Risen

22-08-2016

6.1

Risen (Blu-ray)

We schrijven het jaar 33 na Christus. Tevens natuurlijk het jaar waarin Jezus van Nazareth 33 jaar is en zijn laatste levensjaar op deze aarde heeft bereikt. De weldoener is door de Romeinen aan het kruis genageld en na een finale steek met een speer sluit hij voorgoed de ogen. Of toch niet? Yeshua (Cliff Curtis), zoals Jezus in die tijd genoemd wordt, krijgt een prominent graf met een gigantische verzegelde steen ervoor. Bovendien wordt het graf permanent bewaakt. Toch is de volgende ochtend de steen opzij gerold, het zegel verbroken en zijn lichaam op mysterieuze wijze verdwenen. De Romeinse lokale heerser Pilates (Peter Firth) kan dit niet gebruiken. De geruchten dat Yeshua nog zou leven geven deze zelfs na zijn dood de nodige status. Hij geeft daarom zijn rechterhand Clavius (Joseph Fiennes) de opdracht om zo snel mogelijk het lijk van Yeshua terug te vinden om zo te bewijzen dat hij echt dood is. Maar dit blijkt nog niet zo’n eenvoudige opgave. Gelukkig krijgt hij wel nog extra hulp in de vorm van de jonge persoon Lucius (Tom Felton). Clavius had vooraf niet kunnen bedenken hoezeer deze opdracht invloed zou gaan hebben op zijn persoon en alles waar hij in gelooft.

De meeste Bijbelse verhalen zijn al sinds het begin der filmtijden talloze keren verfilmd. Bijbelse verfilmingen van na de eeuwwisseling waren bijvoorbeeld nog Exodus en The Passion of the Christ. Het knappe aan Risen is dat het toch nog enigszins origineel aanvoelt doordat er een nieuw perspectief wordt gekozen. De zoektocht naar het verdwenen lijk van Jezus wordt neergezet in het format van een detectivefilm. Een ander fris element is de realistische en tijdsgetrouwe weergave van de hele wereld. Door het filmen op locatie, de sets, de kostuums en andere aankleding ervaar je het alsof je naar een waargebeurd verhaal uit die tijd aan het kijken bent. Op IMDB wordt Risen ook aangeprezen als een actie- en avonturenfilm. Dat kan de kijker op het verkeerde been zetten. Het is namelijk allereerst een dramafilm. Aan het begin zit een kleinschalig gevecht van een paar minuten, maar verder komt er eigenlijk geen actie in de film voor. Risen gaat vooral over de persoonlijke reis die hoofdrolspeler Clavius doormaakt. Deze Romein verliest ietwat voorspelbaar zijn geloof in meerdere goden en hangt de enige ware god van de Joden aan wanneer hij ziet hoe Jezus voor zijn ogen wonderen verricht. Dat Joseph Fiennes dit zelf ook wat voorspelbaar vindt blijkt wel uit zijn wat routinematige acteerwerk. Het is wel verfrissend dat voor de rol van Jezus is gekozen voor een getinte acteur. Er gaan namelijk ook steeds meer stemmen op dat Jezus wellicht helemaal niet blank was. Dit zorgt net weer even voor dat extra stukje gevoel van realisme. Risen is uiteindelijk een onevenwichtige film geworden. Kevin Reynolds is een ervaren regisseur en brengt alles vakkundig in beeld, maar hij moet het doen met een middelmatig script. Hier zit weinig emotie, diepgang of spanning in. Het lijkt wat afgeraffeld en snel gemaakt te zijn om met Pasen goed geld binnen te kunnen halen, met name onder de gelovige doelgroep. Hen zal deze film zeker kunnen bekoren en wellicht zelfs emotioneren. Maar onderaan de streep blijft er een film over met minstens zoveel minpunten als dat er pluspunten zijn. Veel meer dan een krappe voldoende zit er dan ook niet in.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Jaar: 2016
Speelduur: 107 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Duits, Engels, Frans, Turks
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609647341

• Digitale kopie van de hoofdfilm
  • Deleted scenes
  • The Mystery of the Resurrection: Making Risen
  • Creating A.D. Jerusalem
  • The Battle of the Zealots Deconstructed
  • Script to Screen
  • Previews

De Blu-ray Disc-uitgave van Risen heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit twee 50 GB dubbellaagse disks.

Het beeld van Risen is scherp genoeg, maar niet altijd gestoken scherp zoals we bij sommige van de beste transfers zien. Vooral in wijdere shots is het beeld soms een tikkeltje vlak. In close-ups is er dan wel weer heel veel detail. De kleuren zijn behoorlijk ingetogen. Zelfs een felle kleur rood staat maar in beperkt contrast met de rest. Dit lijkt echter overduidelijk een bewuste artistieke keuze. Dit geldt ook voor wat lichte beeldruis dat soms zichtbaar is. Er zijn ook een aantal nachtelijke scènes. Het zwartniveau is daar goed en er is voldoende schaduwdetail. Er is geen sprake van defecten. Al met al een prima transfer.

Risen wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). De film biedt voldoende kansen voor het geluid om eens even flink uit te pakken. Maar deze worden maar in beperkte mate benut. Het geluid is zeker niet slecht te noemen en voldoet prima. Maar het wordt nergens echt dynamisch. Het blijft allemaal wat oppervlakkig en degelijk. Tijdens de veldslag aan het begin krijg je niet echt het gevoel dat je midden in de actie zit. Toch is het ontwerp van het geluidsbeeld wel ruim voldoende te noemen. De dialogen zijn altijd goed verstaanbaar en de muziek krijgt een passende plek binnen het geheel. De audio is dus niet slecht te noemen en doet de belangrijkste dingen juist, maar het had allemaal wat dynamischer kunnen zijn.

Vanuit het hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder nader omschreven. Ze zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) audio en Nederlandse ondertiteling. Er zit één trailer van een andere film voorafgaand aan het menu.

Digitale kopie van de hoofdfilm
Er zit een leaflet met instructie bij de uitgave waaruit duidelijk wordt hoe je hierover kunt beschikken. Je kunt de film dan altijd en overal op elk apparaat kijken.

Dit commentaar bij de film is verzorgd door producent Patrick Aiello en schrijver Paul Aiello. Het is een commentaar vol diepgang en nieuwe informatie en dus zeker de moeite waard voor wie meer over de film wil weten. Positieve verrassing is dat ook het gehele commentaar Nederlands ondertiteld is. Dat is iets wat we niet zo vaak zien.

Deleted scenes (5 min.)
Dit betreft een vijftal korte tot zeer korte clips die de film niet gehaald hebben. Niet echt de moeite waard.

The Mystery of the Resurrection: Making Risen (11 min.)
Deze extra heeft het karakter van een algemene making of. In korte tijd komen er heel veel onderwerpen voorbij. Door de korte speelduur zit daar echter niet heel veel diepgang in.

Creating A.D. Jerusalem (10 min.)
In deze extra staat het filmen op locatie centraal en hoe men moderne locaties kon laten doen lijken alsof we opeens twee duizend jaar terug in de tijd zijn.

The Battle of the Zealots Deconstructed (5 min.)
Er zit één veldslag in de hele film. Deze zit aan het begin van de film. Hier leren we meer over hoe deze gemaakt is.

Script to Screen (4 min.)
Een korte beschouwing van wat Risen anders maakt dan andere films over Jezus en andere zaken die met het script te maken hebben.

Previews (2 min.)
Het meervoud is hier wat misleidend, want het betreft één preview van dezelfde titel die ook al automatisch wordt afgespeeld voordat je in het hoofdmenu komt.

De Romein Clavius krijgt een belangrijke opdracht. Hij moet het lijk van Jezus vinden voordat er al te veel onrust ontstaat rondom de geruchten dat hij zou zijn opgestaan uit de dood. Deze opdracht blijkt voor Clavius ook een persoonlijke reis dat zijn huidige geloof danig op de proef stelt. Risen vertelt een deel van het Bijbelse verhaal van Jezus op een realistische manier en vanuit een ander perspectief. Dit levert een film op met een aantal sterke punten, maar evenzoveel minpunten. Dit maakt het geheel wat onevenwichtig. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Ook is er een vrij groot pakket aan extra’s inbegrepen om het geheel compleet te maken.