Race

30-06-2016

7.2

Race (Bioscoop)

De jonge Jesse Owens (Stephan James) is een fervent hardloper. Hij wil trouwen met zijn verloofde Ruth (Shanice Benton), maar hij moet haar alleen laten. Jesse heeft er namelijk voor gekozen om naar de Ohio-universiteit te gaan. Want daar is Larry Snyder (Jason Sudeikis) de hardloopcoach. Snyder heeft al een aantal kampioenen voortgebracht, maar de laatste jaren wil het echter niet meer zo lukken. Het talent van Jesse Owens is groot en Snyder heeft maar één doel voor ogen: een medaille halen op de Olympische Spelen van Berlijn in 1936. Maar de kans bestaat dat het Amerikaans Olympisch Comité de Spelen wil boycotten vanwege Hitlers Naziregime in Duitsland. Ze sturen Avery Brundage (Jeremy Irons) als afgezant naar Berlijn om te onderhandelen over een eerlijk verloop van de Spelen. Anders blijven de Amerikanen thuis.

Het heeft tachtig jaar geduurd voordat er een film over de legendarische Jesse Owens gemaakt werd. Een van de grootste Amerikaanse atleten uit de 20e eeuw die furore maakte tijdens de Olympische Spelen van 1936 van Berlijn. Deze verfilming, met als dubbelzinnige titel Race, is geregisseerd door Stephen Hopkins, vooral bekend van de pilot voor de serie 24 en zijn actiefilms uit de jaren '90. Maar hij weet ook van serieuze onderwerpen een aansprekende film te maken. Race is daar een goed voorbeeld van. Het is een boeiende, zij het weinig verrassende, biopic waarbij een korte, maar belangrijke periode uit het leven van Jesse Owens centraal staat. Race bestrijkt slechts een periode van drie jaar, van het begin van Owens studie aan de Ohio State Universiteit tot diens overwinningen in Berlijn. Hopkins geeft zijn acteurs de ruimte om te schitteren en met name Stephan James (Selma) als Jesse Owens en vooral Jason Sudeikis (We're the Millers) als coach Snyder zijn zeer aangenaam om naar te kijken. Een mooie rol is tevens weggelegd voor Carice van Houten als de Duitse filmmaakster Leni Riefenstahl.
Dat de bijzondere prestaties van Jesse Owens door de jaren heen zo bekend zijn geworden heeft als consequentie dat de film enige spanning ontbeert. Het eindresultaat van de verrichtingen van Owens is namelijk alom bekend. Het kronkelende pad dat hij moet bewandelen om dat resultaat te bereiken is zeker boeiend, maar in een film als Race is het moeilijk om daar een spanningsboog in aan te brengen. Zo is de scène waarin de vertegenwoordiger van de NAACP (National Association for the Advancement of Colored People) Owens aanspreekt op z'n geweten en hem vraagt om niet naar Nazi-Duitsland te gaan vrij intens, maar je weet al wat het antwoord van de hardloper zal zijn. Het maakt de film enigszins voorspelbaar. De invulling is in ieder geval degelijk gedaan. De sterkste scènes zijn niet zozeer de wedstrijden - die uitkomsten weten we inmiddels - maar die waar we te maken krijgen met racisme en politieke besluitvormingen. Race is niet altijd even genuanceerd, maar gaat gelukkig niet voorbij aan het feit dat in het vooroorlogse Amerika de rassenscheiding nog nadrukkelijk aanwezig was. De zwarte bevolking werd nog stelselmatig gediscrimineerd. De Amerikanen wijzen wel met de vinger naar Hitler, maar zelf was men nauwelijks beter. Owens heeft ooit gekscherend opgemerkt: "Ik werd niet uitgenodigd om Hitler de hand te schudden, maar ik werd ook niet op het Witte Huis uitgenodigd om de president de hand te schudden." Het is alleen jammer dat we dit pas helemaal op het einde van de film echt duidelijk meekrijgen. Race is een interessante film over de eerste succesjaren van een zeer talentvolle, zwarte hardloper, die in het hol van de leeuw - het Nazi-Duitsland van Hitler - op jacht gaat naar een gouden medaille. Even leek het er op dat het Amerikaans Olympisch Comité een boycot tegen de spelen wilde houden, maar uiteindelijk gaat Jesse Owens toch naar Berlijn. En de rest is geschiedenis.

Genre: Biografie, Drama, Sport
Jaar: 2016
Speelduur: 135 min
Uitgever: 20th Century Fox

Race betreft het overbekende verhaal van Jesse Owens, de zwarte hardloper die onder toeziend oog van Adolf Hitler vier Olympische gouden medailles won op de Spelen van Berlijn. De film toont de periode voorafgaand aan deze Spelen, wanneer hij onder de hoede genomen wordt door hardloopcoach Larry Snyder. Race is een boeiende weergave van deze memorabele periode, al ontbeert het de nodige spanning. Juist omdat het verhaal van Owens zo bekend is weet je op voorhand dat alle kronkels in de weg naar Berlijn zullen worden gladgestreken. Dat neemt niet weg dat de film wel degelijk de moeite waard is. Vooral omdat het zo'n belangrijk verhaal is om verteld te worden. We hebben er wel tachtig jaar op moeten wachten.