Black Mass

30-03-2016

6.2

Black Mass (Blu-ray)

Iedereen in Zuid-Boston kent de naam James 'Whitey' Bulger (Johnny Depp). De charmante, maar levensgevaarlijke crimineel kan vrijwel ongestoord zijn gang gaan in het deel van de stad. Ook de FBI doet niets, naar verluidt omdat Bulger geen echte bedreiging vormt. Boze tongen beweren dat de man uit Zuid-Boston een informant is voor de veiligheidsdienst. Speciaal agent John Connolly (Joel Edgerton) heeft regelmatig contact met Bulger en probeert via hem informatie in te winnen over de maffia, die ook Boston terroriseert. Dit in ruil voor praktische immuniteit zolang de crimineel zich niet schuldig maakt aan ernstige vergrijpen. Vanuit het oogpunt van Whitey is dit een zakelijke overweging; 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend', hoewel hij al snel weer aan het moorden slaat. Terwijl het voor Connolly steeds moeilijker wordt om Bulger te beschermen, lijkt zijn steeds persoonlijkere omgang met de crimineel ook zichzelf de das om te doen.

Black Mass is de derde film van regisseur Scott Cooper (Crazy Heart, Out of the Furnace) en wordt gepresenteerd als een biografie van James 'Whitey' Bulger. Bulger zelf heeft echter aangegeven dat het gelijknamige boek waar de film op is gebaseerd voornamelijk bestaat uit verzinsels. Pure fictie of niet, hieronder antwoord op de vraag of Scott Cooper een goede film heeft afgeleverd. De beelden en de enscenering van Black Mass zijn vrij klassiek. Overal is de invloed van maestro Martin Scorsese te proeven (Goodfellas, The Departed), maar ontbreekt helaas aan de flair, energie of soundtrack die zijn films zo interessant maken. Black Mass kabbelt heel erg en heeft een duidelijk gebrek aan focus. Er gebeurt af en toe wat, maar een duidelijke rode draad ontbreekt. Hierdoor lijkt Black Mass, zeker aan het eind, een zelfde lot te hebben als Public Enemies, dat erg klinisch aanvoelde. Er zijn verschillende interessante documentaires over Whitey Bulger, dus de achtergrondinformatie is er wel, maar in Black Mass is de crimineel helaas erg eendimensionaal. Johnny Depp zet een prachtige acteerprestatie neer, maar krijgt te weinig om handen om hierbuiten indruk te maken (zie Steve Carrell in Foxcatcher). In de film wordt Bulger door anderen omschreven als een grote crimineel, maar als kijker krijg je hier weinig van mee waardoor de interesse in de hoofdpersoon en de film snel vervliegt. Degene met het een enigzins interessant verhaal is Joel Edgerton, die alleen acteertechnisch niet veel bijzonders neerzet, maar ook nergens de diepte in gaat zoals bijvoorbeeld Johnny Depp wel deed in zijn vergelijkbare rol in Donnie Brasco. Er zijn heel veel bijfiguren – die ook in de verschillende ondervragingssegmenten aan het woord komen – die geen enkele verdieping of nut in het verhaal hebben, behalve dat ze mensen waren die dicht bij Bulger stonden. Iemand als Benedict Cumberbatch of Dakota Johnson draagt bijvoorbeeld niets bij aan de film. Het weglaten van enkele en het uitdiepen van een paar van deze karakters had de film meer om het lijf gegeven. Al met al is Black Mass een mooie kans voor Johnny Depp om zijn acteertalent weer eens te tonen, maar daarbuiten is de film niet meer dan middelmatig en teleurstellend snel vergeten. Alleen leuk voor die-hard fans.

Genre: Misdaad, Thriller
Jaar: 2016
Speelduur: 122 min
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 505188820689

• Johnny Depp: Becoming Whitey Bulger
  • The Manhunt for Whitey Bulger
  • Black Mass: Deepst Cover, Darkest Crime
  • Digital Copy

Op deze Blu-ray Disc-uitgave wordt Black Mass gepresenteerd in een 2.40:1 beeldformaat, hoewel de film in 2.35:1 is opgenomen. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering. De Blu-Ray disc is dubbellaags en vrijwel volledig beschreven. De beeldkwaliteit van de film is van een zeer hoge kwaliteit, zij het nergens echt spectaculair. Black Mass oogt zeer scherp; details spatten er vanaf, ook in de schaduwen. Black Mass bestaat vooral uit bruintinten en oogt hierdoor wat somber. Hier en daar wordt er mooi met licht of de camerastandpunten gespeeld, maar helaas gebeurt dit te weinig om kijkers constant visueel geboeid te houden. En er is sprake van een hoog contrast en een vrij hoge zwartwaarde, waardoor alles van het scherm spat. Ondanks dat er op film gedraaid is, is er vrijwel geen ruis te bespeuren. Er zijn ook geen andere artefacten die de kop op doen.

Deze BD-uitgave van Black Mass bevat een Engelstalig DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack (16bit/48kHz) naast een Frans-, Duits-, Spaans- en Italiaanstalig Dolby Digital 5.1-audiospoor en een (niet op de Blu-ray Disc hoes vermeld) Dolby Digital 5.1-audiospoor met Engelstalige audiodescriptie. Hieronder wordt alleen het eerstgenoemde audiotrack besproken. De stemmen zijn heel scherp via het middenkanaal te horen en lopen soms over naar de surroundkanalen, wat de film extra dynamiek geeft. De geluidseffecten zijn zeer gedetailleerd en worden subtiel via de surroundkanalen gepresenteerd. De omgevingsgeluiden zijn ook behoorlijk gelaagd, maar worden iets minder vaak ingezet. Het LFE-kanaal zwijgt. Black Mass' soundtrack – door 'onze' Tom Holkenborg a.k.a. Junkie XL – is erg ingetogen en maakt teleurstellend weinig indruk.

Black Mass heeft een stationair hoofdmenu waar de film integraal of vanaf één van de dertien hoofdstukken afgespeeld worden. Hierbuiten is in dit hoofdmenu mogelijk de audio en ondertiteling in te stellen. Deze Blu-ray Disc-uitgave kent verschillende extra's.

Johnny Depp: Becoming Whitey Bulger (12 min.)
Een aardige extra over de motivatie en transformatie van Johnny Depp voor Black Mass, naast een indruk van hoe de acteur overkwam om mensen die Bulger echt gekend hebben.

The Manhunt for Whitey Bulger (61 min.)
Een lange extra waarin de pogingen om Bulger op te pakken worden omschreven, naast de daadwerkelijke succesvolle operatie waarin hij werd gearresteerd. Omstanders, journalisten en personen vanuit de politie en FBI worden geïnterviewd, die af en toe vaak de vinger naar elkaar wijzen. Leuk om een keer te zien.

Black Mass: Deepst Cover, Darkest Crime (23 min.)
Een soort Making Of die voornamelijk bestaat uit interviews met de cast en regisseur van Black Mass. Niet heel bijzonder materiaal, maar het toont wel ieders motivatie een goed product neer te zetten.

Digital Copy
Naast de schijf is er in deze Blu-ray Disc-uitgave ook een digitale kopie van Black Mass aanwezig.

Crimineel Whitey Bulger gaat een geheim akkoord aan met FBI-agent John Connoly. Wanneer Bulger zich al snel niet aan het afspraken houdt, wordt het steeds lastiger voor Connoly om professioneel te blijven. Black Mass geeft Johnny Depp de ruimte weer eens indrukwekkend acteerwerk te laten zien, maar het verhaal is te mat en zonder focus om echt te interesseren. Qua beeld- en audiokwaliteit zit het op deze Blu-ray Disc-uitgave wel goed en ook de extra's zijn een goede aanwinst. Black Mass zelf is helaas voor niemand echt aan te raden buiten diegenen die alles van Johnny Depp willen zien.