Un + Une

15-08-2016

7

Un + Une (DVD)

Antoine Abeilard (Jean Dujardin) is een beroemde filmcomponist in Frankrijk. Hij heeft net een nieuwe liefde gevonden in pianiste Alice (Alice Pol). Regisseur Rahul Abhi (Rahul Vohra) vraagt Antoine naar India te komen om de muziek op te nemen voor diens nieuwe film. Voordat het werk begint is er een diner bij de Franse ambassadeur (Christopher Lambert) en diens vrouw Anna (Elsa Zylberstein). Het ontstaat snel contact tussen Antoine en Anna en ze blijven ook na het diner elkaar ontmoeten. Anna wil graag zwanger worden en omdat ze een spirituele vrouw is wil ze naar Zuid-India gaan om een healing te hebben bij de spirtuele guru Amma (Mata Amritanandamayi Devi). Omdat Antoine sinds zijn aankomst in India veel last heeft van hoofdpijn besluit hij met haar mee te gaan. De twee voelen zich steeds sterker tot elkaar aangetrokken, maar beseffen ook dat beide een partner op hen hebben wachten. Hoe ver kunnen ze gaan, zonder hun partner te bedriegen?

Claude Lelouch weet hoe je een film over de liefde moet maken. Al sinds zijn eerste grote succes Un Homme et Une Femme uit 1966 is het een geliefd thema van de inmiddels 78 jarige regisseur. Ook in Un + Une speelt de liefde weer een grote rol. Lelouch schreef zelf zoals gebruikelijk het scenario en trok naar India om zijn deels spirituele, deels narcistische verhaal in beelden om te zetten. Lelouch gaat, ondanks z’n hoge leeftijd, met z’n tijd mee en gebruikte kleine, handzame camera’s en reisde daarmee door India. Het spirituele van India wordt prachtig in beeld gebracht. De wassingen in de Ganges bijvoorbeeld zijn erg authentiek en kleurrijk. Je ziet dat Lelouch geïmponeerd is geraakt door het land en toch is het geen Bollywoodfilm. Un + Une is een gedegen art-housefilm, met de liefde als mooi thema. De scènes hebben een mooie choreografie en de acteurs maken goed gebruik van het speelvlak dat ze geboden wordt. Soms gaan ze daarin zelfs iets te ver. Het gaat hier voornamelijk om vier spelers; Jean Dujardin (The Artist) speelt de zelfingenomen filmcomponist Antoine. Elsa Zylberstein (Il y a Longtemps que je T'aime) is de spirituele Anna, de vrouw van ambassadeur Samuel Hamon (Christopher Lambert), die graag zwanger wil worden. En dan is er nog Alice Pol, de vriendin van Antoine die hem nareist naar India, niet wetende in wat voor avontuur Antoine zich gestort heeft. Antoine en Anna zijn elkaars tegenpolen, maar toch voelen ze zich aangetrokken tot elkaar. Antoine is een macho man, soms op het arrogante af. Hij vindt zichzelf geweldig en gedraagt zich daar ook naar. Anna is vol van spiritualiteit en wil het onverklaarbare verklaren. Toch vinden de twee elkaar en ook seksueel neigen ze steeds dichter naar elkaar toe.
De film lijkt op momenten op een documentaire. De sessies bij de echte guru Amma zijn ook als zodanig opgenomen, daar heeft Lelouch nauwelijks de hand in gehad. Je ziet dat Zylberstein en Dujardin erg onder de indruk zijn van dit hele gebeuren bij Amma. Daar is niets gespeeld aan. In andere scènes krijgen ze van Lelouch, zoals gebruikelijk in zijn films, de ruimte om te improviseren. Dat zorgt soms voor fris en frivool spel, waarbij Dujardin en Zylberstein duidelijk plezier in hun rollen hebben. Ze tasten elkaar af, geven elkaar prikkels en zwepen elkaar op. Het is een genot om naar hun spel te kijken. Het is dan jammer dat sommige dialoogscènes wel erg lang worden doorgezet, wat de vaart uit het verhaal haalt. En dat is meteen het heikele punt aan de film; het ziet er allemaal prachtig uit, het spel is virtuoos, maar het verhaal blijkt toch ook wel erg dun en fragiel. Het tegen elkaar bekvechten, op een weliswaar vriendelijke manier, begint op een gegeven moment toch tegen te staan. Daar heeft Lelouch z’n acteurs toch teveel hun gang laten gaan. Met een iets strakkere regie zou dit een boeiende film op hebben kunnen leveren. Nu blijft het toch wat te veel hangen in de dialogen.

Jaar: 2015
Speelduur: 110 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045248055

Un + Une heeft een anamorfe 2.35:1 beeldtransfer op DVD. In het commentaar wordt al een beetje beschreven hoe de film met kleine camera’s is opgenomen. Het zijn goede camera’s gebleken, want het beeld ziet er heel strak en kleurrijk uit. Het beeld is altijd scherp, heeft een uitstekend contrast en de detaillering is ook voortreffelijk. De reis door India is heel kleurrijk en een lust voor het oog. erkelijk een heel mooie beeldtransfer, waar eigenlijk niets op aan te merken valt.

De enige geluidstrack op de DVD van Un + Une is een Franstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. In het begin van de film wordt ook nog Engels en een beetje Hindi gesproken. Zoals uit het commentaar al duidelijk wordt is dit een dialoogfilm. Lange scènes waarbij met name Anna en Antoine met elkaar in gesprek zijn. Dat begint al bij de lange eetscène op de ambassade, maar volgt ook nog in de treinreis naar het zuiden van India en in de hotels of restaurants. Deze dialogen klinken heel natuurlijk en zijn uitstekend in balans met de rest van het geluid. Op het LFE-kanaal na wordt er van alle overige kanalen goed gebruik gemaakt. Mooie omgevingsgeluiden van het Indiase leven en drukte, zoals op bij de Ganges of in de trein. De muziek is van de inmiddels hoogbejaarde Francis Lai, maar hij heeft nog een indrukwekkende score gecomponeerd.

De DVD begint met een aantal trailers, waarna de film begint te spelen. Er is geen menu en er zijn ook geen extra's.

Filmcomponist Antoine gaat naar India voor de opnames van de muziek van een film die daar is opgenomen. Hij ontmoet Anna, de vrouw van de ambassadeur. De twee liggen elkaar wel, ondanks dat ze elkaars tegenpolen zijn. Ze reizen samen naar guru Amma. Un + Une is een interessant reisverslag van twee mensen die elkaar aftasten op het vlak van spiritualiteit en liefde. Het spel is verrukkelijk om naar te kijken, maar de film blijft te vaak hangen in de ellenlange dialogen tussen de twee. De DVD ziet er qua beeld fantastisch uit en ook het geluid is heel degelijk. Er staan alleen geen extra’s op.