Ted 2

09-12-2015

6.7

Ted 2 (Blu-ray)

Ted (Seth MacFarlane) en Tami-Lynn (Jessica Barth) zijn gelukkig getrouwd. Oké, ze hebben regelmatig slaande ruzie met elkaar, maar uiteindelijk komt het altijd weer goed. Naast dit gezinsleven is Ted natuurlijk nog steeds dikke maatjes met John (Mark Wahlberg). Dankzij het feit dat John als jongetje de wens had dat teddybeer Ted tot leven zou komen, is dit gebeurd. Ted en Tami-Lynn willen echter hun geluk compleet maken door een kindje aan hun gezin toe te voegen. Er is alleen één klein probleempje. Ted heeft geen mannelijk aanhangsel en kan dus geen kinderen krijgen. Pogingen om een donor te krijgen lopen uit op een fiasco. Dus rest er nog maar één optie om hun kinderwens waar te maken: adoptie. Door de adoptieaanvraag komt echter de vraag in beeld of Ted wel als persoon kan worden gezien. Hij mag dan in leven zijn en zelfbewustzijn hebben, maar hij is en blijft een teddybeer. Ted zijn huwelijk wordt ongeldig verklaard en hij wordt ontslagen van zijn baan in de supermarkt. Ze zullen nu hun recht moeten halen bij de rechter. Daarbij worden ze geholpen door startende advocate Samantha (Amanda Seyfried), die het moet opnemen tegen een van de beste advocaten in het land. Ted zijn levensgeluk hangt af van de uitspraak van de jury: verdient Ted mensenrechten of is hij een object en daarmee bezit van iemand?

Als je het verhaal hierboven leest zou je maar zo het vermoeden kunnen krijgen dat Ted 2 een stuk serieuzer is dan voorganger Ted. Niets is echter minder waar. Het verhaal is niet meer dan een omhulsel. Een excuus om zoveel mogelijk situaties te creëren die kunnen dienen als platform voor de humor. Want dat is waar het in deze film om draait. Regisseur/acteur Seth MacFarlane heeft met Family Guy en het eerste deel van Ted laten zien dat hij hier bijzonder talent voor heeft. Maar met A Million Ways to Die in the West uit 2014 sloeg hij een enorme flater. Hoe zit dit met Ted 2? Het concept is niet meer innovatief, dat is het nadeel van een vervolg. Het voordeel is dan weer dat alle personages al bekend zijn en de vaart er dus eerder in kan. En die vaart zit er zeker in, ondanks het feit dat de film bijna twee uur duurt. Best lang voor een komedie. Er zijn echter zoveel grappen in de film gestopt dat het altijd onderhoudend blijft. Bijzonder is ook de combinatie van hele flauwe slapstick grappen en humor van de platste soort, maar tegelijkertijd ook slimme woordgrappen en verwijzingen naar deze tijd. Zoals in veel komedies treffen ze niet allemaal doel. En wat de een grappig vindt, vindt de ander juist helemaal niet grappig. Maar in de regel is het schrijfwerk weer van hoog niveau. Daarbij helpt het zeker dat deze film niet voor alle leeftijden is. Veel van de grappen zijn namelijk bijzonder schunnig. De combinatie van schattige teddybeer die de meest grove dingen uitkraamt blijft werken. De wisselwerking tussen Mark Wahlberg en zijn grote kleine vriend is ook nog steeds geloofwaardig en vormt het hart van de film. Als aanvulling op dit alles is er een leuke cast verzameld met veteranen als Morgan Freeman en Giovanni Ribisi. Ook zijn er leuke cameo’s van onder andere Liam Neeson en David Hasselhoff. Ted 2 is wederom een goede oefening in heel slechte smaak geworden. Het is zeker niet politiek correct, maar daarmee wel bijzonder grappig. Dat het verhaal weinig om het lijf heeft wordt ruimschoots goedgemaakt door de ene rake grap na de andere.

Genre: Komedie
Jaar: 2015
Speelduur: 115 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
EAN: 5053083037154

• Deleted scenes
  • Gag reel
  • Thunder Buddies 4 Lyfe
  • Creating Comic-Con
  • Cameo Buddies
  • A Giant Opening Dance Number
  • Roadtripping

De Blu-ray Disc-uitgave van Ted heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De beeldkwaliteit is uitstekend. Dit is consistent zo vanaf de eerste tot de laatste minuut. De details in het beeld zijn fenomenaal. Dit geldt zowel voor overzichtsshots als voor close-ups. Deze transfer behoort werkelijk tot het beste dat Blu-ray te bieden heeft. Ook de kleuren zijn prachtig helder en krachtig. Ze spatten van je scherm. Het zwartniveau is daarbij uitstekend en er is ook ruim voldoende schaduwdetail. Er zijn geen tekortkomingen in het beeld. Deze kan dan ook niets naders krijgen dan de volle punten.

Ted 2 wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master 5.1-audiotrack (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Ted 2 draait vooral om de grappen die in woorden worden gebracht en die zijn altijd uitstekend verstaanbaar. Daarnaast is er ook sprake van voldoende actie en deze komt met veel dynamiek uit je speakers. Ook omgevingsgeluiden worden met de juiste spreiding en prioriteit weergegeven. Tenslotte maakt de heldere weergave van de muziek de ervaring compleet. Evenals met het beeld het geval was, valt op deze audiopresentatie niets aan te merken.

Vanuit het hoofdmenu zijn een aantal extra’s te selecteren, deze worden hieronder ieder afzonderlijk besproken. Alle extra’s zijn in HD, hebben Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) audio en Nederlandse ondertiteling.

Deleted scenes (4 minuten)
Het gaat hier in totaal om 7 verwijderde scènes. Of eigenlijk beter gezegd, aangepaste scènes. Deze zitten al in de film, maar we zien hier vooral langere versies of andere varianten hierop. Daarin zitten ook nieuwe grappen en alleen dat al maakt deze extra de moeite waard.

Gag reel (3 minuten)
De verzameling grappen en grollen zoals de titel al doet vermoeden.

Thunder Buddies 4 Lyfe (7 minuten)
Het hart van de film ligt bij de relatie tussen Ted en John en deze extra gaat hier dieper op in. We zien wat van de meest grappige momenten terug.

Creating Comic-Con (15 minuten)
In vier delen – die afzonderlijk afgespeeld moeten worden – krijgen we een kijkje achter de schermen bij het Comic-Con gedeelte uit de film.

Cameo Buddies (7 minuten)
Er zitten een aantal heel leuke cameo’s in de film en die staan in deze extra centraal.

A Giant Opening Dance Number (9 minuten)
Er is veel tijd en moeite gestoken in de uitgebreide openingstitels van de film en hier leer je meer over het tot stand komen hiervan.

Roadtripping (9 minuten)
Tijdens de film mag Ted op een bepaald moment achter het stuur plaatsnemen. Dit is een hommage aan een andere film. Wil je weten welke? Kijk dan deze extra.

Ted heeft een fijn leven opgebouwd met zijn kersverse vrouw, maar er ontbreekt nog één ding. Ze willen graag samen een kind, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. In hun poging om adoptie aan te vragen komt de overheid erachter dat Ted geen mens is en hij moet de gang naar de rechter maken om zijn rechten als levend wezen terug te krijgen. Ted 2 is een logisch vervolg op het succesvolle eerste deel. Het verhaal heeft weinig om het lijf, maar de grappen zijn veelal zeer geslaagd. Dat maakt ook dat de film zeker een succes is te noemen. Technisch krijgt deze BD-uitgave de volle punten voor het beeld en geluid. Daarnaast is er een redelijke verzameling aan extra’s inbegrepen.