Der Staat Gegen Fritz Bauer

06-10-2016

7.6

Der Staat Gegen Fritz Bauer (DVD)

Eind jaren '50 wil procureur-generaal Fritz Bauer (Burghart Klaußner) zoveel mogelijk Nazi's met een oorlogsverleden vervolgen. Hij wil dat de jonge Duitse generatie beseft dat zulke daden niet zonder gevolgen mogen blijven. Via een tip krijgt hij te horen dat Nazi-kopstuk Adolf Eichmann (Michael Schenk) zich schuil zou houden in Argentinië onder vermoedelijk een andere naam. Bauer doet zijn uiterste best om bevestigd te krijgen dat het inderdaad om Adolf Eichmann gaat. Veel mensen uit de politiek willen het verleden echter liever laten rusten. Volgens Bauer omdat velen van hen een verleden als SS-er hebben. De enige die Bauer wil helpen is advocaat Karl Angermann (Ronald Zehrfeld). Bauer vecht tegen een muur van tegenstand, maar is vastbesloten om Eichmann in Duitsland voor het gerecht te krijgen. Zelfs al moet hij daarvoor de Israëlische geheime dienst, de Mossad, inschakelen. Iets wat in Duitsland wordt gezien als landverraad.

Fritz Bauer was een Joodse socialist die tijdens de oorlog in Denemarken en later Zweden verbleef om uit handen van de Nazi's te blijven. Na de oorlog vervolgde hij z'n juridische carrière in Duitsland en werd uiteindelijk procureur-generaal. Hij was actief bezig met het berechten van Nazi's om zo gerechtigheid voor het Duitse volk te krijgen. Ook wilde hij dat de jonge generatie besefte dat een Nazi-regime nooit meer mocht voorkomen en dat vrijheid en democratie belangrijk zijn. Bauer was echter een Don Quichote, een eenling die vocht tegen de sterke arm van de staat. Want Bauer werd behoorlijk tegengewerkt vanuit de politiek, de geheime dienst en het juridisch gezag. Volgens hen moest het volk niet meer blootgesteld worden aan de gruwelverhalen uit het verleden, het moest met rust gelaten worden. Maar Bauer was vastberaden, volgens sommigen zelfs wraakzuchtig. Hij had weinig vrienden en zijn collega's ontliepen hem. Zijn strijd tegen de oorlogs-misdadigers was daardoor lastig en tijdrovend.
Regisseur Lars Kraume las het boek Heimkehr der Unerwünschten – eine Geschichte der Juden in Deutschland nach 1945 van de Franse journalist en schrijver Olivier Guez, waar een hoofdstuk aan Fritz Bauer is gewijd. Samen schreven ze het scenario voor de film Der Staat Gegen Fritz Bauer, gefocust op de periode aan het eind van de jaren '50, waarin Bauer op jacht is naar Nazi-oorlogsmisdadigers. De rol van Fritz Bauer wordt op een prachtige manier vertolkt door Burghart Klaußner (Goodbye Lenin!, Das Weisse Band). Klaußner weet de Duitse, norse kettingroker op een waardige manier vorm te geven. Veel van de personages in de film zijn gebaseerd op bestaande personen, behalve dat van Karl Angermann, gespeeld door Ronald Zehrfeld. Angermann is niet alleen de assistent van Bauer, maar vervult ook nog een andere belangrijke rol, welke te maken heeft met een ander thema in de film. Der Staat Gegen Fritz Bauer is geen makkelijke film om te volgen. Hoewel een thema heel eenvoudig is zijn de filosofische en politieke ideeën van Bauer wat lastiger in eenvoudige woorden vast te leggen. Als film is het misschien niet al te verrassend, maar Bauer is, ondanks z'n knorrige karakter, prettig om naar te kijken en het onderwerp is hoe dan ook boeiend. En daarmee de film dus ook.

Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2015
Speelduur: 101 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083110129

• Making of
  • Verwijderde scènes

Der Staat Gegen Fritz Bauer heeft een 2.35:1 anamorf beeldformaat op deze DVD-uitgave. De kwaliteit van de beeldtransfer is bijzonder goed. Alles is mooi scherp met een uitstekende detaillering en ook het contrast en zwartniveau zijn dik in orde. De decors en aankleding zijn typisch van de jaren '50 en het kleurgebruik is daar heel mooi op afgestemd. Als er een minpuntje genoemd moet worden is dat er een heel enkele keer wat moiré aanwezig is in ramen of dunne lijntjes. Voor de rest is dit een uitstekende beeldtransfer.

Er staan twee Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstracks op de DVD van Der Staat Gegen Fritz Bauer. Naast de originele Duitstalige track is er ook nog een Franstalige track aanwezig. Er wordt ook af en toe Engels, een beetje Spaans en Jiddisch gesproken. Der Staat Gegen Fritz Bauer is een typische dialoogfilm, waarbij de prima en naturel klinkende dialogen aangevuld worden met diverse geluidseffecten en waar nodig omgevingsgeluiden. Het geluid richt zich vooral op de voorste speakers en worden alleen bij buitenscènes of met veel mensen ondersteund met omgevingsgeluiden in de achterste kanalen. Die staan dan ook nog vrij zacht in de mix. Het is geen film met veel dynamiek of bombast en dat is ook te merken aan de geluidstrack. De muziek brengt ons terug naar de jaren '50 met jazzy trompetmuziek. Dit is een mooie geluidstrack die prima voldoet prima bij deze film.

De DVD heeft een statisch menu met opties voor geluid en ondertiteling. Er staan een paar extra's op de DVD, die voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, gericht op de internationale markt, want de tussentitels zijn in het Engels.

Making of (13½ min)
In deze making of wordt dieper ingegaan op het verhaal, dat voor een groot deel gebaseerd is op ware feiten, maar ook fictieve elementen bevat. De decors zijn zo natuurgetrouw als mogelijk nagemaakt, onder meer gebaseerd op de enige bekende foto van Fritz Bauer in zijn privéomgeving. Ook regisseur Lars Kraume komt aan het woord en vertelt over zijn visie op het verhaal.

Verwijderde Scènes (8 min)
Een paar scènes of delen daarvan die de film niet gehaald hebben. Althans, dat denk je. Want eigenaardig genoeg er zit ook een scène tussen die wel degelijk in de film zit. De scènes zijn in een erg ruwe vorm, met alleen de basiselementen qua beeld en geluid. Bij een scène is nog als tijdelijke muziek een stuk uit The Imitation Game te horen.

De Duitse procureur-generaal wil zo veel mogelijk Nazi’s voor het gerecht krijgen. Hij komt mogelijk op het spoort van Adolf Eichmann, een van de grootste Nazi-kopstukken. Maar Fritz Bauer wordt van alle kanten tegengewerkt, ook vanuit zijn eigen departement. Der Staat Gegen Fritz Bauer is een onderhoudende biografie over de Joodse Nazi-jager Fritz Bauer. De film laat zien hoe Duitsland eind jaren ’50 met het recente Naziverleden omging. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeldkwaliteit en ook een goede geluidskwaliteit. Een paar extra’s maken dit tot een interessante DVD-uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.