Hitman: Agent 47

01-02-2016

6.1

Hitman: Agent 47 (Blu-ray)

Agent 47 (Rupert Friend) is geboren om te doden. Hij is zodanig genetisch gemanipuleerd dat hij sneller, sterker en slimmer is dan zijn vijanden. Als klap op de vuurpijl voelt hij geen emotie. Hierdoor kan hij naar hartelust moorden zonder dat zijn geweten hem dwarszit. Zoals hij het zelf samenvat: ik volbreng altijd mijn missie. Agent 47 was onderdeel van een militair programma dat inmiddels is stopgezet. Een grote corporatie wil nu proberen het programma te herstarten. Daarvoor hebben zij het oorspronkelijke meesterbrein achter het programma nodig, maar die is heel moeilijk te vinden. Zijn dochter (Hannah Ware) is de sleutel om deze man te vinden. Iedereen is dan ook naar haar op zoek. De vraag is of Agent 47 haar eerder vindt dan de vijand. En lukt het hen vervolgens om de plannen om het agent programma te herstarten te verijdelen?

Hitman is een populaire computerspel reeks. Het doel in deze spellen is vaak om door middel van geruisloos optreden vijanden uit te schakelen. Het werd al eens eerder verfilmd in Hitman (2007) met Timothy Olyphant) in de hoofdrol. Nu is er een min of meer losstaand vervolg met een andere hoofdrolspeler. Deze wordt verkocht als een reboot van de film uit 2007. Sommigen zullen Rupert Friend herkennen uit de serie Homeland. Saillant detail is dat Paul Walker eigenlijk de hoofdrol zou spelen. Maar hij overleed plotseling in 2013. Van het geruisloze uit de spellen is weinig meer over. Hitman: Agent 47 bestaat vooral uit explosieve actie. Na ongeveer 30 doden ben je de tel al kwijt. Er volgen nog veel en veel meer. Debuterend regisseur Aleksander Bach weet hoe hij gelikte beelden moet maken. De actie ziet er strak uit, hoewel er zo nu en dan iets te veel van computereffecten gebruik is gemaakt. Door de soms bedenkelijke kwaliteit hiervan vallen ze op, terwijl ze hadden moeten samensmelten in het geheel. De strakke actie is tegelijk ook het enige positieve punt aan Hitman: Agent 47. De vertolkingen van de gehele cast zijn namelijk bijzonder emotieloos. De personages zijn van bordkarton en als kijker geef je niets om hen. Er wordt dan ook compleet geen aandacht gegeven aan hun ontwikkeling. Ook het verhaal heeft weinig om het lijf en het ontbreekt aan een duidelijk structuur. Daardoor is de actie onvoldoende gegrond in de context en wordt de film bij vlagen zelfs saai. De verschillende actiescènes slaan de kijker na een tijdje murw en ze lijken voor elkaar inwisselbaar te zijn. Al met al is Hitman: Agent 47 een inspiratieloze film geworden.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2015
Speelduur: 96 min
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626061298

• Verwijderde scènes
  • De dodenlijst
  • De making-of Hitman
  • Ultieme actie: de choreografie van de gevechten
  • Hitman: Agent 47 strip

De Blu-ray Disc-uitgave van Hitman: Agent 47 heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De beeldkwaliteit van Hitman: Agent 47 is prima. De film is digitaal geschoten en laat veel detail zien, zowel overdag als tijdens nachtelijke of interieurscènes. Het kleurenpalet is vrij ingetogen en natuurlijk. Hierdoor knalt het niet echt van je scherm, maar het geeft wel een getrouw beeld. Verder valt er eigenlijk niet zoveel te melden over de beeldkwaliteit. Er zijn geen noemenswaardige defecten en de basis is ruim op orde.

Hitman: Agent 47 wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master 7.1 audio track (24bit/48kHz). Deze klinkt werkelijk uitmuntend. De track kan zonder meer dienen als demonstratiemateriaal. Dankzij de veelheid aan actie leent de film zich hier sowieso goed voor. De vele vuurgevechten en explosies komen prachtig ruimtelijk uit alle speakers. Ook kleine details worden met het grootste gemak zeer accuraat weergegeven. Dialogen worden altijd goed weergegeven en de muziek valt goed op zijn plaats in het geheel. Een perfecte mix van alle elementen die in harmonie samenwerken.

De disk start met een aantal trailers en daarna met de film. Er zijn een aantal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder afzonderlijk besproken. De extra’s zijn in HD, hebben Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) audio en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling (tenzij anders vermeld).

Verwijderde scènes (4 min.)
Je kunt hier een aantal verwijderde scènes bekijken. Allemaal achter elkaar afgespeeld of los te bekijken. Ze voegen inhoudelijk niet zoveel toe.

De dodenlijst
Dit is een originele extra. De hele film start, maar met wat leuke extra’s. Zo krijg je statistieken over de (pogingen tot) moord in de film. Ook is er een pop-up met allerlei storyboards en pre-visualisatie versies van scènes. Voor wie de tijd heeft om de hele film nog een keer uit te zitten is dit een heel leuke extra.

De making-of Hitman (6 min.)
Dit is een algemene making of die vanwege de beperkte speelduur niet zoveel diepgang heeft. Maar het is een leuke extra voor wie wat meer informatie wil.

Ultieme actie: de choreografie van de gevechten (7 min.)
Voor de liefhebber is deze extra zeker de moeite waard. Je krijg hier een dieper kijkje in de choreografie achter de soms indrukwekkend gevechten.

Hitman: Agent 47 strip
Alweer een originele extra. Je kunt hier letterlijk het stripboek lezen. Met je afstandsbediening ga je naar de volgende pagina.

Agent 47 is een meedogenloze moordmachine. In een van zijn meest uitdagende missies ooit moet hij een grote corporatie tegenhouden die het agentenprogramma opnieuw wil opstarten. Hitman: Agent 47 is een zogenoemde reboot van de film uit 2007. Compleet overbodig zo blijkt, want deze film heeft weinig emotie en een slap verhaal. De vele actie in de film kan hier maar deels voor compenseren. De BD-uitgave heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit en een uitstekende geluidskwaliteit. Daarnaast zijn er een aantal extra’s inbegrepen.