Infiltrator, The

15-09-2016

7.8

Infiltrator, The (Bioscoop)

Robert Mazur (Bryan Cranston) werkt als undercoveragent bij de douane om drugskoeriers op te sporen. Zijn vrouw Evelyn (Diane Kruger) hoopt dat elkde geklaarde klus de laatste zal zijn. Maar Mazur is gefrustreerd dat hij alleen maar kleine koeriers oppakt, terwijl de grote schurken buiten schot blijven. Hij bedenkt een plan om dichter bij de grote bazen in de drugswereld te komen; hij wil een fictief bedrijf starten dat het geld van de drugscriminelen gaat witwassen via corrupte banken. Mazur neemt de identiteit aan van Robert Musella en werkt samen met undercoveragent Emir Abreu (John Leguizamo). Musella komt al snel in contact met de Colombiaanse drugskartels. Hij creëert een vertrouwensband met een aantal tussenpersonen van de drugsbaronnen, zoals met Roberto Alcaino (Benjamin Bratt), de rechterhand van Pablo Escobar. Hij maakt deals om hun geld te investeren in een corrupte Panamese bank. Uiteindelijk wil Mazur in één klap alle betrokkenen oppakken, om zo de drugshandel een harde klap toe te dienen.

The Infiltrator is het bloedstollende verhaal rond Robert Mazur, de man die een hoofdrol speelde in een van de grootste undercoveroperaties in de geschiedenis van de CIA. Door velen werd hij gezien als een gewone ambtenaar bij de douane, maar tevens was hij Bob Musella, witwasser van drugsgeld. The Infiltrator laat zijn transformatie zien van een gewone undercoveragent naar een hoofdrolspeler in de meest gewelddadige drugskartels van de wereld. Uiteindelijk kwam Musella tijdens zijn undercover-operatie tot dicht bij Pablo Escobar, maar het lukte hem niet om de beruchte Colombiaanse drugsbaron op te pakken. Wel had Musella regelmatig contact met diens handlanger Roberto Alcaino. En daar komt direct een sterk punt van de film om de hoek kijken. Iedereen kent de drugswereld van een gewelddadige over-mijn-lijk mentaliteit. En dat klopt voor een groot deel ook. Maar er zit meer achter de persoon dan alleen drugshandelaar zijn. Ze hebben ook liefde of emoties en hebben hobby's. Alcaino is een fervent hobbykok en als het leven net iets anders was gelopen was hij chef-kok in een luxe restaurant geweest, in plaats van een drugscrimineel. The Infiltrator is daarmee vooral geen actiefilm (geschoten wordt er nauwelijks in deze film), maar veel meer een analytisch portret van een undercoveragent en diens doelwitten. Musella staat dagelijks onder grote druk en leeft in continue angst. Een kleine verspreking, een foute blik of falende elektronica kan funest zijn. En het vertrouwen winnen van drugscriminelen is een van de moeilijkste dingen dat er is. Toch weet Musella daar wonderwel in te slagen. Dat kan minder gezegd worden van zijn partner Emir Abreu. Die zegt de onderwereld te kennen en zich daar thuis te voelen, maar hij neemt zaken soms te lichtvoetig op. The Infiltrator laat daar wat steekjes vallen, want het verhaal van Abreu is niet voldoende uitgewerkt en wordt eigenlijk niet afgemaakt. Ook worden er een paar overbodige scènes toegevoegd die niet zozeer het verhaal dienen, maar meer voor de sensatie. Zo is de scène met het voodooritueel best spannend, maar niet nodig. Ook zonder deze gruwel weet je al dat overal het gevaar voor Musella op de loer ligt. Wel weer sterk gedaan is hoe zijn werk Musella steeds verder van zijn eigen familie af doet komen te staan. Hij leeft in twee totaal verschillende werelden, die eigenlijk niet met elkaar verenigbaar zijn. Mazur wordt steeds meer Musella en leeft ook als zodanig. Zijn eigen vrouw is daar de dupe van.
Regisseur van The Infiltrant is Brad Furman (The Lincoln Lawyer). Het verhaal is afkomstig van Robert Mazur zelf, die een boek schreef over zijn undercover-operatie. De rol van Mazur/Musella wordt gespeeld door Bryan Cranston. Die had onlangs al met zijn voor een Oscar genomineerde rol in Trumbo aangetoond een film te kunnen dragen en dat herhaalt hij in The Infiltrant. Hij is ijzersterk en wordt goed ondersteund door de rest van de cast. Slechte acteerprestaties zijn er niet, iedereen speelt vol overtuiging. Dat maskeert in ieder geval dat het verhaal niet altijd even consistent is. Maar spannend is het zeker.

Genre: Biografie, Misdaad
Jaar: 2016
Speelduur: 127 min

Robert Mazur is undercoveragent die eigenlijk alleen maar de kleine drugskoeriers weet op te pakken. Hij bedenkt een plan om de drugshandel een grote slag toe te dienen. Hij neemt de identiteit aan van Robert Musella en start een bedrijf dat drugsgeld via corrupte banken gaat witwassen. Dit alles om uiteindelijk de grote mannen achter de drugshandel op te pakken. The Infiltrator vertelt het waargebeurde en boeiende relaas van Robert Mazur en hoe hij infiltreert in de Colombiaanse drugshandel naar Amerika. De film is een boeiend relaas van de altijd onder grote druk staande Mazur. Hoe dieper hij zich in de drugswereld begeeft, hoe gevaarlijker het voor hem wordt. Maar de film maakt ook duidelijk dat de drugsmensen gewoon mensen met hobby’s en emoties zijn. Dat slechts een klein voorval een heel ander leven voor iemand kan betekenen.