Extant Seizoen 1

Laurens van der Molen
11-12-2015

7.3

Extant Seizoen 1 (Blu-ray)

In de nabije toekomst keert Molly Woods (Halle Berry) terug na 13 maanden op een solomissie te zijn geweest naar de ruimte. Op Aarde wachten haar man John (Goran Visnjic) en hun zoontje Ethan (Pierce Gagnon). Ethan is een humanoïde robot die John heeft ontwikkeld, omdat de twee geen kinderen konden krijgen. Eenmaal terug op Aarde moet Molly weer erg wennen aan het contact met haar gezin. Hoewel Molly 13 maanden alleen in de ruimte heeft doorgebracht blijkt uit haar medisch onderzoek dat ze zwanger is. Samen met John probeert ze uit te zoeken hoe dit mogelijk is, wie erachter zit en vooral van wie ze zwanger is.

De science fiction-serie Extant is bedacht door Mickey Fisher, wat de serie echter bijzonder maakt is dat deze geproduceerd is door Steven Spielberg. Hij heeft er dan ook voor gezorgd dat CBS direct een compleet seizoen van 13 episodes heeft besteld, zodat het verhaal van tevoren uit kon worden gestippeld. Ook het feit dat Halle Berry voor het eerst de hoofdrol speelt in een tv-serie is te danken aan Spielberg.  Halle Berry zet haar rol fantastisch neer en is dan ook één van de sterkste punten van de serie. Het karakter Molly is interessant en neemt de kijker mee in de nabije toekomst. Door haar ogen ziet de kijker hoe robots een belangrijke rol zijn gaan spelen in de wereld en hoe het reizen naar de ruimte een stuk gemakkelijker is geworden. Tegelijkertijd is de wereld nog wel herkenbaar. Zo zijn er geen vliegende auto’s, futuristische gebouwen en teleporterende mensen. Het is dan ook best mogelijk dat de aarde er over 20 jaar zo uit zal zien. Extant bestaat eigenlijk uit twee verhalen. Aan de ene kant het verhaal van Molly en haar zwangerschap, aan de andere kant het verhaal van het robotjongetje Ethan. Molly is de verbindende factor tussen de twee. Persoonlijk vond ik de verhaallijn van Ethan interessanter. Ethan wordt gespeeld door Pierce Gagnon, die dit uitstekend doet. Extant ziet er prachtig uit en doet qua uiterlijk niet onder voor een grote science fictionfilm als Minority Report of Edge of Tommorow. De serie was dan ook erg duur om te maken, reden waarom werd besloten er na twee seizoenen mee te stoppen. De serie werd gelukkig niet onverwacht gecanceld en heeft dan ook een afgerond einde. Het verhaal, hoewel het even op gang moet komen, is zeer sterk en zorgt ervoor dat je de serie in no time hebt bekeken. De cast bestaat naast Halle Berry en Pierce Gagnon uit nog een aantal uitstekende acteurs zoals Goran Visnjic, Grace Gummer en Camryn Manheim, die allemaal erg sterke rollen neerzetten. Voor liefhebbers van science fictionfilms is deze serie dan ook een aanrader.

Genre: Science fiction, TV
Jaar: 2015
Speelduur: 541 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment Benelux
EAN: 5053083036607

• The Story of ‘Extant’
  • ‘Extant’: Filming Season One
  • ‘Extant’: The Cast
  • The Mythology of ‘Extant’
  • The Offspring
  • The Future World of ‘Extant’
  • The Visual Effects of ‘Extant’
  • Gag Reel

De Blu-ray Disc-uitgave van Extant seizoen 1 heeft de originele beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. De beeldkwaliteit is uitstekend. De serie is digitaal opgenomen en bevat dan ook geen ruis. Dit past goed bij de futuristische sfeer van de serie. De details zijn prachtig, vooral in bijvoorbeeld het laboratorium kijk je je ogen uit. De kleuren springen van het scherm af. Het zwartniveau is uitstekend en zorgt ervoor dat ook in de donkere scènes alles te volgen is. Er is slechts een handvol kleine beeldfoutjes gedurende de serie zichtbaar, maar deze storen gelukkig nergens. De serie bevat Nederlandse ondertiteling die onderin het beeld wordt weergegeven.

De Blu-ray Disc-uitgave van Extant seizoen 1 heeft een lossless Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-geluidstrack. Ook deze is van een uitstekende kwaliteit. De serie bestaat voornamelijk uit dialogen en deze zijn goed te horen uit de daarvoor bestemde boxen. De serie bevat wel een aantal actie scènes en op deze momenten springt het geluid echt de kamer in. Een goed voorbeeld hiervan is de inval van een speciale eenheid. Vanaf het inschoppen van de deur tot het moment dat ze vertrekken is het één groot audiogeweld. Op dit soort momenten is de subwoofer ook duidelijk aanwezig. De serie wordt versterkt door een instrumentale soundtrack, die goed bij de sfeer. Hoewel de geluidstrack van Extant seizoen 1 geen spectaculaire is, doet deze wel wat nodig is.

De 13 episodes van Extant seizoen 1 zijn verspreid over vier discs. De extra’s zijn in HD, zijn verspreid over de vier discs en bevatten Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (15 min.)
Een aantal scènes die de serie niet hebben gehaald. Deze zijn te bekijken bij de episode waar ze bij horen, een fijne optie.

The Story of ‘Extant’ (15 min.)
Interessante special waarin de cast en crew de serie bespreken en vertellen hoe de serie tot stand is gekomen.

‘Extant’: Filming Season One (21 min.)
Een kijkje achter de schermen dat vooral focust op de pilot van de serie. Interessant voor een keertje.

‘Extant’: The Cast (17 min.)
Interviews met de acteurs waarin ze hun karakters bespreken. Erg leuk om te zien.

The Mythology of ‘Extant’ (7 min.)
Een diepere kijk in de wereld van Extant, die laat zien dat de schrijver echt over de wereld van Molly heeft nagedacht.

The Offspring (8 min.)
Een korte kijk naar waar Molly zwanger van is. Alleen bekijken als je de serie volledig hebt bekeken.

The Future World of ‘Extant’ (18 min.)
Ook hier weer een kijkje naar de wereld van Extant, maar ditmaal staan de kleding, wapens en de sets centraal.

The Visual Effects of ‘Extant’ (10 min.)
De serie maakt gebruik van een groot aantal speciale effecten, deze feature laat zien welke.

Gag Reel (7 min.)
De bekende bloopers, het is goed om te zien dat de acteurs het naar hun zin hadden op de set. Leuk voor een keertje.

Trailers (7 min.)
De promotie van de serie was zeer uitgebreid. De verschillende trailers voor de serie zijn hier te zien.

In de nabije toekomst keert Molly Woods terug na 13 maanden op een solomissie in de ruimte te zijn geweest. Op aarde wachten haar man John (Goran Visnjic) en hun  humanoïde robotzoontje Ethan. Molly blijkt echter niet alleen terug te zijn gekomen uit de ruimte en is zwanger. Het eerste seizoen van Extant heeft Steven Spielberg als producer en dit is aan alles terug te zien. De prachtige beelden, de uitstekende cast en het hoge budget. Het verhaal van de serie, hoewel het iets langzaam op gang komt, is zeer interessant en zorgt ervoor dat de kijker zo door de 13 episodes heen vliegt. De blu-ray uitgave is uitstekend, met een goede beeld- en geluidskwaliteit en een groot aantal interessante extra’s. Liefhebbers van science fiction kunnen deze serie dan ook met een gerust hart een kans geven.