Demolition

14-04-2016

6

Demolition (Bioscoop)

Davis Mitchell (Jake Gyllenhaal) is een succesvol investeringsbankier. Hij heeft het helemaal voor elkaar. Hij is getrouwd met de lieftallige Julia (Heather Lind), de dochter van zijn baas Phil (Chris Cooper). Ze wonen in een strak en modern ingericht villa, van alle gemakken voorzien. Dit alles verandert letterlijk in een ogenblik, wanneer beiden in auto ongeluk terecht komen. Davis komt er vrijwel zonder kleerscheuren vanaf, maar zijn vrouw overleefd de klap niet. In het begin is er ruimte om je vanwege het rouwen te gedragen zoals je wilt, maar naar verloop van tijd pakt men het leven weer op. Dit wordt ook van Davis verwacht en zijn vader voert de druk in die richting steeds meer op. In plaats daarvan ontspoort Davis echter juist steeds meer. Een van zijn ludieke acties is een serie klachtenbrieven richting een uitbater van snoepmachines, omdat daar eens een reep klem in bleef zitten. Hij krijgt daarmee de aandacht van Karen (Naomi Watts), de enige medewerker van de klachtenafdeling van dit bedrijf. De twee vormen een bijzondere band samen, maar het is vraag of dit Davis uit het dal kan trekken.

De 52-jarige Canadese regisseur Jean-Marc Vallée heeft inmiddels een heel aardig repertoire op zijn naam staan. Vrijwel allemaal drama films, zoals The Young Victoria, Dallas Buyers Club, Wild en dan nu Demolition. Dit keer slaat hij de plank echter aardig mis. Rouw is een universeel onderwerp. Het moet prima mogelijk zijn om hier een goede film over te maken, waar menigeen zich mee kan identificeren. Maar ook clichés liggen op de loer. Het script voor deze film ligt al sinds 2007 op de plank. Het stond op de zogenoemde zwarte lijst in Hollywood. Wat betekent dat er veel interesse naar was, maar dat de film desondanks niet werd gemaakt. Demolition doet iets de hard zijn best om uniek te zijn en clichés te vermijden. Dit is zeker gelukt, want de film is niet voorspelbaar. Het is echter totaal doorgeschoten de andere kant uit. De scènes uit de film staan niet in samenhang tot elkaar. Ze slaan soms nergens op en niet altijd duidelijk is wat ermee bedoeld of bereikt moet worden. Dit maakt de film zodanig ongeloofwaardig dat het moeilijk is om je nog in te leven in de hoofdpersoon. Het voelt daarvoor te nep. Bovendien is de hoofdpersoon niet per se een sympathiek figuur. Het acteerwerk van Gyllenhaal is wel sterk en dit kan ook zeker gesteld worden van de rest van de cast. Dit redt Demolition nog enigszins van de totale ondergang. De som der delen – sommigen goed en veel minder goed - is echter niet genoeg voor een voldoende beoordeling.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2015