Charlie's Country

15-09-2015

7

Charlie's Country (DVD)

Charlie (David Gulpilil) is een Aboriginal die al zijn hele leven in een afgelegen plaats in Australië woont. De dichtstbijzijnde grote stad is Darwin, maar voor Charlie had dat net zo goed de planeet Mars kunnen zijn. Charlie leeft in de buitenlucht in een soort geïmproviseerd krot. In zijn door de overheid toegewezen huis kan hij niet goed aarden, hij moet dit delen met familie. Naar Westerse standaarden zou Charlie een zwerver zijn, al ziet hij het zelf ongetwijfeld niet zo. De uitkering die hij krijgt deelt hij onmiddellijk uit aan anderen uit het dorp, maar daardoor komt hij zelf geld tekort om eten te kopen. Hij wil sowieso niet het eten uit de lokale supermarkt, dus gaat hij zelf jagen. Maar zijn geweer wordt ingenomen omdat hij geen vergunning heeft. En even later gebeurt hetzelfde met zijn zelfgemaakte speer. Een levensgevaarlijk wapen volgens de politie. Charlie ziet de bemoeienis van de politie als onrechtmatig. Australië is immers al duizenden jaren van zijn volk en nu komen de blanken de dienst uitmaken? Uit frustratie met deze situatie onderneemt Charlie steeds radicalere stappen.

Charlie’s Country gaat over de teloorgang van de Aboriginalgemeenschap in Australië. De titel is wat dat betreft veelzeggend. De in Nederland geboren regisseur Rolf de Heer is inmiddels een aardige veteraan in dit onderwerp. Hij maakte eerder onder andere Ten Canoes en The Tracker. Het verhaal wordt verteld vanuit de optiek van David Gulpili. Deze Aboriginal-acteur zal je misschien herkennen van Rabbit Proof Fence. In deze film fungeerde hij eveneens als vertegenwoordiger van zijn eigen volk. De Heer neemt het centraal stellen van de hoofdpersoon zeer serieus. De handgedragen camera volgt Charlie overal waar hij gaat. En dus nergens waar hij niet gaat. Logisch gevolg is dat Gulpili in werkelijk elke scène te zien is. En niet zelden zonder tegenspel van andere acteurs. Het vraagt veel van hem als acteur en van zijn samenspel met de regisseur om dit boeiend te houden. Dit is zeker gelukt! Gulpili zet een wereldrol neer en mocht daarvoor al vele nominaties en prijzen op zijn naam bijschrijven. Zelfs zonder woorden zegt hij soms al ontzettend veel met zijn lichaamstaal. Als westerse kijker ben je bij voorbaat al gekleurd. Dit maakt het des te knapper dat deze aanpak je echt in laat zien hoe de wereld eruitziet door de ogen van de Aboriginals. Het roept de vraag op of het ‘innemen’ van het land door de blanken wel rechtmatig is geweest. Andersom wordt pijnlijk zichtbaar hoeveel moeite ze hebben om zich aan te passen aan de moderne maatschappij. Ze drinken veel en hangen rond op straat, met als gevolg dat er voor veel van hen een drankverbod geldt. Voor wie niet in Australië is geweest, een van bovengenoemde films (of soortgelijk) heeft gezien of op andere wijze zich heeft verdiept in de Aboriginals, gaat er echt een wereld open. Het verhaal van Charlie’s Country biedt net voldoende tempo en een uitstekende balans tussen humor en tragiek. Minpuntje is dat dezelfde thema’s en standpunten telkens weer herhaald worden, steeds aan de hand van een nieuwe situatie. In plaats van in herhaling te vallen, had men ook nog meer de verdieping op kunnen zoeken. Charlie’s Country is geen perfecte film, maar wel een oprechte met prachtig acteerwerk én een waardevolle boodschap.

Jaar: 2015
Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249482642

De transfer op deze DVD komt in de originele verhouding van 2.39:1 en is van voldoende kwaliteit. Het beeld is niet gestoken scherp, maar scherp genoeg. Het detail wordt wat in de weg gezeten door een flink portie ruis, vermoedelijk het gevolg van de gebruikte camera’s. De kleuren zijn zeer natuurlijk, er is duidelijk niets gedaan om kleuren of contrast wat op te leuken. Dit past goed bij de stijl van de film. Er zijn weinig donkere scènes. Wanneer die er zijn is het schaduwdetail voldoende. Er zijn geen defecten in het beeld te ontdekken.

De audio bij Charlie’s Country  komt in de originele Engelse  taal in Dolby Digital 5.1 (448kb/s) formaat. Hoewel, Engels is maar relatief. Er wordt ook veel gesproken in de taal van de Aboriginals. Gelukkig is ook bij die dialogen ondertiteling beschikbaar. De track klinkt uitstekend. Charlie’s Country won in Australië een prijs voor geluidsontwerp en dat hoor je terug in deze track. Er zijn zeer veel subtiele omgevingsgeluiden aanwezig, wat zeker bijdraagt aan de luisterervaring. Daarnaast zijn dialogen prima verstaanbaar. Het is wel even opletten geblazen. De audio staat standaard ingesteld op de stereo track en je moet dit zelf wijzigen naar de 5.1 variant.

Vanuit het statisch hoofdmenu kan de trailer van de hoofdfilm worden bekeken en daarnaast trailers van drie andere films van Homescreen, waaronder het eerdergenoemde Ten Canoes. Voor het overige is er geen sprake van extra’s.

Charlie is een Aboriginal die maar moeilijk balans kan vinden tussen zijn eigen tradities en de moderne westerse wereld. Na wat incidenten met de lokale politie maakt hij een aantal keuzes die een behoorlijke impact hebben op zijn leven. Charlie’s Country geeft op indringende wijze inzicht in de problematieken van Aboriginals in Australië. Gelukkig is er naast een traan ook ruimte voor een lach en dit alles wordt gedragen door een uitstekende performance van de hoofdrolspeler. De DVD van Homescreen heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit en bovengemiddeld goed geluid. Qua extra’s moeten we het doen met een aantal trailers.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.