Spectre

30-10-2015

7.4

Spectre (Bioscoop)

James Bond (Daniel Craig) stuit tijdens een missie in Mexico-Stad op tekenen van een grote criminele organisatie genaamd Spectre. De mysterieuze Frans Oberhauser (Christoph Waltz) lijkt een duidelijke vinger in de pap te hebben. Met hulp van dokter Madeleine Swan (Léa Seydoux) en Q (Ben Whishaw) tracht Bond Oberhauser te traceren en zoveel mogelijk informatie uit hem te krijgen. Al snel dreigt James' verleden hem te achterhalen en is niets en niemand veilig. Ondertussen wordt MI-6 bedreigd door bureaucraten waaronder Max Denbigh (Andrew Scott), die het gehele departement will opheffen. M (Ralph Fiennes), Tanner (Rory Kinnear) en Moneypenny (Naomi Harris) doen er alles aan om dit te stoppen. Zodra de plannen van Spectre duidelijk worden, is het een race tegen de klok.

Acteur Daniel Craig en regisseur Sam Mendes keren na het zeer succesvolle Skyfall terug met Spectre. De film is genoemd naar de criminele organisatie S.P.E.C.T.R.E. die een prominente rol speelde in de James Bondfilms met Sean Connery en George Lazenby, maar door auteursrechtelijke redenen in 1971 verdween. Sinds 2013 bezitten de producenten van de James Bondfilms de volledige rechten en mocht dus ook S.P.E.C.T.R.E. terugkomen. Aan alles is te merken dat er hard geprobeerd is het succes van Skyfall te evenaren. Beeldend is Spectre vrij gelijk aan Skyfall en ook de sfeer van de film - inclusief de muziek - doet sterk aan zijn voorganger denken. De actiescènes zijn zeer spectaculair, met name de openingsscène en de verschillende race-scènes. Daniel Craig lijkt iets meer op zijn gemak als James Bond waardoor er ook meer ruimte is voor Roger Moore-esque humor. Het gehele MI6-team (M, Q, Moneypenny) is terug en in Spectre krijgt die behoorlijk wat te doen. Af en toe voelt het dan ook alsof James Bond deel uitmaakt van een hecht team in plaats van dat hij alleen de missie tot een goed einde moet brengen. Spectre slaagt er in het eerste deel succesvol in om een simpel, maar begrijpelijk verhaal te vertellen. Hier en daar wordt er slim verwezen naar de afgelopen films en  wordt er ook actief teruggegrepen naar de vorige avonturen van Daniel Craigs Bond, zij het soms wat geforceerd. In de tweede helft van Spectre wordt alles echter erg afgeraffeld en voelen alle bochten waar het verhaal zich in wringt erg geforceerd. Vluchtige kijkers en zeker doorgewinterde James Bond-fans zullen geregeld achter hun oren krabben om sommige keuzes van de makers. Ogenschijnlijk hebben ze wellicht iets te veel in Spectre willen stoppen, waardoor niets afdoende resoneert. Christoph Waltz toont potentie, maar krijgt te weinig om mee te werken. Dave Bautista, Andrew Scott en Léa Seydoux treffen een gelijksoortig lot waarbij mooie beloftes nergens echt waar worden gemaakt. Concluderend is Spectre op technisch gebied goed in elkaar gezet en zijn er voldoende scènes om van te smullen, maar ontbreekt het aan een goed gestructureerd verhaal en echt indrukwekkende 'slechteriken' of bondgirl om aan iedereen aan te raden.

Na het grote succes van Skyfall was het een zeer grote opgave om de nieuwe James Bondfilm net zo goed of beter te maken. Het eerste deel van Spectre slaagt er redelijk in de sfeer van Skyfall te evenaren, maar de afgeraffelde scènes en gehaaste plotwendingen in de tweede helft laten vrij veel te wensen over. De stunts zien er goed uit en het acteerwerk is prima, wat men van een goede James Bondfilm kan verwachten. Helaas ontbreekt het wel aan echt indrukwekkende slechterikken of bond-girls, waardoor Spectre minder indruk maakt dan verwacht. Al met al is Spectre een goed gemaakte film, echter niet de film waar iedereen op gehoopt had.