Cocktail

22-04-2002

3

Cocktail (DVD)

Brian Flanagan (Tom Cruise) heeft een vlotte babbel en wil snel het grote geld verdienen. Als hij uit het leger terugkomt in New York blijkt dat hij nergens een baan kan vinden omdat hij geen relevante opleiding of ervaring heeft. Als laatste mogelijkheid probeert hij een baantje als barkeeper in een bar bij Doug Couglin (Bryan Brown). Doug leert hem alle kneepjes van het vak. Vooral het mixen van cocktails is door de heren verheven tot een waar kunstspektakel. Dit tot grote hilariteit van de aanwezige dames. Overdag volgt Brian nog een studie marketing. Door hun succes worden Brian en Doug gevraagd barkeeper te worden in een druk bezochte discobar. Ook de dichtkunst voegt Brian toe aan zijn vaardigheden. Daar ontmoet Brian de mooie Coral (Gina Gershon). Samen hebben ze het idee om naar de Bahama’s te gaan om daar in drie seizoenen genoeg te verdienen om een eigen bar te beginnen. De naam hebben ze ook al: Cocktails & Dreams. Uiteraard strookt dit niet met de plannen van Doug, die meer ziet in het aan de haak slaan van een rijke dame. Brian en Doug krijgen ruzie als Doug een versierpoging op Coral onderneemt. Brain vertrekt alleen naar de Bahama’s.
Op de Bahama’s leert Brian de lieftallige serveerster Jordan Mooney (Elisabeth Shue) kennen die daar met wat vriendinnen op vakantie is. Ze gaan veel met elkaar om en beide voelen veel voor elkaar. Totdat opeens Doug weer voor Brians neus staat. Getrouwd nog wel met een steenrijke jonge aantrekkelijk vrouw. Dan zal blijken dat Brians liefde voor Jordan toch nog niet zo stevig is en het geluk van Doug ook maar betrekkelijk is.

Cocktail is een romantische film, die vooral draait om Tom Cruise. Cruise maakte deze film na de kaskraker Top Gun, zijn definitieve doorbraak, terwijl hij in afwachting was van het herschrijven van het script voor Rain Man. Het verhaal is vrij ongeloofwaardig en is ook tamelijk oppervlakkig gefilmd. Een door Disney uitgebrachte film heeft natuurlijk een moraal en dat is met deze film niet anders. Het materialistische en het grote, snelle en (te) gemakkelijk verdiende geld moeten het in deze film ontgelden. En de echte liefde, ja die overwint natuurlijk alles. Dat is in deze film al niet anders. Maar het gevoel voor romantiek mist.
Cocktail is een film waar je gewoon gedachteloos van moet genieten. Een typische jaren ’80 film, de jaren waarin de disco’s en gemixte drankjes erg populair waren. Niet geheel onterecht kreeg de film in 1989 een Razzie Award voor de slechtste film en het slechtste script. Tom Cruise en regisseur Roger Donaldson waren genomineerd voor de Razzie Award. Die prijs werd dat jaar trouwens ‘gewonnen’ door Sylvester Stalone (voor zijn rol in Rambo III) en regisseur Blake Edwards (voor de film Sunset).

Genre: Romantiek
Jaar: 1988
Speelduur: 99 min
Verpakking: Alpha Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8711875938061

De film is in het oorspronkelijke beeldformaat 1.85:1 anamorf op DVD gezet. De beeldkwaliteit is goed. Kleuren zien er goed en natuurlijk uit. Beeldscherpte is in het algemeen goed met voldoende detaillering. Contrast en zwartniveau zijn ook wel goed. Toch zijn er diverse scènes die wat soft aan doen en waarbij contrast en zwartniveau niet optimaal zijn. Dan is zwart eigenlijk donkergrijs. Filmgrain is wel, zij het minimaal aanwezig, verder is de film vrij van ongerechtigheden.
De film is verdeeld in slechts 10 tracks. De DVD is van het type DVD-5, dus enkellaags. Derhalve zit in de film geen laagwisseling.
De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat veel te hoog in het beeld. De vertaling bevat een paar kleine foutjes.

De oorspronkelijke soundtrack van de film was Dolby Stereo. Op de DVD staat de soundtrack in Dolby Digital 5.1 met de lagere bitrate van 384 kb/s. Het geluid klinkt redelijk. De nadruk van de soundtrack ligt op het centerkanaal. De aanwezige popmuziek komt met een redelijk stereobeeld uit beide frontspeakers, de achterkanalen doen nauwelijks hoorbaar mee. De filmgeluiden komen nagenoeg allemaal alleen uit het centerkanaal. Wanneer er geen muziek is, worden de surroundspeakers niet gebruikt. Evenals de subwoofer, want ook van het LFE-kanaal wordt geen gebruik gemaakt. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker.

De breedbeeld menu’s zijn statische plaatjes, zonder achtergrondmuziek. Op de DVD staan geen extra’s. Bij de DVD zit ook wel een inlay met de tracklisting in drie verschillende talen.

Cocktail is een wat oppervlakkige romantische film met Tom Cruise in het middelpunt. De cocktails worden met een ware circusact gemixt, het snelle geld is te snel en de echte liefde zal uiteindelijk overwinnen. Maar het gevoel voor romantiek mist.
De film is met een goede beeld- en geluidskwaliteit op de DVD gezet. De DVD heeft geen enkele extra’s. Gewoon een aardige film om een keer lekker gedachteloos naar te kijken.