Jurassic World

07-10-2015

7.8

Jurassic World (Blu-ray)

Tweeëntwintig jaar na de dramatische gebeurtenissen op Isla Nublar is het eiland nu een immens dinosauruspretpark zoals John Hammond (de bedenker van het eerste park) het altijd voor ogen had. Na enkelen jaren van succes neemt het animo bij de bezoekers echter langzaam af. Dat de dinosaurus en de mens in hetzelfde tijdperk leven is namelijk al lang niet zo bijzonder meer. Om hier verandering in te brengen, en vooral na vriendelijk, doch dringend verzoek van de directie en aandeelhouders, bedenkt men telkens een nieuwe 'attractie' om het park nieuw leven in te blazen. Het kan niet anders dan dat dit steeds beter, groter en gruwelijker moet. Alles om het bezoekersniveau op peil te houden. De laatste DNA-gemuteerde aanwinst van Jurassic World is wellicht een stap te ver en het gaat uiteindelijk ook gruwelijk fout!

In 1993 zag de eerste Jurassic Park-film 'het daglicht' in de bioscoop. Het was zeker niet de eerste film met CGI, maar wel de meest memorabele. Wie was er niet onder de indruk van de levensechte dinosaurussen op het grote doek? De film maakt tot op de dag van vandaag nog altijd indruk. Na wat minder gedenkwaardige vervolgen is daar nu, tweeëntwintig jaar later, het langverwachte nieuwe deel. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de impact die Jurassic Park had kan deze film natuurlijk nooit evenaren, maar Jurassic World komt in de buurt. Het voelt allemaal heel vertrouwd! De film heeft ook veel herkenningspunten uit de eerste film en legt continu connecties. Wat dat betreft is Jurassic World zeker geslaagd. De film wordt geregisseerd door Colin Trevorrow, die we kennen van de film Safety Not Garanteed. Bryce Dallas Howard (Hereafter) speelt Claire, de manager van het park en die taak vergt veel van haar. Chris Prat (Guardians of the Galaxy) is Owen, een ex-militair die zich bezig houdt met het trainen van Velociraptors. Het stel heeft een haat-liefdeverhouding, maar hebben elkaar nodig. Ze worden aangevuld door de bezoekende neefjes van Claire: Gray (Ty Simpkins) en Zach (Nick Robinson). Hoskins (Vincent D’Onofrio, Daredevil-Seizoen 1) is ook een ex-militair. Hij heeft echter heel andere plannen met de raptors. Dr. Henry Wu (Lee Wong) kennen we nog van Jurassic Park en is daarmee de enige acteur die terugkeert. Simon Masran (Irrfan Kahn, Slumdog Millionaire) is de begaande eigenaar van het park en, naast Prat, verzorgt Lowery (Jack Johnson) de komische noot. Het verhaal is niet erg diepgaand of verrassend, maar de acteerprestaties zijn allemaal redelijk in orde voor het niveau 'blockbuster'. Het belangrijkste in deze film zijn natuurlijk de dinosaurussen en het spektakel. En daar is geen tekort aan. De gevechten en actiescènes zijn imposant, de CGI is van een behoorlijk niveau, maar wordt ook niet geschuwd. Animatronics worden amper gebruikt. De climactische eindscène is echter een lust voor het oog en past perfect in de traditie van Jurassic Park. Het kunnen trainen van Velociraptors blijft een heikel punt, maar geloofwaardigheid is in de film sowieso ver te zoeken. De omgevingen van het eiland zijn zowel erg mooi in beeld gebracht als een feest van herkenning. Jurassic World weet het niveau van de eerste film dus enigszins te benaderen, maar daardoor zou je ook kunnen stellen dat veel ook letterlijk hetzelfde is. Het groepje mensen, de bezoekende neefjes die zoekraken in het park, dingen gaan weer fout om vervolgens te eindigen met een ‘happy end’ (niet voor iedereen uiteraard). Het is ook bijna meer een remake dan een vervolgfilm. Toch is dat snel vergeven, want de film weet met actie, spektakel, spanning en vooral veel indrukwekkende dinosaurussen meer dan prima te vermaken. Een snufje moderner met wellicht wel iets teveel CGI, maar een aanrader desalniettemin. De beste manier om Jurassic World te bekijken is nog steeds in de bioscoop, maar ook op Blu-ray blijft het kijkgenot hoog.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2015
Speelduur: 124 min
Beeldverhouding: 2.00:1 niet anamorf
3D: Ja
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • DTS 2.0 - Frans EAD
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Hindi
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Uitgever: Universal Pictures
EAN: 5053083037123

• Chris and Colin take on the World
  • Welcome to Jurassic World
  • Dinosaurs Roam Once Again
  • Jurassic World: All Access Pass
  • Innovation Center Tour with Chris Pratt

Jurassic World heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.00:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, waarvan ruim 43 GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Ondanks dat cameraman Vittorio Storaro niet zo heel lang geleden het voornemen had om  Univisium, het 2.00:1 beeldformaat, tot algemene standaard voor films en televisie te maken, komen we dit beeldformaat niet zo heel vaak tegen. Jurassic World is wel in dit formaat opgenomen en staat ook als zodanig op de Blu-ray Disc. Het resulteert in dunne zwarte balken boven en onder. Op een televisie met enige underscan zijn deze niet of nauwelijks zichtbaar. De film zelf is met verschillende camera's op verschillende media opgenomen, zoals 35mm-film en 65mm-film, maar ook delen op digitale video. Ondanks de verschillende bronnen straalt het beeld toch een eenheid uit. Maar echt briljant is het niet. Daarvoor ontbreekt de scherpte en is in sommige scènes (de controlekamer) het contrast te hoog en het schaduwdetail (veel) te laag. Kleuren zijn wel dik in orde en in de buitenscènes zijn het contrast en schaduwdetail wel uitstekend. Natuurlijk ontbreken de storende artefacten, maar we kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat er veel meer mogelijk is met het beeldmateriaal dan dat op deze Blu-ray Disc getoond wordt.

3D
Het recensie-exemplaar van Jurassic World betreft de 2D-uitgave, maar we kunnen toch ook iets zeggen over het 3D-beeld. Met dank aan Claudio. De waardering bovenaan de pagina betreft echter de 2D-versie.

De 3D-versie van Jurassic World staat op een aparte disc en biedt meer dan genoeg om van te genieten. Pop-out zie je zelden, maar de lagen in diepte zijn continu aanwezig. De 3D-transfer voelt vanaf het eerste moment meteen goed. Nergens teveel of overdreven. Het beeld oogt ook iets scherper dan de 2D-versie en deze beeldverhouding leent zich natuurlijk prima voor 3D. Het contrast en schaduwdetail zijn ondanks het gebruik van donkere 3D-brillen ook hier uitstekend. Van crosstalk is geen sprake en ook de ondertitels worden mooi in beeld gebracht. De film zou in eerste instantie in native 3D gefilmd worden geschoten, maar daar is men op teruggekomen en de film is achteraf geconverteerd naar 3D. Ondanks dat dit meer beperkingen geeft, is dat bij deze film bijzonder goed gelukt. Een fijne 3D-presentatie van een film die zich daar prima voor leent.

De Blu-ray Disc van Jurassic World heeft een heleboel geluidstracks, maar slechts één lossless geluidstrack, maar gelukkig is dat de originele Engelstalige DTS-HD Master Audio 7.1-track. En die track is dik in orde. De meeste indruk maakt het gebrul van de dinosaurussen, met de Indominus rex voorop. De surroundbeleving is intens, vooral de scènes in de jungle. Een geritsel hier, een krakende tak daar, een fladderende vogel in de bomen, alles brengt spanning in het geheel. En alles is uitstekend geplaatst in de speakers. Tijdens al het geweld blijven de dialogen goed te volgen vanuit het centerkanaal. Af en toe zijn stemmen die niet tot de hoofddialogen behoren, zoals aankondigingen in het park, ook in andere kanalen te horen. Het LFE-kanaal krijgt genoeg te doen, al gaat het laag niet zo heel erg de diepte in. De geluidsband zit vol gedetailleerde effecten, die het geheel tot een zeer aangename ervaring maken, waarbij je als kijker midden in de aktie zit. Een aantal scènes, zoals het dinosaurusgevecht tijdens de Gyrobol, zijn zeker te gebruiken als demonstratiemateriaal.

De Blu-ray Disc heeft een menu met scènes uit de film met de standaard (niet altijd even duidelijke) icoontjes zoals Universal ze bijna altijd gebruikt. Alle extra's zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (6 min)
Zes korte en een wat langere scène die de film niet gehaald hebben. De meeste zouden alleen maar het tempo uit de film gehaald hebben.

Chris and Colin take on the World (9 min)
Hoofdrolspeler Chris Pratt en regisseur Colin Trevorrow interviewen elkaar over Jurassic World en hun herinneringen aan eerdere Jurassic Park-films. Het is duidelijk dat Steven Spielberg alom aanwezig was bij het maken van de film, zowel op de set als in de gedachten van de makers.

Welcome to Jurassic World (30 min)
De basis van dit item is een gesprek met regisseur Colin Trevorrow en Steven Spielberg. Men begint bij het begin, wanneer Colin Trevorrow wordt uitgenodigd voor een gesprek over Jurassic World. Daarna komen de meeste facetten van het filmmaken aan bod, zoals het camerateam, de casting van de acteurs en de opnames, onder meer in de jungle op Hawaii. Natuurlijk ontbreken de special effects, inclusief de animatronics, niet.

Dinosaurs Roam Once Again (16½ min)
Dit item is volledig gewijd aan de dinosaurussen. De CGI wordt steeds beter, maar de opnames voor de acteurs worden er niet makkelijker op. Steven Spielberg zegt het duidelijk: "Acteurs raken er aan gewend om te reageren op iets dat er niet is, terwijl ze de kijker overtuigen dat er wél iets is". Dat 'iets' wordt lager ingevuld met CGI, in dit geval betreft dat dus meestal een dinosaurus.

Jurassic World: All Access Pass (10 min)
De acteurs en dinosaurussen zijn heel belangrijk, maar kleine details mogen niet worden vergeten. Chris Pratt en regisseur Colin Trevorrow geven uitleg over misschien onbeduidende, maar niet onbelangrijke details, zoals het temmen van de dinosaurussen, de motoren in de film of hoe bedenk je een goed eindmoment van de film?

Innovation Center Tour with Chris Pratt (2 min)
Chris Pratt neemt de kijker mee naar de nieuwe centrale hal van het themapark.

Tweeëntwintig jaar na de dramatische gebeurtenissen op Isla Nublar is het park Jurassic World nog steeds gewild, maar de verzadiging bij het publiek slaat toe. De wetenschappers in het park zijn op zoek naar iets nieuws, maar met hun meest recente creatie gaat het fout. Heel erg fout. Jurassic World is geen vernieuwende film en genereert niet de impact zoals Jurassic Park dat deed, maar het is wel een uitermate vermakelijk schouwspel, met veel referenties en connecties naar (vooral) de eerste film uit de reeks. De beeldkwaliteit heeft zo zo'n beperkingen, maar de geluidskwaliteit is voortreffelijk. De extra's geven een interessante kijk op het maken van deze film. Verplichte kost voor elke Jurassic Park-fan!