Outlander - Seizoen 1 - deel 1

06-11-2015

8.6

Outlander - Seizoen 1 - deel 1 (Blu-ray)

Claire Beauchamp Randall (Caitriona Balfe) werkt als een verpleegster aan het front, maar het einde van de oorlog is in zicht. Ze heeft haar man Frank (Tobias Menzies) tijdens de oorlog maar een paar keer gezien, dus ze besluiten om naar Inverness in Schotland op een tweede huwelijksreis te gaan. De voorouders van Frank, die historicus is, komen uit Schotland en hij wil wat onderzoek doen naar zijn afkomst. Ze bezoeken ook een ritueel, waar vrouwen dansen rond de stenenkring van Craigh na Dun. Claire raakt geïntrigeerd door deze plek en brengt de volgende dag, in haar eentje, een bezoek aan de stenen. Bij het verlaten van deze plek blijkt ze echter niet meer in 1945, maar in het jaar 1743 terecht te zijn gekomen. De tijd waarin de Engelse Roodrokken de Schotse gebieden bezetten. Claire komt bij de MacKenzie-clan terecht, waar laird Colum (Gary Lewis) aan het hoofd staat, maar waar diens broer Dougal (Graham McTavish) de lakens uitdeelt. Hun neef Jamie (Sam Heughan) heeft zijn leven te danken aan Claire, maar vertrouwen doen de mannen deze Engelse vrouw niet. Is ze een spion? Claire wordt continue bewaakt en in de gaten gehouden, maar ze kan maar aan één ding denken: terugkeren naar 1945. Daarvoor moet ze wel eerst weer op zoek naar de stenenkring van Craigh na Dun.

De Amerikaanse schrijfster Diana Gabaldon bracht in 1991 het eerste deel van de historische fantasy-serie Outlander op de markt. Inmiddels bestaat de serie uit acht delen, waarvan vorig jaar het meest recente deel verscheen. Het verhaal gaat over de verpleegster Claire Randall, die door omstandigheden in de 18e eeuw terechtkomt, waar ze kennis maakt met de leden van de locale MacKenzie-clan. Na het succes van Game of Thrones vond producent Ron Moore de tijd rijp om ook Outlander te gaan verfilmen voor televisie. In eerste instantie dacht men nog aan een speelfilm, maar het verhaal is te complex en uitgebreid om dat in één film goed over te brengen. Dus werd het een televisieserie, waar zestien afleveringen werden gemaakt van het eerste boek. Door de brede aanpak met zowel fantasy, avontuur, historie, drama en romantiek spreekt de serie veel mensen aan. Geen enkel genre heeft gelukkig de overhand, dus er is voor ieder wat wils. Outlander heeft een ervaren cast, maar echt grote namen komen er niet in voor. Toch wordt er goed en geloofwaardig spel geleverd. Caitriona Balfe is aangenaam om naar te kijken. Ze speelt het sterke vrouwelijke hoofdpersonage Claire Beauchamp Randall. Hoewel Claire vaak aan zichzelf twijfelt, blijft ze goed overeind tussen de mannen van de clan, waar vooral Jamie Fraser (Sam Heughan) toenadering tot haar zoekt. De chemie tussen Caitriona en Sam is goed voelbaar. Zij zorgen met hun karakters voor de vleug romantiek binnen de serie, hoewel ze niet direct een liefdesrelatie met elkaar onderhouden. Maar ze voelen zich snel tot elkaar aangetrokken. De romantiek haalt op momenten wel de vaart uit het verhaal. Het blijft zeker boeiend, maar de liefhebber van avontuur en actie komt er op die momenten wat bekaaid vanaf. Zeker in de zevende aflevering speelt dat een rol. Die speelt bijna in z'n geheel in één kamer af. Inhoudelijk is het een sterke aflevering, waarbij we veel meer te weten komen over Jamie, maar avontuurlijk is deze aflevering zeker niet.
Het is tegenwoordig hip om bij DVD- of Blu-ray Disc-releases seizoenen op te knippen in twee delen. Helaas is dat bij Outlander ook gedaan. Deze uitgave bevat slechts de eerste acht afleveringen van het eerste seizoen. En dit eindigt met een enorme cliffhanger, zodat je halsreikend uitziet naar het tweede deel. Gelukkig komt dit al na een maand na de verschijning van dit eerste deel op de markt, maar dat doet je eigenlijk nog meer afvragen wat de noodzaak is om het in twee delen uit te brengen. De enige reden om dit te doen lijkt om extra geld uit de zak van de klant te kloppen. Dat neemt niet weg dat Outlander het bekijken meer dan waard is. Origineel is het misschien niet, maar het is wel goed gemaakt in een prachtige omgeving. Het tweede seizoen is inmiddels in de maak en dat betreft het boek Dragonfly in Amber.

Genre: Avontuur, Fantasy, Historie, Romantiek
Jaar: 2014
Speelduur: 466 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels
EAN: 8712609602661

• 21 Deleted Scenes
  • Outlander: An Epic Adaptation
  • Authentic in Design: The Dresses & Kilts of Outlander
  • Casting Outlander
  • On Location: Castle Leoch and the Magic of Scotland
  • Emerging a Scot: Cast Goes to Bootcamp
  • Walk Through the Sets and Stages with Ronald D. Moore

Het eerste deel van seizoen 1 van Outlander staat in een 1.78:1 beeldformaat op deze Blu-ray Disc-uitgave. Dit eerste deel van de serie is verdeeld over twee 50 GB discs dubbellaags, die bijna volledig beschreven zijn. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec. De beeldtransfer van Outlander is nogal wisselvallig. Aan de ene kant natuurgetrouw aan de prachtige opnames van de Schotse hooglanden met zijn inwoners, aan de andere kant ook met erg hoge contrasten, waardoor er erg weinig (schaduw)detail meer aanwezig is. De positieve kant overheerst gelukkig, met natuurlijke huidtinten en een goede scherpte en mooie zwartwaardes. De beelden uit 1945 hebben opvallend minder kleur dan de scènes uit de 18e eeuw. Een aantal scènes uit 1945 heeft ook opvallend veel beeldruis. De sfeer wordt echter buitengewoon fraai neergezet, dan zijn de paar mindere momenten snel vergeten.

De enige geluidstrack op deze Blu-ray Disc-uitgave van Outlander - Seizoen 1 is een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track in de Engelse taal. Er wordt ook veel Gaelic gesproken, maar dit wordt niet ondertiteld. Claire verstaat ook geen Gaelic en op deze manier begrijpt de kijker net zo veel van de taal als Claire. Het geluid is heel mooi opgebouwd in diverse lagen, waarbij vooral de frontkanalen opvallen in hun weelderigheid aan geluiden. Ook de surroundkanalen krijgen behoorlijk veel voor hun kiezen en niet alleen met muziek en omgevingsgeluiden, maar ook een incidenteel geluidseffect of zelfs stemmen. Het had alleen wel iets harder in de mix mogen staan. Dialogen zijn helder en over het algemeen goed te volgen, behalve als een Schots accent iets teveel nadruk krijgt. De dialogen komen voornamelijk, maar niet uitsluitend, uit de centerspeaker. Het LFE-kanaal spreekt slechts sporadisch een woordje mee. De muziek van componist Bear McCreary is prachtig en vooral de titelsong, met zangeres Raya Yarbrough, is wonderschoon. Alleen de jaren '20 Charlston-achtige nummers tijdens scènes die zich afspelen in de 18e eeuw zijn misplaatst. Verder is dit in veel opzichten een heel mooie geluidstrack.

Outlander - Seizoen 1 - deel 1 bestaat uit acht afleveringen, die verdeeld zijn over twee schijven. Op beide schijven staan een aantal extra's. De verwijderde scènes staan per aflevering gerubriceerd, de overige extra's zijn via het extra's-menu te selecteren. Alle extra's zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

21 Deleted Scenes (70 min)
Op aflevering vier na hebben alle afleveringen een of meer scènes die de uiteindelijke versie niet gehaald hebben. Elke scène wordt ingeleid door Ron Moore, uitvoerend producent van de serie, die zich ook elke keer weer voorstelt.

Disc 1

Outlander: An Epic Adaptation (7 min)
Schrijfster Diana Gabaldon vertelt hoe ze er toe is gekomen om te gaan schrijven. Nadat het eerste boek af was ging ze verder met de reeks. Nu wil men het boek verfilmen, maar het is te complex voor een speelfilm, dus het zal een televisieserie worden. Producent Ron Moore vertelt hoe goed hij de boeken vindt en de rechten heeft verkregen voor de verfilmingen van alle acht boeken.

Authentic in Design: The Dresses & Kilts of Outlander (6½ min)
Het verhaal speelt zich af in Schotland, dus de kilten ontbreken niet. Ook prachtige jurken en uniformen zijn in de serie te zien. Kostuumontwerpster Terry Dresbach kende de boeken al sinds ze uitkwamen en heeft altijd een idee gehad hoe de kleding eruit zou zien. Die ideeën heeft ze nu verwezenlijkt voor de serie.

Casting Outlander (7 min)
Zoals de titel al doet vermoeden gaat dit item over de casting van Outlander. Sam Heughan was de eerste hoofdrol die gecast werd, maar het duurde tot enkele weken voor de opnames voordat Caitriona Balfe werd gecast.

Disc 2

On Location: Castle Leoch and the Magic of Scotland (7 min)
Castle Leoch is een belangrijke locatie in de serie. Het is het kasteel waar de laird van de MacKenzie-clan woont en waar Claire naartoe wordt gebracht. De buitenkant is gefilmd in een bestaand, nog intact zijnd kasteel. De binnenruimtes zijn identiek nagemaakt van dat kasteel. De omgevingen in Schotland zijn prachtig en die kun je niet ergens anders nabootsen, dus alle buitenopnames zijn in Schotland gemaakt.

Emerging a Scot: Cast Goes to Bootcamp (6 min)
De acteurs zijn voor aanvang van de opnames in trainingskamp gegaan. Om te leren vechten, gebruiken van toen te leren kennen en om Gaelic te spreken. En om als acteursgroep een eenheid te vormen. Teambuilding dus.

Walk Through the Sets and Stages with Ronald D. Moore (7 min)
Uitvoerend producent Ron Moore neemt je mee met een kijkje op de sets en de productiekantoren. Ook wordt een bezoekje gebracht aan de wapenexpert, de talencoach en de kledingafdeling. De enorme studio is door de productie zelf helemaal opgeknapt en daar zijn nu ook de montagekamers en kleurcorrectie.

Verpleegster Claire Randall komt vanuit 1945 in het jaar 1743 in de Schotse Hooglanden terecht. Daar wordt ze opgenomen in de MacKenzie-clan. Niet iedereen vertrouwt deze Engelse dame, terwijl ze zelf het liefst zo snel mogelijk weer terugkeert naar de 20e eeuw. Outlander is een goed gemaakte historische fantasy-serie met een vleug romantiek en avontuur. In eerste instantie worden alleen de eerste acht afleveringen van het eerste seizoen op DVD/Blu-ray Disc uitgebracht, het tweede deel volgt al een maand later. Qua uitgave is de Blu-ray Disc-editie dik in orde met prima beeld en mooi geluid. Een compleet pakket aan extra's maken dit een mooie uitgave. Maar waarom het eerste seizoen niet in z'n geheel in één keer uitgebracht kan worden blijft een raadsel.