Room

03-03-2016

7

Room (Bioscoop)

Er is in het leven niets anders dan ‘kamer’. De jonge Jack (Jacod Tremblay) woont zijn hele leven al in een ‘huis’ dat uit één kamer bestaat. Ondanks dat hij nu al vijf jaar oud is. Het enige dat hij van de buitenwereld kan zien, is een kleine uitsnede via het dakraam in de ruimte waar hij en zijn moeder Ma (Brie Larson) leven. Ze komen aan eten doordat ‘Old Nick’ (Sean Bridgers) langskomt om het te brengen. Hij is dan vaak ook samen met zijn moeder, meestal s ’nachts. Jack moet dan even in de kast verdwijnen. Hij mag niet zien wat er gebeurd. Zijn moeder wil dat ze gaan ontsnappen en heeft daar een plan voor. Maar zal hen dit lukken? Blijven ze in leven en blijven ze bij elkaar? En als het dan lukt om een vrij leven te leiden, hoe gaan ze zich dan aanpassen na al die jaren?

Velen zullen zich het gruwelijke verhaal van de man uit Zwitserland nog wel herinneren die zijn eigen dochter een leven lang opsloot in zijn kelder. In de basis is dit ook de plot van het toepasselijk getitelde Room. Het is geen kelder maar een tuinhuisje, maar het principe is goeddeels hetzelfde. De moeder is al op haar zeventiende ontvoerd en brengt hier acht jaar van haar leven door. Haar zoontje Jack is er zelfs geboren. Globaal is de film verdeeld in twee delen. Het leven in gevangenschap en het leven erna. Beide zijn wellicht even indrukwekkend. Room is dan ook bepaald geen lichte kost. Als kijker bekijk je de film van de eerste tot de laatste minuut vanuit het perspectief van het kind. Dit maakt het des te indrukwekkender. Zeker het eerste deel van de film wordt soms wel wat langdradig. Het tempo ligt tergend langzaam. Later wordt de film interessanter. De grote makke van Room is dat het altijd lastig blijkt met kindacteurs om echt overtuigend spel neer te zetten. Jacob Tremblay doet het niet slecht, maar weet toch niet volledig te overtuigen. Hij heeft een gruwelijk leven gehad, maar soms lijkt het alsof hij een leuk dagje uit op de set is. Zeker in vergelijking met het ervaren spel van de rest van de cast (onder andere William H. Macy en Joan Allen) is het gat best wel groot. En zeker ook met Brie Larson, die zijn moeder speelt en daarvoor zelfs een Oscar in ontvangst mocht nemen. Desalniettemin heeft Room genoeg te bieden voor wie op zoek is naar een drama van het zwaardere soort. Alle gebeurtenissen worden met groot detail en intensiteit neergezet, waardoor je echt een rollercoaster aan emoties doormaakt. Film hoeft niet altijd luchtig vermaak te zijn, maar mag ook best shockeren of emotioneren. Daar slaagt Room zeker in.

Jaar: 2015