Voices, The

11-09-2015

7.8

Voices, The (Blu-ray)

De simpele Jerry (Ryan Reynolds) heeft een ogenschijnlijk heerlijk leven. Hij houdt van zijn baan bij een klein bedrijfje en nog meer van zijn hond Bosco en kat Mr Whiskers. Zelf geeft Jerry aan dat hij nog wel iets mist; echte liefde. De aantrekkelijke Fiona (Gemma Arterton), een collega van Jerry, lijkt de perfecte match, hoewel een andere collega Lisa (Anna Kendrick) hem juist erg leuk vindt. Helaas blijkt het een stuk lastiger voor Jerry dan gedacht om Fiona van zijn kwaliteiten te overtuigen. Waar Bosco hem op het goede pad wil houden, maakt Mr. Whiskers het overduidelijk wat Jerry zou moeten doen. Fiona moet dood. Terwijl Jerry worstelt met de vraag wat hij zou moeten ondernemen, worstelt hij ook steeds meer met de harde realiteit.

The Voices is een film van Marjane Satrapi, die eerder hoge ogen gooide met Persepolis. Deels Scandinavische komedie (Flickering Lights of Terribly Happy), deels Punch-Drunk Love, deels slasher-film maakt The Voices tot een intrigerende mix van genres die kijkers die moe zijn van grote Hollywoodproducties zeker zal aanspreken. Door het bizarre, maar ook vrij donkere verhaal en de zeer zwarte humor, is de film zeker niet voor iedereen. Het verhaal volgt Jerry en zijn gevecht tegen de realiteit en de stemmen in zijn hoofd. De toon is voor het grootste deel luchtig, met enkele zware momenten tussendoor. Hierdoor voelt alles wat onevenwichtig en onvoorspelbaar, wat in dit geval zeer passend is, omdat Jerry zich ook zo voelt en handelt. The Voices is duidelijk Ryan Reynolds film, die zich dan ook helemaal geeft in de hoofdrol. Alleen al hiervoor is The Voices zeker de moeite waard. Reynolds laat een wijd bereik zien, ver voorbij de simpele komedies en de arrogante typetjes waar hij voornamelijk van bekend is. Hij is oprecht angstaanjagend, innemend, intimiderend en zo gek als een deur binnen de ruim 90 minuten speeltijd. Ook spreekt hij de stemmen van de hond en kat in, die helaas minder te doen krijgen dan de trailer suggereert. Actrices Gemma Arterton en zeker Anna Kendrick krijgen niet heel veel te doen, maar doen het beste met de scènes die ze hebben, wat herhaaldelijk imposante beelden oplevert. Jacki Weaver, die Jerry's psychiater Dr. Warren speelt, heeft ook één scène waar ze in schittert. Concluderend is The Voices een zeer intrigerende zwarte komedie die veel weg heeft van dergelijke producties uit Scandinavië. Ryan Reynolds is zeer indrukwekkend, maar ook de verschillende actrices in de film doen erg hun best. Het verhaal en de sfeer is wat onevenwichtig, maar dat draagt bij aan het vreemde gevoel wat de makers hebben willen overdragen. Niet voor iedereen, maar zeker de moeite waard voor wie durft.

Genre: Drama, Komedie, Misdaad
Jaar: 2015
Speelduur: 99 min
Uitgever: Remain In Light
EAN: 9789461873712

• Promotionele Trailers

The Voices heeft een HD-1080/24p-transfer in 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc, waarvan slechts 23 GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

The Voices bestaat voornamelijk uit bruintinten, met veel kleurrijke details. Deze details zijn naast in de kleding van Jerry, vooral te zien bij de dames die hij aantrekkelijk vindt, waaronder hun rode lippen. Gedurende de film wordt er geregeld gespeeld met de belichting, wat enkele mooie beelden oplevert. Veel van de scènes vanuit het perspectief van Jerry zijn wat overbelicht, wat wederom de realiteit van alles in twijfel trekt. Het beeld van The Voices is mooi scherp en gedetailleerd. Vooral de close-ups zien er voortreffelijk uit. Het contrast en het zwartniveau zijn voor het grootste deel van de film vrij hoog, waardoor de verhoogde realiteit van de film goed naar voren komt. Naarmate Jerry's beeld over wat waar en fictie is vervaagt, worden ook de beelden wat fletser. Over de gehele linie gezien dus een prima beeldtransfer!

Deze Blu-Ray Disc-uitgave van The Voices bevat zowel het originele Engelstalige als een Franstalig DTS-HD Master 5.1 audiotrack. Hieronder zal alleen de Engelstalige track besproken worden. Al het gesproken woord is via het middenkanaal te horen. De meeste acteurs zijn goed te verstaan, maar bij sommigen en zeker de hond en kat duurt het soms even voordat duidelijk is wat er bedoeld wordt. Qua geluidseffecten is de film redelijk gelaagd en wordt er op enkele punten leuk gebruik van gemaakt. De omgevingsgeluiden, via de surroundkanalen te horen, geven een ruimtelijk gevoel. Naarmate Jerry's wereld krimpt, zijn ze wel steeds minder prominent aanwezig. De soundtrack bij The Voices is vrij gevarieerd en houdt de sfeer er goed in. Naast een goede begeleiding van de scènes, zorgen de verschillende popliedjes (Een Japanse Elvis) en instrumentale muziek voor een blijvend frisse sfeer. Ook hier is het voor kijkers zeer onvoorspelbaar, zeker het lied tijdens de aftiteling is moeilijk te plaatsen. Kort gezegd is er op de geluidskwaliteit weinig aan te merken.

Vanuit een statisch menu kan er een keuze gemaakt worden tussen een Nederlands- of Franstalig hoofdmenu. Hier kan de film integraal bekeken worden of uit de acht aanwezige hoofdstukken kiezen. Ook is de audio en ondertiteling hier te wijzigen, naast het selecteren van de extra's. Naast verschillende promotionele trailers is er helaas geen echte extra op deze Blu-ray Disc aanwezig.

Jerry is een simpele jongen die op zoek is naar liefde. Al snel blijkt dat dit geen reëel doel is, aangezien Jerry van de stemmen in zijn hoofd elke vrouw in zijn buurt moet vermoorden. The Voices is een intrigerende zwarte komedie die net als de hoofdpersoon vaak van sfeer verandert en daarom blijft intrigeren. Het acteerwerk is erg goed, zeker van Ryan Reynolds. Op deze Blu-ray Disc-uitgave klinkt de film erg goed. Ook qua beeld is er weinig te klagen. Naast promotionele trailers zijn er helaas geen enkele extra's. Al met al zeker een keer de moeite waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.