Amy

22-12-2015

6.8

Amy (DVD)

Amy Winehouse is in een relatief korte periode van een kleine jazz-zangeres naar één van de grootste supersterren van de wereld gegaan. Mensen die dichtbij haar stonden, hebben de hele transformatie meegemaakt en gezien hoe anderen zich een plaatsje in Amy's leven verworven om een graantje van de gouden gans mee te pikken. Iedereen leek een mening over haar te hebben of wilde iets van de wereldberoemde en rijke Amy. Aan de hand van voornamelijk privé-video's wordt er in Amy een beeld geschetst van Amy Winehouse vanaf het begin van haar zangcarrière, haar plotselinge faam en hoe zij daar waarschijnlijk mee om is gegaan. Een portret van een veel te vroeg gevallen ster.

De in 2011 overleden zangeres Amy Winehouse heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten. Zij had een uniek stemgeluid wat velen sindsdien hebben getracht te evenaren, maar niemand ooit is gelukt. Amy heeft ook een turbulent leven gehad en in haar 27 jaar meer meegemaakt dan anderen in hun 80-90 jaar zullen doen. Documentairemaker Asif Kapadia waagt zich na zijn portret van de eveneens jong overleden coureur Senna aan een documentaire over Winehouse waarbij hij vooral zo dicht mogelijk bij de persoon heeft willen blijven. Er is voor Amy gesproken met veel mensen die op een bepaald moment erg betrokken waren bij Amy's leven, die zelden direct in beeld te zien zijn, maar als voice-over beelden begeleiden waarin zij (samen met Amy) te zien zijn. Hierdoor blijft de focus geheel op de zangeres, wat heel erg fijn kijkt. De privé-video's tonen een jonge Amy die muziek wil maken omdat ze anders gek wordt tot en met een broodmagere Amy die enkel met rust gelaten wil worden. Het is een heel persoonlijk portret geworden, waarbij niets geschuwd wordt. Amy wordt wellicht iets te veel als een slachtoffer neergezet, waarbij er herhaaldelijk door geïnterviewden wordt gezegd dat ze een kwetsbaar meisje was dat beschermd moest worden. Velen dicht bij haar hadden echter baat bij haar zelfdestructieve gedrag of ware bang dat de geldbron op zou drogen. Amy lijkt al snel de controle te zijn verloren en haar vertrouwen in de verkeerde personen te hebben. Vooral haar vriend en later man Blake Fielder en haar vader (volgens de documentaire niet betrokken bij haar opvoeding, maar wel aanwezig zodra het geld binnenkwam) worden erg als boemannen neergezet, een standpunt waar beide heren het fel mee oneens zijn. Kapadia is ook na het uitkomen van Senna door betrokkenen verweten niet een volledig (objectief) verhaal te vertellen. Hiernaast zijn er wel veel anderen die uitspreken dat ze meer hadden willen of hadden moeten doen en het zichzelf kwalijk nemen dat Amy te vroeg is overleden. Al met al is het een vrij gekleurd, maar intrigerend beeld van de zangeres en waarschijnlijk het meest objectieve en intieme portret van Amy. Voor fans zeker een aanrader.

Genre: Documentaire, Muziek
Jaar: 2015
Speelduur: 123 min
Uitgever: Twin Pics/Cineart
EAN: 5051083095068

• Unseen acoustic sessions

Amy staat op deze DVD-uitgave in een anamorf 1.78:1 beeldformaat. Er wordt in Amy voornamelijk gebruik gemaakt van privé-video's die erg in kwaliteit verschillen. Sommigen zijn te donker, onscherp of bevatten erg veel ruis of compressieblokken, maar over het algemeen is vrij goed te zien wie of wat er getoond wordt. Hierbuiten zijn er foto's, stadsbeelden en enkele korte interview-segmenten die voor het grootste deel van een betere kwaliteit zijn, zowel in scherpte als belichting. Of het algemeen is er sprake van een prima zwartwaarde en zijn de aanwezige kleuren redelijk verzadigd. Alles oogt vrij realistisch, wat waarschijnlijk ook de bedoeling is geweest van de documentairemakers. De liedteksten die herhaaldelijk verschijnen wanneer Amy een lied zingt staan mooi in beeld en ogen fris. De op deze DVD-uitgave aanwezige Nederlandse ondertiteling laat soms wat de wensen over door vrij letterlijk te vertalen.

Op deze DVD-uitgave van Amy is er een Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s) aanwezig. Amy bestaat voor een groot deel uit voice-overs, die scherp en helder door het middenkanaal te zijn. De audio van de verschillende privé-video's is verschillend in kwaliteit, soms klinkt het wat zacht of blikkering, maar voor het grootste deel ook prima te verstaan. Omgevingsgeluiden van deze privé-video's zijn wisselend in kwaliteit (soms wat hol), maar zorgen voor afdoende sfeer via de surroundkanalen. Alle muziek die in de documentaire te horen is, zowel de liedjes die door Amy worden gezongen als de begeleidende muziek, wordt via de surroundkanalen gepresenteerd. De muziek geeft de documentaire echt zijn karakter. Al met al voor een documentaire een prima geluidskwaliteit.

Na enkele promotionele trailers komen kijkers in het geanimeerde menu terecht. Hier kan de film integraal afgespeeld worden, naast de optie om hoofdstukken te selecteren. Ook zijn via dit menu de op deze DVD-uitgave aanwezige extra's te selecteren.

Audiocommentaar met regisseur Asif Kapadia, producent James Gay-Rees en editor Chris King gedurende de gehele film, hoewel op de achterkant van de DVD-hoes enkel de regisseur wordt vermeld. Er wordt inhoudelijk gepraat over het ontstaan van de documentaire, de uitgebreide research die ervoor gedaan is, de keuzes voor/verkrijgen van bepaalde beelden, hoe de film is samengesteld qua stijl/montage(techniek) en welk verhaal de makers (met de verschillende scènes) hebben willen vertellen. Inhoudelijk zeer interessant voor zowel fans van Amy als van documentaires.

Deleted Scenes (31 min)
Iets meer dan een half uur extra beelden. Dit zijn voornamelijk privé-video's die niet gebruikt zijn in de eigenlijke documentaire. Interessant om eens te bekijken.

Unseen acoustic sessions (13 min)
Amy begeleidt zichzelf met enkel een gitaar en zingt Rehab, Love is a Losing Game, en You Know I'm No Good. Hoewel het geluid niet heel goed is, is dit zeker een aanrader voor fans.

Trailer (2 min)
De trailer van de documentaire die een vrij goede indruk geeft van Amy.

Amy Winehouse is in korte tijd uitgegroeid tot één van de grootste sterren van de wereld. Na haar overlijden op 27-jarige leeftijd had iedereen een mening klaar, maar Amy tracht een beeld te schetsen van wie Amy echt was en hoe zij met haar faam is omgegaan. Er is een persoonlijk beeld van de zangeres geschetst, hoewel wel licht gekleurd. De beeldkwaliteit wisselt in kwaliteit omdat de gebruikte privé-video's soms artefacten, ruis of weinig scherpte hebben. Desondanks is het voor het soort beeldmateriaal toch een knappe prestatie om alles er als één geheel uit te laten zien. Ook het geluid is redelijk, zonder grote fouten. De extra's zijn erg interessant. Concluderend is Amy een must-see voor fans van de zangeres en documentaires.