The Man Who Saved the World

Laurens van der Molen
26-01-2016

6.8

The Man Who Saved the World (DVD)

The Man Who Saved the World vertelt het verhaal van Stanislav Petrov. Een officier in het leger van de Sovjet-Unie tijdens de Koude Oorlog. Op 26 september 1983 nam hij een beslissing waarmee hij uiteindelijk de wereld redde. In een Russisch controlecentrum kwam de melding binnen dat Amerika een nucleaire raket op Rusland had afgevuurd. Aan Petrov  de keuze om de tegenaanval in te zetten of niet. Ruim 20 jaar later krijgt Petrov eindelijk erkenning voor zijn heldendaad en wordt hij uitgenodigd om in Amerika een onderscheiding in ontvangst te nemen. Met een gezonde tegenzin gaat hij akkoord, mits hij zijn twee favoriete acteurs, Robert de Niro en Kevin Costner, mag ontmoeten.

De documentaire The Man Who Saved the World volgt Petrov tijdens zijn reis door Amerika. Hij wordt hierbij vergezeld door Galina, zijn tolk. Petrov is een norse man die eigenlijk liever niet over het verleden praat. Na zijn beslissing om geen tegenaanval in te zetten, heeft het leger hem in de steek gelaten en is hij vereenzaamd. Tijdens de documentaire vertelt hij beetje bij beetje wat er precies gebeurd is en ook over zijn privésituatie. Met name Galina breekt met momenten door zijn schild heen. Een interessante keuze van  regisseur Peter Anthony is om het verleden van Petrov niet te laten vertellen door Petrov zelf, maar gebruik te maken van acteurs die het belangrijke evenement naspelen. Dit geeft een aparte combinatie tussen film en documentaire en werkt goed. Het is lastig om te zien dat iemand die zo belangrijk is geweest voor de wereld, nu zo verlaten leeft. Gelukkig leeft hij tijdens zijn reis door Amerika verschillende keren echt op en krijgt hij de erkenning  die hij verdient. Met name de scène met Kevin Costner is erg aangrijpend. De reis van Petrov door Amerika was al in 2006, maar doordat Petrov zichzelf erg moeilijk openstelde, heeft Anthony de film uiteindelijk pas in 2014 uit kunnen brengen. Wat de documentaire goed doet, is de kijker na laten denken over de wereld en hoe gevaarlijk alle nucleaire wapens die we hebben eigenlijk zijn. De film is dan ook een goed middel om ervoor te zorgen dat we dit niet vergeten. Voor liefhebbers van documentaires is The Man Who Saved the World een aanrader, maar door de geacteerde stukken is de documentaire ook toegankelijk voor de minder ervaren documentairekijker.

Genre: Documentaire
Regio: 0
Jaar: 2015
Speelduur: 105 min
Beeldverhouding: 2.20:1 anamorf
EAN: 9789461874245

Het beeld van de DVD-uitgave van The Man Who Saved the World wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.20:1. De kwaliteit is prima. De kleuren zijn mooi verzadigd, het zwartniveau is goed en het beeld bevat geen storende compressiefoutjes. Wel is wat filmgrain te zien tijdens bepaalde scènes, maar dit is niet storend. Er is wel kwaliteitsverschil tussen het documentairegedeelte en de geacteerde stukken. De geacteerde stukken zijn erg strak afgewerkt, terwijl het documentairedeel juist wat rauwer en realistischer is. Hierdoor kan de kijker goed onderscheid maken tussen documentaire en reconstructie. De DVD-uitgave bevat Nederlandse ondertiteling die duidelijk onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van The Man Who Saved the World bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels/Russisch audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De documentaire heeft vooral dialogen en die komen uit de daarvoor bestemde speakers. De reconstructiescènes in het controlecentrum bevatten wel veel harde omgevingsgeluiden. Met name het alarm dat afgaat wanneer het lijkt dat er een raket is afgevuurd, gaat door merg en been. Dit zorgt ervoor dat de spanning er goed in zit en je meeleeft met Petrov. Deze scènes zijn ook meteen de enige  waarin de subwoofer wordt gebruikt, maar deze is de rest van de film ook niet nodig. De muziek in de film is subtiel en goed gekozen en past goed bij de sfeer van het moment.

De DVD-uitgave van The Man Who Saved the World bevat helaas geen extra’s. Vanuit een interactief menu kan er worden gekozen om de film of een trailer af te spelen.

Stanislav Petrov nam op 26 september 1983 een beslissing waardoor de wereld er nu nog is. Helaas kreeg hij hier geen erkenning voor van het Russische leger. Ruim 20 jaar later wordt hij uitgenodigd in Amerika, om een onderscheiding voor zijn heldendaad in ontvangst te nemen. Hij wordt hierbij gevolgd door filmmaker Peter Anthony, die het verhaal van Petrov vertelt door middel van reconstructies en een verslag van zijn reis door Amerika. Dit levert een erg interessante documentaire op die de kijker aan het denken zet. De DVD-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Helaas bevat deze uitgave geen extra’s.