Mission: Impossible - Rogue Nation

07-09-2015

8.1

Mission: Impossible - Rogue Nation (Bioscoop)

In de nasleep van de ravage die Ethant Hunt (Tom Cruise) en zijn Impossible Mission Force (IMF) hebben aangericht in Moskou, acht CIA-directeur Alan Hunley (Alec Baldwin) het tijd om deze geheime organisatie voor goed op te heffen. Iedereen gaat per direct bij de CIA werken, waaronder techneut Benji Dunn (Simon Pegg) en IMF-agent William Brandt (Jeremy Renner). Ethan Hunt blijft echter spoorloos, tot ergernis van directeur Hunley. Hunt reist de wereld rond en is er steeds meer van overtuigd dat er een terroristische organisatie genaamd 'Het Syndicaat' verantwoordelijk is voor de grote reeks aanslagen van de laatste tijd. Wanneer hij via de aantrekkelijke Ilsa Faust (Rebecca Ferguson) de mogelijkheid heeft om 'Het Syndicaat' van binnenuit  te vernietigen, aarzelt hij geen moment. Hij moet de missie doen slagen, onmogelijk of niet.

Mission: Impossible - Rogue Nation is alweer de vijfde film uit de Mission: Impossible-franchise, begonnen in 1996. Tom Cruise keert terug als Ethan Hunt, met deze keer Christopher McQuarrie (Jack Reacher) als regisseur. Na het zeer spectaculaire en succesvolle Mission: Impossible - Ghost Protocol (die kijkers niet per se gezien moeten hebben) keren de makers terug naar de basics, zonder iets van de charme van het vorige deel te verliezen. Het verhaal is redelijk rechttoe rechtaan en relatief kleiner in schaal, inclusief de belangen van de 'slechterikken', maar vormt een goed geheel. Sommige delen uit het verhaal lijken wel erg veel op Ghost Protocol, maar dit stoort nergens. De aanwezige actiescènes zijn nog steeds erg indrukwekkend, maar alles is iets minder groot en veel persoonlijker voor de verschillende karakters. Hierdoor is het heel gemakkelijk om je als kijker in Rogue Nation in te leven en al snel helemaal in de film op te gaan. Naast de duidelijke invloed van Jason Bourne voelt Rogue Nation geregeld aan als een James Bond-film, daar de film zich ook deels in London afspeelt. Er is een mooie balans tussen de indringende sfeer van spionnenfilms (de operascène is hier een prachtig voorbeeld van), snelle actie en de humor waar de filmreeks sinds Ghost Protocol ook om bekend staat. Het wiel wordt zeker niet opnieuw uitgevonden, maar wat kijkers krijgen voorgeschoteld is zeer vermakelijk.

Zoals nu wel te verwachten viel van een film uit de Mission: Impossible-reeks, is het acteerwerk van een hoog niveau. Tom Cruise geeft zich zoals altijd volledig voor de film en voert dan ook vrijwel alle stunts zelf uit. Ondanks dat Cruise de hoofdrol heeft, gunt hij de andere acteurs duidelijk de ruimte en heeft hij met allen een overduidelijke dynamiek. De echte sterren van Rogue Nation zijn echter toch de charmante Simon Pegg (Hot Fuzz) en de zeer indrukwekkende Rebecca Ferguson (Hercules). Pegg is het hart van de film, waar herhaaldelijk op een sterke manier gebruik van gemaakt wordt om het verhaal verder te helpen. Ferguson is een knappe, stoere, onafhankelijke vrouw die in elk opzicht gelijk is aan Cruise en voelt als een echt driedimensionaal karakter. Haar Ilsa Faust past dan ook makkelijk in het rijtje Sarah Connor (The Terminator) en Ellen Ripley (Alien). Sean Harris (Prometheus) is een intrigerende, mysterieuze 'baddie' die gelukkig ook zijn eigen handen vuil maakt. Alec Baldwin, Jeremy Renner en Ving Rhames doen het beste met hun rollen en kennen sommige leuke momenten, maar krijgen helaas erg weinig te doen.

Genre: Actie, Misdaad, Mysterie, Thriller
Jaar: 2015

Mission: Impossible - Rogue Nation borduurt succesvol voort op het succes van Mission: Impossible - Ghost Protocol, met dezelfde sfeer en grotendeels dezelfde acteurs. De film is een stuk kleinschaliger, maar hierdoor juist iets persoonlijker. Af en toe lijkt het een herhaling van zetten, maar dit stoort nergens. Tom Cruise geeft zich zoals gebruikelijk volledig voor de rol, wat fans van de acteur zeker zal plezieren. Het acteerwerk is zeer sterk, met grote complimenten voor Rebecca Ferguson en Simon Pegg. Door optimaal gebruik te maken van indrukwekkende stunts en een vrij simpel, maar spannend verhaal, is M:I - Rogue Nation een regelrechte aanrader. Niet baanbrekend, maar wel heel erg vermakelijk.