Bridge of Spies

09-05-2016

8.2

Bridge of Spies (Blu-ray)

Het is 1957, midden tijdens de Koude Oorlog. James Donovan (Tom Hanks) is jurist bij een groot advocatenkantoor. Jim is gespecialiseerd in verzekeringskwesties en verstaat z'n vak. De zaken gaan dan ook goed. Het kantoor krijgt het verzoek om de opgepakte vermeende Sovjet-spion Rudolf Abel (Mark Rylance) te verdedigen. De zaak wordt gezien als een formaliteit, waarvan de uitkomst op voorhand al vast zal staan. Hoewel Donovan niet veel van strafrecht weet neemt hij de zaak aan. Als een echte vakman bijt hij zich vast in de zaak en maakt zich sterk voor een eerlijke procesgang. Dat wordt hem maar door weinig mensen in dank afgenomen. In deze tijd van Koude Oorlog heeft men weinig sympathie voor een Sovjet spion. Ook zijn eigen kinderen wenden zich af van Donovan. Als Abel wordt veroordeeld wacht hem mogelijk de doodstraf. Donovan vindt het beter dat Abel blijft leven, want dan kan hij mogelijk dienen als ruilmiddel als een Amerikaanse spion in handen valt van het Sovjetregime. Die mogelijkheid dient zich sneller aan dan gedacht, want een Amerikaanse piloot (Austin Stowell) wordt boven de Sovjet Unie neergeschoten. Jim Donovan kent inmiddels de politieke spelletjes en vertrekt naar Oost-Duitsland, een trouwe bondgenoot van de Sovjet Unie. Daar probeert hij een ruil te arrangeren van Rudolf Abel tegen de Amerikaanse piloot.

Steven Spielberg heeft zo'n beetje de hele geschiedenis al eens in een film verwerkt. Van de prehistorie met Jurassic Park, via de tijd van de slavernij (Amistad, The Color Purple) tot de toekomst (Artificial Intelligence). De Koude Oorlog ontbrak nog in het rijtje. Tot nu, want met Bridge of Spies voldoet hij aan die criteria. Toch enigszins verrassend dat het zo lang heeft geduurd, want als kind al had Spielberg een verhaal van zijn vader gehoord. Die was tijdens Koude Oorlog voor een uitwisseling in de Sovjet Unie, kort nadat piloot Francis Powers was neergehaald met diens U2-vliegtuig. De vader van Spielberg werd er op gewezen hoe verschrikkelijk de Amerikanen wel niet waren, om zoiets te doen tegen de Sovjet Unie. Spielberg heeft dit voorval altijd in z’n achterhoofd gehouden en het is nu een onderdeel van Bridge of Spies. De film is gebaseerd op ware gebeurtenissen, zoals dat zo mooi heet. James Donovan was een advocaat, maar kwam in de diplomatie terecht doordat hij een Sovjet-spion moest verdedigen. Francis Gary Powers was een Amerikaanse piloot die boven de Sovjet Unie werd neergehaald met zijn U2-spionagevliegtuig. En Rudolf Abel was een gevangen genomen Sovjet-spion. Volgens diplomatie weg werd er gewerkt aan een ruil van de beide gevangenen. Het verhaal van Bridge of Spies heeft deze karakters als uitgangspunt genomen
Bridge of Spies is tevens een hernieuwde samenwerking tussen regisseur Spielberg en Tom Hanks (Saving Private Ryan, Catch Me If You Can). De laatste film die ze samen maakten dateert alweer uit 2004 (The Terminal). De samenwerking zal goed bevallen zijn, want het vakmanschap druipt aan alle kanten van Bridge of Spies af. Wat maakt deze film nu zo sterk? Het verhaal is intrigerend. Het geeft een interessant beeld van de diplomatieke weg die men koos tijdens de Koude Oorlog. Geen wapens, maar dialoog. Het verhaal wordt ondersteund door sterke dialogen, die vooral zakelijk, maar zeker ook geloofwaardig zijn. Het scenario is mede geschreven door de gebroeders Ethan en Joel Coen. Daarnaast wordt er voortreffelijk geacteerd, met Tom Hanks als de diplomatieke advocaat James Donovan en Mark Rylance als de vermeende, ietwat stoïcijnse Sovjet spion Rudolf Abel. Rylance kreeg een Oscar voor deze rol. De overige leden van de cast spelen ook prima, maar de voornoemde twee steken boven de rest uit. En Spielberg zorgt ervoor dat het tempo hoog blijft en dat de film de ruim twee uur durende speeltijd weet te boeien. Soms wordt een scène wat te dramatisch aangezet, zoals het neerschieten van Oost-Duitsers die de Muur over willen vluchten. Voor het spektakel is het misschien interessant, maar dramatisch gezien zijn ze niet echt nodig. De basis van het verhaal is namelijk sterk genoeg. Het zijn echter slechts kleine minpuntjes in deze verder boeiende film. Bridge of Spies werd genomineerd voor zes Oscars, waaronder ook voor Beste Film. Alleen die van Rylance werd verzilverd.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2015
Speelduur: 143 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Russisch
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626081234

• A Case of the Cold War: Bridge of Spies
  • Berlin 1961: Re-Creating The Divide
  • U-2 Spy Plane
  • Spy Swap: Looking Back on the Final Act

De Blu-ray Disc van Bridge of Spies heeft een HD-1080/24p beeldtransfer in 2.39:1 formaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die bijna helemaal volledig is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec. Deze film is nog op 35mm-film gedraaid en de beeldtransfer laat ziet dat dit nog eigenlijk een onovertroffen manier van filmen is. Het zorgt voor een zeer filmische uitstraling. Het beeld is scherp, contrastrijk en zeer gedetailleerd, waarbij ook het schaduwdetail uitstekend is. Er is een heel lichte vorm van grain aanwezig, wat de filmische uitstraling nog versterkt. De kleuren zijn aangepast naar het tijdsbeeld van de jaren '50 en '60, waarbij lichte pasteltinten overheersen. Oost-Duitsland is duidelijk een stuk koeler van kleur (het speelt daar dan ook vooral af in de herfst en winter), maar kleuren waren ook veel minder aanwezig in de DDR dan pakweg Amerika of West-Europa. Spielberg werkte met vaste cameraman Janusz Kaminski, dus de invulling van de beelden is weer van een zeer hoog niveau. Nergens zien we enige vorm van artefacten, dus deze beeldtransfer verdient de hoogste score.

Er staan zeer veel geluidstracks op deze Blu-ray Disc-uitgave van Bridge of Spies, maar we beperken ons hier tot de belangrijkste en dat is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 7.1-track. Deze geluidstrack overtuigd vooral doordat het niet teveel wil doen. Het weet een uitstekende sfeer te creëren, waarbij vooral de details belangrijk zijn. En die zitten 'm vaak in kleine dingen en soms is het de kunst van het weglaten. Niet teveel te willen doen. Omgevingsgeluiden zijn subtiel, maar volledig. Geluidseffecten worden gedoseerd toegepast en staan heel mooi geplaatst in het geluidsbeeld. Door het gebruik van de vier surroundspeakers is het geluid alom aanwezig. In een paar scènes pakt het geluid wat sterker uit, zoals het neerhalen van het Amerikaanse vliegtuig. Dialogen zijn altijd goed te volgen, maar worden nooit overmatig op de voorgrond geplaatst. De muziek van Thomas Newman is sober, maar doeltreffend. Een zeer smaakvolle geluidstrack dus, die terecht hoge ogen gooit.

De Blu-ray Disc van Bridge of Spies heeft een aantal extra's, die allemaal in HD-resolutie zijn. Elk item is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

A Case of the Cold War: Bridge of Spies (18 min)
Steven Spielberg haalt een persoonlijke herinnering omtrent z'n vader op, waarbij hij de broze verstandhouding tussen Amerika en de Sovjet Unie aangeeft. Daarna gaat men verder over de manier waarop spionnen werkten, in een tijd waarin internet, e-mail en mobiele telefoons nog niet bestonden. Ook de oorsrponkelijke omstandigheden, over de 'echte' Jim Donovan en met de zoon van Francis Powers worden uit de doeken gedaan. Archiefbeelden geven aan hoe de situatie in de tijd van de Koude Oorlog was.

Berlin 1961: Re-Creating The Divide (12 min)
De geschiedenis van de Muur wordt uit de doeken gedaan en wat heeft dat voor invloed op de bevolking gehad, evenals op de verstandhouding tussen Oost en West. De Muur in Berlijn werd in 1961 gebouwd. Cameraman Janusz Kaminski komt uit Oost-Europa en kent het gevoel nog goed wat de Muur teweegbracht.

U-2 Spy Plane (9 min)
Het vliegtuig U2 heeft ook een belangrijke rol gespeeld in de Koude Oorlog. In dit item wordt de geschiedenis van dit vliegtuig verteld en wat dat voor de film heeft betekend.

Spy Swap: Looking Back on the Final Act (6 min)
Spoiler Alert! De film eindigt met het uitwisselen van de spionnen op een brug in Berlijn. Vandaar ook de titel. Hier wordt uit de doeken gedaan wat de historische context was van deze ruil, maar ook hoe cameraman Kaminski deze scène heeft gefilmd.

De Amerikaanse advocaat James Donovan verdedigt een gearresteerde Sovjet-spion. Na diens veroordeling wordt Donovan gevraagd om naar Oost-Duitsland te gaan om te onderhandelen over een spionnenruil. De Sovjet Unie heeft namelijk een Amerikaanse piloot neergehaald. Bridge of Spies is een onderhoudende en boeiende film van Steven Spielberg over de verstandhoudingen tussen Oost en West tijdens de Koude Oorlog. Veelal gebaseerd op ware gebeurtenissen is een goed verhaal gecreëerd en spelen Tom Hanks en Mark Rylance interessante karakters. De Blu-ray Disc-uitgave van Bridge of Spies heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. De extra's gaan slechts sporadisch in op het maken van de film, maar geven meer een indruk van wat de echte karakters hebben meegemaakt tijdens de Koude Oorlog.