller
Jaar: 2012
Speelduur: 500 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045245436

Het beeld van de DVD-uitgave van The Firm Part 1 wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit. De serie bevat wel wat filmgrain, vooral in de scènes op afstand, maar dit is gelukkig nergens echt storend. Het zwartniveau en het contrast zijn goed. Zowel in de donkere als in de lichte scènes is alles goed te volgen. De serie heeft een aantal scènes die mooi in beeld zijn gebracht, maar vooral de achtervolgingsscène aan het begin springt eruit. De Nederlandse ondertiteling staat duidelijk onderin beeld en is goed leesbaar.

De DVD-uitgave van The Firm Part 1 bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dat is van een goede kwaliteit. De dialogen komen door de centerspeaker en waar nodig door de voorste speakers. Ze zijn helder en duidelijk te verstaan, ook tijdens de scènes waarin er veel omgevingsgeluiden zijn. Deze omgevingsgeluiden zijn duidelijk te horen door de daarvoor bestemde speakers. Deze komen vooral goed tot hun recht in drukke scènes waarin Mitch op straat loopt, maar ook in de rechtbank zijn de omgevingsgeluiden erg goed gedaan. Zo hoor je bijvoorbeeld duidelijk de reactie van het publiek op de achtergrond wanneer er een onthulling wordt gedaan. The Firm is voor een groot gedeelte een rustige serie met veel dialogen. De subwoofer wordt dan ook weinig gebruikt, alleen tijdens de scènes waarin instrumentale muziek is te horen om de spanning op te drijven is deze duidelijk aanwezig.

The Firm Part 1 bevat 12 episodes van ieder 43 minuten, die zijn verdeeld over drie DVD’s. Helaas bevat geen van deze drie DVD’s extra’s. Wel start de eerste disc op met een aantal promotietrailers. Vanuit een statisch menu kan worden gekozen voor de ondertiteling, een enkele episode of om alles af te spelen. De Amerikaanse DVD-release bevat wel een aantal extra’s, zoals een special over de film The Firm en een interview met Josh Lucas. Wellicht dat Entertainment One deze bij het tweede deel van de serie toevoegt.

Na tien jaar in het getuigenbeschermingsprogramma te hebben gezeten voor de gebeurtenissen in de film The Firm, pakken Mitch McDeere en zijn familie hun leven weer op. Ze merken echter al snel dat ze naast de gevaren van vroeger een hele reeks nieuwe problemen hebben. The Firm Part 1 bevat de eerste 12 episodes van de 22-delige serie The Firm, een vervolg op de gelijknamige film met Tom Cruise in de hoofdrol. De serie speelt zich tien jaar later af en bevat dan ook een totaal nieuwe cast, die gelukkig niet onderdoet voor de acteurs in de filmversie.  De serie is bij vlagen zeer spannend en is dan ook een aanrader voor liefhebbers van rechtbankseries of van het origineel. De DVD-uitgave is prima. en op de beeld- en geluidskwaliteit valt weinig aan te merken. Helaas heeft eOne ervoor gekozen om de serie in twee delen uit te geven, waardoor je als kijker blijft zitten met een grote cliffhanger. Deze  DVD-uitgave bevat geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.