5th Wave, The

11-07-2016

5.2

5th Wave, The (Blu-ray)

Cassie (Chloë Grace Moretz) leidt een zorgeloos leventje. Ze is cheerleader van het schoolfootballteam en heeft een oogje op de ster van het team Ben Parish (Nick Robinson). Maar voordat ze goed en wel een date kan krijgen met Ben verandert de wereld volledig. De buitenaardse Anderen zijn namelijk gekomen. Ze proberen via diverse golven de mensheid uit te roeien. Cassie en haar vader (Ron Livingston) en broertje Sammy (Zackary Arthur) denken veilig te zijn in een kamp in de bossen. Maar volgens het leger, onder leiding van kolonel Vosch (Liev Schreiber) zijn de Anderen al geïnfiltreerd in het kamp. De kinderen worden gescheiden van de volwassen. Sammy wordt meegenomen, maar Cassie is te laat om mee te kunnen. Ze had beloofd om op Sammy te passen en gaat dus op zoek naar de verblijfplaats van Sammy. Maar eenmaal op zoektocht blijken de zaken toch anders te zijn dan in eerste instantie leek. Wie zijn die Anderen en wat willen ze nou precies?

Het boek The 5th Wave uit 2013 van Rick Yancey is het eerste deel in de reeks van de gelijknamige trilogie. De reeks is bedoeld voor de jong volwassenen, zoals ook The Hunger Games- of Twilight-boeken. Van deze boeken zijn succesvolle filmreeksen gemaakt, dus een filmversie van The 5th Wave kon niet lang op zich laten wachten. De film opent in een soort apocalyptische wereld, waarin de heldin Cassie in haar eentje rondstruint, op zoek naar iets wat eet- of drinkbaar is. Een vergelijking met The Road komt al snel naar boven. Het verhaal gaat echter al vrij snel terug naar hoe Cassie in deze situatie verzeild is geraakt. Het blijkt dat de buitenaardse Anderen de aarde als doelwit hebben en ze proberen de mensheid uit te roeien. Het eerste deel van de film is vrij aardig. Het tempo is hoog wanneer we te zien krijgen welke golven de Anderen gebruiken in hun uitroeiingproces. Maar als de pionnen op het schaakbord eenmaal hun posities hebben ingenomen zakt de film als een plumpudding in elkaar. Het tempo daalt enorm en de aandacht wordt verlegd naar de emoties en twijfels van Cassie. Chloë Grace Moretz was vanaf het begin de enige kandidaat om de rol van Cassie te spelen. Moretz is een zeer populaire actrice en ze heeft ook al aardig wat rollen op haar repertoire staan (Kick-Ass, Carrie, If I Stay). Maar voor een dragende rol als in The 5th Wave komt ze toch nog wat tekort. Ze probeert het wel, maar haar spel is vrij eendimensionaal en ze varieert weinig met haar emoties. Maar ze is nog altijd beter dan een groot deel van de rest van de cast. Het acteerwerk is niet overtuigend. Dat mag regisseur J Blakeson zich aanrekenen. Die was veel beter op dreef met zijn The Disappearance of Alice Creed uit 2009. Maar nu lukt het hem niet om de film naar een hoger niveau te tillen. Het slappe verhaal helpt hem echter ook niet.
Zoals gezegd is dit een film voor een jong-volwassen publiek. Dat houdt in dat het geweld niet te extreem is. Er wordt behoorlijk wat geschoten en er is zeker ook geweld in de film, maar alles is in een beheerste vorm aanwezig. Ook de wat jongere kijker zal niet geshockeerd raken. Voor de meer volwassen kijker is het allemaal wat te slap. Maar nog niet zo slap als het verhaal zelf. Het pretendeert nogal wat en men gebruikt daarvoor onrealistische, bijna pathetische overpeinzingen van Cassie. Het overtuigt nergens en het is allemaal te voorspelbaar. Fans van de eerdergenoemde filmreeksen zullen hier echter lak aan hebben en met volle teugen genieten. Maar The 5th Wave haalt nergens het niveau van die succesformules.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2016
Speelduur: 112 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Indonesisch
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609646368

• Gag Reel
  • Inside The 5th Wave
  • Training Squad 53
  • The 5th Wave Survival Guide
  • Sammy on the Set
  • Creating a New World
  • Promotietrailers

Op de Blu-ray Disc-uitgave staat The 5th Wave met een 1080p beeldtransfer in het originele 2.35:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 42GB is beschreven. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-AVC video codec. The 5th Wave is sfeervol gefilmd en het oogt realistisch. De beeldtransfer weet ook behoorlijk te overtuigen. De scherpte had over de gehele linie wat beter gekund, maar men zal zich nergens storen aan het beeld zoals het nu gepresenteerd wordt. De kleuren zijn wat ingetogen, maar dat verhoogt alleen maar de realistische sfeer. Het contrast en schaduwdetail zijn dik in orde en verder zijn er nergens vervelende artefacten te bespeuren. Daarom is dit ook een prima vertaling van de film naar Blu-ray Disc.

De Blu-ray Disc-uitgave van The 5th Wave heeft drie lossless DTS-HD Master Audio 5.1-geluidstracks, waarvan de Engelstalige de belangrijkste is. Daarnaast zijn er ook nog een Franstalige en Italiaans gesproken track aanwezig. Het geluid van The 5th Wave kun je in twee stukken opdelen. Het begin en einde, waarin volop dynamiek, ruimtelijkheid en spreiding aanwezig is. En het middenstuk, dat vrij basic is. Eigenlijk gelijk aan de film zelf. Waar de aktie plaatsvindt pakt het geluid behoorlijk uit, met veel surroundwerking en ook het LFE-kanaal doet hier flink mee. Daar waar geschoten wordt vliegen de kogels je om de oren. In de rustige scènes is het allemaal wat minder, maar is het geluid wel degelijk prima opgebouwd volgens de standaard procedures. Rustige omgevingsgeluiden, goede verstaanbaarheid van de dialogen en hier en daar een geluidseffect. Een geluidstrack waar je je op momenten prima mee kunt vermaken en die nergens verveelt of negatief opvalt.

De Blu-ray Disc van The 5th Wave heeft een statisch menu met wat animatie-effecten. Er staat een aantal extra's op de Blu-ray Disc en deze zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Regisseur J Blakeson en hoofdrolspeelster Chloë Grace Moretz nemen het audiocommentaar voor hun rekening. En dat doen ze met verve. Ze weten voldoende informatie, achtergronden en bijzonderheden over de film te vertellen om het boeiend te houden. Moretz praat wel heel snel, maar gelukkig is er Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Deleted Scenes (25 min)

Elf scènes (of delen van scènes) die de film niet gehaald hebben, waaronder een liefdesscène tussen Cassie en Evan.

Gag Reel (3 min)
De gebruikelijke versprekingen en gekke-bekkentrekkerij op de set.

Inside The 5th Wave (14½ min)
De making of van de film. Via interviews en setbeelden krijgen we een indruk hoe het verhaal is ontstaan en de film is gemaakt. Het meest interessant is hoe de art-director in z'n werk is gegaan om een straat om te bouwen tot rampplek na een tsunami.

Training Squad 53 (5 min)
De kinderen in het verhaal worden opgenomen in het leger. Hier zien we hoe ze getraind worden in gevechtstechnieken en hoe ze hun conditie verhogen.

The 5th Wave Survival Guide (2 min)
Als er echt een crisis uitbreekt weten ze bij de film wel hoe je moet overleven. De jonge cast geeft je een paar zinvolle tips.

Sammy on the Set (7 min)
Zack Arthur, die Sammy speelt, wil graag filmmaker worden. Hij vraagt de cast en crew de oren van de kop om meer te weten te komen over het maken van films.

Creating a New World (6 min)
Visuele Effecten-specialist Scott Stokdyk geeft een overzicht van de special effects in de film.

Als de buitenaardse Anderen zich op Aarde begeven verandert het leven van Cassie volledig. De mensheid staat op het punt uitgeroeid te worden, maar Cassie heeft beloofd altijd op haar broertje Sammy te letten. Als de twee uit elkaar worden gehaald zit er voor Cassie dan ook niets anders op dan naar Sammy op zoek te gaan. The 5th Wave is de eerste verfilming uit de trilogie van schrijver Rick Yancey. De film roept herinneringen op aan The Hunger Games of Twilight, maar het niveau is vele malen minder dan z'n illustere voorgangers. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit en is voorzien van een aantal extra's.