Ant-Man

01-12-2015

8

Ant-Man (Blu-ray)

Scott Lang (Paul Rudd) is een meester-inbreker die zijn tijd in de gevangenis er op heeft zitten. Hij denkt nog maar aan één ding, zijn dochtertje. Vanaf nu zal hij zijn leven verbeteren.  Echter voor de ex-gevangene is weinig geluk weggelegd. Al snel wordt hij toch door Luis (Michael Pĕna) verleid om nog een makkelijke klus te doen - heeft men van horen zeggen. Het blijkt al snel dat Scott toch al zijn talenten nodig heeft om de klus te klaren, maar in de te openen kluis ligt helemaal geen waardevolle buit, alleen een vreemd soort pak. Het wordt nog vreemder als hij het pak aantrekt. Verschrikt en verbijstert besluit Scott het pak snel terug te brengen, maar ontdekt dan dat alles een test was door Dr. Hank Pym (Michael Douglas). Hank Pym was vroeger Ant-man. Na het overlijden van zijn vrouw Janet is hij gestopt en heeft zich gestort in de theorie van de krimpmaterie. Samen met zijn nieuwe protegé Darren Cross (Corey Stoll). Hank wilde echter nooit zijn geheim prijsgeven aan Darren, omdat hij bewust was van de gevaren en blijkbaar was het vertrouwen er toch niet helemaal. Dit heeft er toe geleid dat de fanatieke en verbitterde Darren inmiddels het bedrijf heeft overgenomen met als enige doel om een leger van mini-soldaten te creëren en aan de hoogste bieder te verkopen. Het is Darren nog niet gelukt om de techniek onder de knie te krijgen, maar hij komt erg dichtbij. Hank kan niet anders dan, samen met zijn dochter Hope (Evangeline Lilly), op zoek te gaan naar een nieuwe en waardige Ant-Man. Een man met speciale talenten, maar vooral een meester-inbreker.

Een scenario dat in allerijl nog werd herschreven. Een regisseur en schrijver die opstapte (Edgar Wright) en vervangen werd door een met geen ervaring in actiefilms (Peyton Reed). En dan ook nog een vrij onbekende held die weinig tot de verbeelding spreekt en uiteraard alweer de zoveelste Marvelfilm. Al met al een flinke voorgeschiedenis en op voorhand zou je de film weinig kans geven. Maar net zoals bij The Guardians of the Galaxy hoeven onbekende helden helemaal geen probleem te zijn, als de film maar goed in elkaar steekt. En dat doet Ant-Man in meerdere opzichten. Zoals elke Marvelfilm staat ook deze film bol van verwijzingen en verhaallijnen naar de andere films uit de Marvel Cinematic Universe, maar op zich biedt Ant-Man genoeg inhoud om niet het gevoel te krijgen dat je wat mist. Iedereen die bekend is met The Avengers-comics weet dat Hank Pym eigenlijk Ant-Man is, maar de film weet dat heel plausibel uit te leggen en het is zelfs een essentieel onderdeel van het verhaal. En de ingeslagen weg en tijdlijn van de overige films hebben dat lot ook een beetje bepaald. Wellicht gaf de casting van Paul Rudd op voorhand nog wel de meeste weerstand, maar hij is met zijn droge humor en spel toch wel een van de hoogtepunten. Je kunt je al snel identificeren met zijn personage. Michael Douglas is inmiddels al een dagje ouder, maar nog niet versleten, dat blijkt maar weer. De film werkt verfrissend, heeft humor, is spannend genoeg en weet geen moment te vervelen, zonder dat het een opeenstapeling van actiescènes wordt. Er is ook genoeg ruimte voor karakterontwikkeling en van iedereen krijg je behoorlijk wat van hun beweegredenen te weten. Het acteerwerk is sowieso voor een Marvelfilm erg sterk te noemen en zelfs de comedyfactor Michael Pĕna en zijn kompanen werken regelmatig zwaar op de lachspieren. Geen superheldenfilm zonder superschurken en veelal verval je dan in een hoop clichés, maar toch zet Corey Stoll een empathische Darren Cross neer die langzaam steeds meer de gevaarlijke schurk wordt. Ant-Man is een film waar je ook als niet-fan een leuke avond aan beleeft, ondanks dat het principe van de hoofdpersoon in eerste instantie wellicht wat meer inlevingsvermogen vergt. Joss Whedon roemde het script dat in eerste instantie door Edgar Wright was geschreven. "Het beste script voor een Marvelfilm ooit!". Toch trok Wright, na onenigheid over de creatieve vrijheid, zijn handen van het project af. Dat Whedon met dezelfde onenigheden werd geconfronteerd zal ook niet helpen. Je kunt je dus eeuwig afvragen of de film daar voordeel of nadeel van heeft ondervonden, want de film gaat nu al te boek als een van de beste Marvelverfilmingen. Als je dus van plan was om deze film te laten schieten, niet doen! Het is Marvel Studios namelijk gewoon weer gelukt een hoogtepunt af te leveren.

Genre: Actie, Fantasy
Jaar: 2015
Speelduur: 117 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • DTS-HD HR 5.1 - Duits
  • DTS-HD HR 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Marvel Studios

Ant-Man kent een HD-1080/24p-transfer in 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 45GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG4 AVC-videocodec. De beeldtransfer is erg sterk, met een uitstekende scherpte en detaillering. Close-ups zien er briljant uit, met alle fijne details in het gezicht zichtbaar. Michael Douglas, inmiddels 70 jaar oud, ziet er prachtig uit, waarbij alle plooien in z'n gezicht zichtbaar zijn. Ook fijne details in de kostuums zijn goed zichtbaar. De film is digitaal opgenomen, maar straalt nergens de 'video-look' uit. Het beeld heeft nog een echt filmgevoel. Deze sterke performance wordt de gehele film lang doorgezet met een degelijk zwartniveau, uitstekend contrast en een mooie schakering van kleuren. Echt een heel mooie beeldtransfer die High Definition in al z'n glorie laat zien.

Het geluid van Ant-Man wordt via een Engelstalige DTS-HD Master Audio 7.1-track de huiskamer in geslingerd. Werkelijk geslingerd, want het geluid komt van alle kanten. Als de mieren vliegen zoemen ze rond in de huiskamer. Niet alle scènes maken evenveel gebruik van de surroundkanalen, maar de scènes die dat wel doen klinken heel indrukwekkend. Opvallend is wel dat het geluid over de gehele linie vrij zacht is, dus de volumeknop moet wel wat omhoog om een bevredigend audiosignaal te krijgen. Maar daarna is het geluid wel mooi in balans, waarbij de surroundkanalen, zoals gezegd, voor een mooie ruimtelijke werking zorgen en het LFE-kanaal, waar nodig, een stevige punch uitdeelt in het laag. Dynamiek volop, waarbinnen dialogen altijd goed overeind blijven. Naast het Engelstalige DTS-HD MA-signaal zijn er ook nog twee DTS-HD High Resolution 5.1-tracks aanwezig, maar deze zijn alleen in het Duits en Frans.

Deze Blu-ray Disc-uitgave van Ant-Man is gericht op de Benelux, maar lijkt vooral het Franstalige deel te willen bereiken. De eerste teksten op de achterkant van de hoes zijn namelijk de Franse teksten, daarna pas de Nederlandse (samenvatting) of Engels (technische details). Het beeld is eerst '1080p Haute Défenition' in plaats van '1080p High Definition'. Het meest irritante hieraan nog is dat de titel op de rug van de hoes 'op z'n kop' staat. Tussen al je andere discs moet je deze dus eigenlijk ondersteboven plaatsen om de titel gelijk te hebben met de rest van je collectie.
Het menuscherm van de Blu-ray Disc van Ant-Man bevat beelden uit de film. Het duurt vrij lang voordat het hoofdscherm verschijnt. Er staan een aantal extra's op deze Blu-ray Disc-uitgave, allen in HD. De extra's zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Acteur Paul Rudd en regisseur Peyton Reed spreken het commentaar in bij deze film. Men geeft een zeer informatief commentaar, waarbij bijna alle facetten van de film aan bod komen. Vooral de digitale effecten worden veel besproken, maar ook acteerprestaties (Michael Douglas!) en de nodige anekdotes komen voorbij.

Featurettes
In de featurettes zijn drie items te vinden: Making of an Ant-Sized Heist: A How-To Guide (15 min), Let's Go to the Macroverse (8 min) en WHIH Newsfront (9 min). In  praten de cast en crew over de sfeer van de film, die een 'kraakfilm' met een komische noot wordt genoemd. Ook vertellen de acteurs over hun rollen en hoe blij ze zijn dit te mogen spelen. Vooral Paul Rudd is dolenthousiast over zijn rol. Let's Go to the Macroverse gaat over de verschillende soorten opnames die er gemaakt zijn en dan vooral gericht op de visuele effecten. Ook wordt uitgelegd waarom in 1.85:1 beeldformaat werd opgenomen. En WHIH Newsfront zijn vier korte filmpjes van een televisienieuwsshow met uitzendingen over Scott Lang en een interview met Darren Cross.

Deleted & Extended Scenes (9 min)
Acht scènes, variërend van nog geen halve minuut tot ruim drie minuten, die niet of op een andere manier in de film zitten. De scènes zijn te bekijken met optioneel audiocommentaar van regisseur Peyton Reed en acteur Paul Rudd. Zij leggen ook uit waarom de scènes niet in de film zitten.

Gag Reel (3½ min)
Wat gekke bekken trekken, improvisaties op de set en onderbroekenlol.

Scott Lang is een meester-inbreker die na een paar jaar gevangenis zijn leven wil beteren. Hij vervalt echter al heel snel weer in zijn oude praktijken, maar terug naar de gevangenis gaat hij niet. Hank Pym heeft hem namelijk hard nodig om zijn oude bedrijf te redden uit handen van huidige eigenaar Darren Cross. Dat kan alleen met de geheime, door Hank Pym ontworpen, techniek van de Ant-Man, een man in een pak ter grote van een mier. Ant-Man is een verfrissende Marvel-verfilming met de nodige humor, maar zeker ook spanning en aktie. Beeld en geluid van deze Blu-ray Disc-uitgave zijn uitstekend en er zijn een aantal leuke, maar ook minder interessante extra's aanwezig op deze uitgave. Opvallend is de op het Franstalige publiek georiënteerde uitstraling van de hoes. Desalniettemin verplichte aanschaf voor alle Marvel-fans.