Concussion

02-08-2016

7.5

Concussion (Blu-ray)

Mike Webster (David Morse) was een van de beste centrumspelers in de National Football Leage (NFL) in Amerika. Hij speelde zestien jaar professioneel American Football, voornamelijk voor de Pittsburgh Steelers. Na zijn carrière gaat het al snel minder met hem. Hij leeft in een pick-up truck en heeft last van duizelingen, vergeetachtigheid en slapeloosheid. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij sterft. Een hartinfarct is al snel de officiële lezing. De Nigeriaanse forensisch neuropatholoog Dr. Bennet Omalu (Will Smith) krijgt de opdracht om Webster te onderzoeken. Hij ontdekt dat er iets mis is met de hersenen, maar kan niet goed thuisbrengen wat het is. Als er nog een voormalig football-speler overlijdt constateert Omalu dezelfde afwijkingen in de hersenen. Zou er dan toch iets meer aan de hand zijn met football-spelers? Omalu probeert het onder de aandacht van het bestuur van de NFL te brengen, maar zijn onderzoeken worden afgedaan als onzin. Sterker nog, sindsdien wordt Omalu alleen maar tegengewerkt bij zijn onderzoeken en zelfs met de dood bedreigd.

Jeanne Marie Laskas schreef in 2009 het artikel Game Brain voor het mannenblad GQ. Daarin beschrijft ze het verhaal van hoe de Nigeriaan Dr. Bennet Omalu ontdekt wat voor invloed de harde klappen en botsingen van American Football-spelers hebben op hun hersenen. En hoe Omalu na deze ontdekking tegengewerkt wordt door de gehele NFL. Peter Landesman is regisseur, schrijver, schilder en ook journalist. Hij schreef een aantal artikelen over mensen- en wapensmokkel voor New York Times Magazine, The New Yorker en andere toonaangevende bladen. Zijn eerste speelfilm Parkland uit 2013 ging over de nasleep van de moord op John F. Kennedy. De opvolger Concussion maakte hij naar aanleiding van het artikel van Jeanne Marie Laskas. Zijn achtergrond als journalist is goed van pas gekomen voor het gestructureerd vertellen van het verhaal rond Dr. Bennet Omalu en zijn onderzoeken. Een verhaal dat volgens vrij standaard principes is opgebouwd, maar wel indringende momenten bevat. Het is schrijnend dat een grote organisatie als de NFL het entertainmentbelang belangrijker vindt dan de gezondheid van de spelers. Ergens is het ook wel begrijpelijk, want de belangen zijn groot. De NFL heeft de spelers hard nodig om het entertainment in stand te houden. De kans dat jongeren geen American Football meer gaan spelen als ze horen dat het hersenletsel op kan leveren is groot, waardoor de sport uiteindelijk zal ophouden te bestaan. Toch is het raar dat men niet naar een oplossing wil zoeken, maar het gevaar waar Omalu op wijst blijft ontkennen. Een interessant gegeven dus, wat ook een boeiende film oplevert. Als sublijn in het verhaal is er de persoonlijke strijd van Omalu om zich als immigrant aan te passen aan het Amerikaanse systeem. Hij wil koste wat het kost slagen in het beloofde land. Maar als Nigeriaan heeft hij z'n eigen ideeën en principes en die komen niet altijd overeen met wat men in Amerika verwacht. Dat leidt tot onbegrip aan beide kanten. Omalu wordt vertolkt door een bijna onherkenbare Will Smith. Hij heeft zichzelf een Nigeriaans accent aangemeten, dat hij de hele film blijft volhouden. Ook is hij wat steviger gebouwd dan we hem kennen. Het is een verrassende rol, maar niet minder indrukwekkend vertolkt.
Concussion kleurt niet echt buiten de lijntjes. De film is gemaakt volgens de standaard filmwetten. Maar een film als Spotlight heeft onlangs aangetoond dat je hiermee toch interessante films kunt maken, omdat de inhoud zo goed verzorgd is. Concussion kan niet tippen aan de Oscarwinnaar, maar is intrigerend genoeg om te blijven boeien.

Genre: Drama, Sport
Jaar: 2015
Speelduur: 129 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • DTS-HD HR 5.1 - Duits
  • DTS-HD HR 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Fins, Frans, En vele andere
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609646221

• Inside the True Story
  • Crafting Concussion

De Blu-ray Disc-uitgave van Concussion heeft een 2.39:1 beeldtransfer in 1080p resolutie. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 38GB is beschreven. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-AVC video codec. De kwaliteit van de beeldtransfer is uitstekend. Het beeld van Concussion heeft een hoog contrast, met veel donkere scènes, maar de details blijven over de gehele linie uitstekend zichtbaar. Alles in kleding, gezichtsuitdrukkingen of de medische instrumenten van Omalu is in volle detail te zien. Het zwartniveau is heel strak met een mooi donker zwart. Men heeft zich onthouden van felle kleuren, waardoor de film een beperkt kleurenpalet heeft. Maar juist door het hoge contrast krijgt het beeld wel de nodige diepte. Van vervelende artefacten is nauwelijks sprake dus we mogen stellen dat we hier met een toptransfer van doen hebben.

De Engelstalige geluidstrack op de Blu-ray Disc van Concussion is een DTS-HD Master Audio 5.1-track. Dit is een erg dialooggedreven film. Maar dat wil niet zeggen dat het geluid niet krachtig is. De mooiheid zit 'm in de details en de plaatsing van de geluiden. Die geven goed richting aan het geluid. De surroundkanalen zijn niet altijd even nadrukkelijk aanwezig, maar zorgen voornamelijk voor wat ruimtelijkheid aan het geheel. Dialogen worden mooi geprioriteerd in het middenkanaal, zonder te nadrukkelijk op de voorgrond te staan. De scène in de discotheek met Omalu en Prema had een wat stevigere muziektrack mogen hebben, maar dat is een van de weinige opmerkingen bij een verder gedegen geluidstrack.

De Blu-ray Disc heeft een aantal extra's, welke allemaal in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Audiocommentaren zijn niet altijd even interessant, maar regisseur Peter Landesman is de uitzondering op de regel. Hij spreekt een uitermate boeiend en informatief audiocommentaar in. Hij gaat in op de achtergronden van het originele verhaal, de locaties, muziek en over de manier waarom hij bepaalde scènes op een bepaalde manier heeft opgenomen. Hij is niet altijd even lief voor z'n acteurs, maar heeft wel respect voor hen. Dit mooie commentaar is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (14 min)
Negen scènes die de film uiteindelijk niet gehaald hebben. Op een na zijn ze allemaal kort tot heel kort.

Inside the True Story (11 min)
Will Smith geeft aan wat hem er toe deed besluiten om de rol te spelen. Op zich opzienbarend, want hij geeft aan het verhaal niet te kennen. Terwijl het toch zo'n belangrijk gegeven is over de gezondheid van American Football-spelers. Ook de echte Dr. Bennet Omalu, lijkschouwer Cyril Wecht en Pittsburgh Steelers teamarts Julian Bailes komen aan het woord en vertellen over hun herinneringen. In feite geven ze een samenvatting van het verhaal van de film.

Crafting Concussion (13 min)
Dit is de making of van de film, waarbij producenten en regisseur vertellen over hoe ze tot elkaar zijn gekomen en waarom het zo belangrijk is om dit verhaal te vertellen.

De Nigeriaanse forensisch neuropatholoog Dr. Bennet Omalu krijgt de opdracht om de overleden voormalig NFL-ster Mike Webster te onderzoeken. Hij vindt iets bijzonders in diens hersenen en concludeert dat het met American Football te maken heeft. Concussion is een film, gebaseerd op ware feiten, waarin men aantoont dat het vele botsen van American Football-spelers invloed heeft op de hersenen. Het is een sterke film, met een mooie rol van Will Smith als Omalu. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een klein, maar mooi pakket aan extra's. Vooral de commentaartrack van regisseur Peter Landesman is erg interessant.