Eisenstein in Guanajuato

08-10-2015

6.5

Eisenstein in Guanajuato (DVD)

De beroemde en flamboyante Russische regisseur Sergej Eisenstein (Elmer Bäck) krijgt na zijn succesvolle films Slagschip Potjempkin en Oktober de kans om een productie buiten de Sovjet-Unie op te zetten. Wanneer een avontuur in Hollywood afketst, wijkt Eisenstein af naar Mexico, waar hij gelijk gefascineerd is door de cultuur, onder andere de Mexicaanse fascinatie met de dood. Hier zal hij zijn beste film ooit maken, hiervan is hij overtuigd. Hoe meer Eisenstein zich verdiept in Mexico, plezier beleeft van de vrijheid die het land hem biedt en de verdrukkende ketenen van zijn Moederland tracht af te werpen, hoe meer krachten hem ervan lijken te weerhouden zijn beste film ooit te kunnen produceren.

Eisenstein in Guanajuato is een Nederlandse co-productie geregisseerd door Peter Greenaway, beroemd van Drowning by Numbers en The Cook, the Thief, his Wife and her Lover. De film oogt prachtig. Gedurende de film wordt er gebruik gemaakt van interessante enscenering en intrigerende beelden. De stijl van archiefbeelden in beeld brengen is erg wennen en kan door het veelvuldig gebruik bij sommigen ook wel storen. Het voelt er vaak aan als een filmversie van een toneelstuk door de wat krappe sets waarbinnen er wel veel bewogen en gepraat wordt. Helaas gaat Eisenstein in Guanajuato lang niet zo ver de diepte in als bij een gevierd en berucht regisseur als Eisenstein wel had gekund. Het hoofddeel van de film draait toch wel om zijn fysieke relatie met lokale gids Palomino Cañedo (gespeeld door Luis Alberti), iets wat vrij gedetailleerd in beeld wordt gebracht. Een zeer bewuste keuze van Greenaway, waarschijnlijk om tegenwicht te bieden tegen de extreme antihomoseksuele houding van de Russische overheid onder Vladimir Putin. Ondanks dat velen in verschillende van zijn films duidelijke aanwijzingen zien voor Eisensteins geaardheid, sprak hij in zijn dagboeken over zijn gevoelens voor mannen en is hij tot zijn dood met bij zijn vrouw gebleven. Desalniettemin kan hij als symbool dienen voor de vele kunstenaars die in de tijd van Eisenstein (1898 - 1948) en nu weer niet uit durfden komen voor hun geaardheid of de zware consequenties moeste dragen. De manier waarop het onderwerp wordt aangekaart, mist echter diepte en lijkt niets minder dan provocatie zonder eigen boodschap. Helaas laat dit weinig ruimte voor een verhaal met meer substantie of focus op Eisensteins werk, zodat ook aan de (jonge) kijkers duidelijk wordt gemaakt waarom hij gezien wordt als één van de beste Russische regisseurs ooit. Een gemiste kans. Het acteerwerk is vrij goed, hoewel het toch echt de film is van hoofdrolspeler Elmer Bäck (The Spiral). Hij is zeer flamboyant en charismatisch, lijkt zich nergens voor te schamen, maar toont ook hier en daar sporen van een gekwelde ziel. Hopelijk krijgt hij de kans om in andere films zijn talent tentoon te stellen. De andere personages doen hun best, maar maken nergens echt indruk, behalve dan de man in de klokkentoren. Al met al is Eisenstein in Guanajuato een mooi ogende film, maar doet het veel minder met het onderwerp dan had gekund om plaats te maken voor onfunctioneel naakt. Er is een tweede film over Eisenstein van Greenaway aangekondigd, The Eisenstein Handshakes, die hopelijk meer indruk zal maken.

Genre: Drama, Erotiek
Jaar: 2015
Speelduur: 101 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249483120

• Promotionele trailers

Eisenstein in Guanjuato is een prachtige film om te zien. Gedurende de hele film wordt er gespeeld met belichting en enscenering dat vaak genoeg leidt tot intrigerende beelden (hoewel sommige beelden wel vrij expliciet zijn). Af en toe wordt er gebruik gemaakt van een 'fisheye-camera' om een hallucinerend effect neer te zetten. De film bestaat voornamelijk uit geel en bruintinten, waar hier en daar subtiel van wordt afgewezen. Alles oogt vrij scherp hoewel niet al te gedetailleerd. Gedurende een groot deel van de film wordt er gebruik gemaakt van archiefbeelden die wisselen in kwaliteit, voornamelijk vanwege de leeftijd van de beelden. De archiefbeelden worden prominent in beeld gebracht door gebruik te maken van kaders die erg snel verschijnen en verdwijnen. Dit had iets soepeler kunnen lopen, maar helaas. Hier en daar is er wat edge-enhancement te bespeuren, maar nergens al te storend. De ondertiteling van Eisenstein in Guanjuato heeft verschillende fouten zoals verkeerde vertalingen en slecht gespelde woorden. Dit is hier en daar vrij storend.

Eisenstein in Guanjuato is te beluisteren met het originele Engelstalige Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s) of een Franstalig Dolby Digital 5.1-track. Zoals gebruikelijk is het gesproken woord door het middenkanaal te horen. Af en toe klinkt het wel erg hol, maar voor het grootste deel is het helder te verstaan. Qua geluidseffecten is alles niet erg gelaagd, wat bijdraagt aan het 'toneelstuk-gevoel'. De kwaliteit van de effecten is goed, maar staan ook niet altijd even hard in de mix. Hier en daar wordt er gebruik gemaakt van omgevingsgeluiden via de surroundkanalen, maar voor het grootste deel worden deze overstemd door de begeleidende muziek die gedurende het meeste van Eisenstein in Guanjuato te horen is. Nergens blijft de volledig instrumentale muziek echt hangen, maar het begeleidt de beelden vrij goed. Concluderend is er dus sprake van een redelijke geluidskwaliteit.

In het stationair hoofdmenu kan er voor gekozen worden om Eisenstein in Guanajuato integraal of vanaf één van de twaalf hoofdstukken af te spelen. Ook kan het audiospoor en de ondertiteling vanaf hier worden gewijzigd. Qua extra's zijn er helaas alleen enkele promotionele trailers aanwezig.

De beroemde Russische regisseur Sergej Eisenstein reist af naar Mexico om daar een film te maken. Hoewel hij veel opnames maakt, komt er nooit een echte film, deels omdat de excentrieke Rus zich te goed doet aan alles wat het exotische land te bieden heeft. Eisenstein in Guanajuato is een erg stilistische film, die qua verhaal helaas niet heel veel indruk maakt. De vermeend uitbundige levensstijl en homoseksualiteit van Eisenstein staat centraal wat vooral lijkt te willen provoceren dan een echte boodschap over te brengen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.