Momentum

Laurens van der Molen
22-03-2016

5

Momentum (DVD)

Alex (Olga Kurylenko) is een professionele dief, die samen met haar partners wordt ingehuurd om diamanten te stelen uit een bankkluis. De klus loopt uit de hand wanneer één van de teamleden op gijzelaars begint te schieten. Ze kunnen nog net ontsnappen aan de politie, maar Alex haar gezicht is gezien en ze wordt gezocht door de politie. Het blijkt dat het de opdrachtgever (Morgan Freeman) niet te doen is om de diamanten, maar om de USB-stick die tussen de diamanten verborgen is. Omdat niemand mag weten wat op deze USB-stick staat, stuurt de opdrachtgever een team (o.a. James Purefoy) om alle getuigen uit te schakelen, waaronder dus ook Alex. Ze  wordt door twee partijen gezocht en moet alles op alles zetten om te overleven en erachter te komen wat er op de USB-stick staat.

Momentum is een dertien-in-een-dozijn actiethriller, die nergens weet te verrassen. Olga Kurylenko zet haar rol goed neer, maar het verhaal zorgt er helaas voor dat haar karakter erg tweedimensionaal blijft. De chemie tussen haar en haar achtervolger James Purefoy is prima en de speelse dialogen tussen de twee zijn het beste element uit de film. De actie ziet er over het algemeen prima uit, maar is al diverse keren voorbij gekomen in andere films. De martelscène, de achtervolgingsscène zowel te voet als met de auto en de bankoveral, voor actieliefhebbers zijn ze maar al te bekend. Momentum is de eerste film van regisseur Stephen S. Campanelli. De rol van Morgan Freeman is klein en zijn karakter wordt niet uitgewerkt. Jammer, want zijn motivatie had erg interessant kunnen zijn, mits hier meer aandacht aan was besteed. Waarschijnlijk waren de makers van plan dit in het vervolg te doen, want Momentum heeft een open einde. Net wanneer de film echt interessant wordt, start de aftiteling. De kans op een vervolg is echter heel klein, want de film heeft het erg slecht gedaan in de bioscoop. Hierdoor blijf je als kijker met veel vragen zitten. Wat jammer is, als je bedenkt dat de film maar 92 minuten duurt en dus makkelijk een half uur langer had kunnen duren, zodat het verhaal wat verder kon worden uitgewerkt. Het eindresultaat is nu dat liefhebbers van Olga Kurylenko  of James Purefoy deze film een kans kunnen geven, want deze twee acteurs doen het goed, maar voor liefhebbers van actiethrillers zijn er genoeg betere alternatieven.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2015
Speelduur: 92 min
EAN: 8715664117200

Het beeld van de DVD-uitgave van Momentum wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit. De kleuren zijn mooi verzadigd en het zwartniveau is goed.  Het beeld bevat geen storende compressiefoutjes. Alles is goed te volgen, ook in de donkere scènes, waar de film er meerdere van heeft. De actie is mooi in beeld gebracht en met name de achtervolgingsscène door de parkeergarage ziet er erg indrukwekkend uit. De DVD-uitgave van Momentum bevat optionele Nederlandse ondertiteling die duidelijk onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van Momentum bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dat is van een goede kwaliteit. De dialogen komen door de centerspeaker en waar nodig door de voorste speakers. Ze zijn helder en duidelijk te verstaan, ook tijdens de actiescènes. De omgevingsgeluiden zijn duidelijk te horen en gaan nooit ten koste van de dialoog. De subwoofer is veelvuldig te horen, want de film bevat behoorlijk wat actie. Op deze momenten voegt deze ook echt wat toe. De film heeft een prima soundtrack die goed bijdraagt aan de sfeer van de film.

De DVD-uitgave van Momentum begint met een aantal promotietrailers. Vervolgens kan er uit een statisch menu worden gekozen om de film af te spelen of om de ondertiteling aan te zetten. De DVD-uitgave van Momentum bevat geen extra’s.

Wanneer Alex wordt ingehuurd om diamanten te stelen, blijkt er al snel meer aan de hand te zijn en moet ze alles op alles zetten om aan haar opdrachtgever te ontsnappen. Momentum is helaas alles behalve vernieuwend. De twee hoofdrolspelers Olga Kurylenko en James Purefoy zetten hun rol uitstekend neer, maar helaas laat het script hun in de steek. Bovendien heeft de film een open einde, waardoor de kijker met veel vragen achterblijft. De kans op een vervolg is erg klein, want de film heeft het slecht gedaan in de bioscoop. Liefhebbers van één van de twee acteurs kunnen de film een kans geven, maar voor liefhebbers van actiethrillers zijn er genoeg betere alternatieven beschikbaar. De DVD-uitgave van Momentum heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.