Ma Loute

Jaap Stolze
02-11-2016

4

Ma Loute (DVD)

In de Slackbaai in het noorden van Frankrijk volgen we twee families die veel van elkaar verschillen. Een vissersfamilie waarvan 'Ma Loute' (Brandon Lavieville) de oudste zoon is en de rijke familie Van Peteghem die ieder jaar hun vakantie vieren in hun monumentale villa bij de Slackbaai. Als er mysterieuze verdwijningen van toeristen plaatsvinden in de baai raken beide families betrokken bij het onderzoek van de lokale politieinspecteur Machin (Didier Després). Als er dan ook nog een verliefdheid ontstaat tussen 'Ma Loute' en de jonge Billie Van Peteghem (Raph) is de chaos compleet in deze absurdistische komedie van de Franse regisseur/scenarist Bruno Dumont.

In de absurdistische film Ma Loute krijgen we te maken met mysterieuze verdwijningen, een ontluikende verliefdheid en een hoog slapstickgehalte. De gebeurtenissen die tussen de familie Van Peteghem (de elite) en de vissersfamilie Brufort plaatsvinden worden niet sterk uitgewerkt. Vrij vroeg in de film weten we al wie verantwoordelijk zijn voor de verdwijningen, waardoor de spanning wegvalt in het verhaal. Ook de verliefdheid tussen 'Ma Loute' (oudste zoon van de vissersfamilie) en Billie Van Peteghem wordt even aangekaart, maar net zo abrupt weer afgekapt. Het lijkt wel of de regisseur (Bruno Dumont) en tevens de scenarioschrijver niet wist welk genre film hij wilde draaien. De film probeert een absurde komedie, een detective en ook nog een (soort van) romantisch drama te zijn. Helaas komt geen enkel genre goed uit de verf vanwege te veel verhaallijnen, waardoor je niet meeleeft met de personages en het een warboel wordt. Maar het ergste is nog wel het overacteren van voornamelijk Juliette Binoche en Fabrice Luchini (het echtpaar Van Peteghem) waar je je zelfs aan gaat irriteren in het verdere verloop van de film. Ook de dikke inspecteur en zijn assistent zijn zelden grappig en zijn duidelijk gemodelleerd naar Laurel & Hardy. Als de dikke inspecteur voor de zoveelste keer omvalt vanwege zijn overgewicht, is de grap wel uitgewerkt. De regisseur had duidelijk de focus moeten leggen op een bepaald genre en niet te veel hooi op zijn vork moeten nemen. Helaas kan ik u deze film dus niet aanraden, er zitten echt te weinig leuke momenten in en ook het verhaal is te absurd om in mee te kunnen gaan. De filmposter is wel van een hoge kwaliteit, maar het zegt genoeg over deze film dat ik dit feit apart wou vermelden in deze sectie.

Genre: Avontuur, Komedie
Jaar: 2016
Speelduur: 118 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083110136

• Diverse Trailers

De DVD-uitgave van Ma Loute bevat een anamorfische beeldverhouding van 2.35:1. Het beeld is van een prachtige heldere schoonheid, de buitenopnames bij het huis en de zee zijn zeer scherp en mooi van kleur. Het ziet er echt naturel uit en ook de close-ups van de acteurs zijn scherp van detail. Er zijn geen artefacts of compressiefouten te ontdekken. Een zeer scherpe beeldkwaliteit waaraan niets valt af te dingen.

De DVD-uitgave van Ma Loute bevat enkel een Franstalige Dolby Digital 5.1-track. Deze geluidstrack komt mooi uit de verf, waarbij de dialogen netjes en duidelijk uit de voorste speakers komen. Muziek is sporadisch aanwezig, maar wordt goed gebruikt door de achterste speakers. Geen opvallende geluidstrack, maar wel één die netjes wordt weergegeven.

De DVD start op met diverse trailers van Cinéart-uitgaves die allen Nederlands ondertiteld zijn.

Trailer Ma Loute (2 min)
Nederlands ondertitelde trailer die de inhoud van de film prima weergeeft.

De DVD-uitgave van Ma Loute bevat een absurde en surrealistische komedie die draait om de klasse-verschillen tussen de arbeiders en de gegoede klasse van de familie Van Peteghem. Als de Van Peteghems hun jaarlijkse vakantie vieren in de Slackbaai in Frankrijk verdwijnen er allerlei toeristen op mysterieuze wijze. Deze film kan niet de beslissing maken welk genre ze wil zijn. De komedie-elementen liggen er te dik bovenop door het overacteren van vooral Juliette Binoche waardoor de film zelden grappig is en te absurd om mee te gaan in het verhaal. Ook met de spanning in de film over het verdwijnen van de toeristen wordt weinig gedaan en dient alleen als kapstok voor de klasseverschillen van de personages. De inspecteur en zijn assistent zijn zelden grappig en teveel een karikatuur van onnozel gedrag. Al met al een vreemde film die ik gewoonweg niet kan aanraden, omdat er weinig aan te beleven valt. De DVD bevat wel een zeer goede beeld- en geluidskwaliteit die een ruime voldoende scoren. De extra's zijn erg minimaal met alleen een trailer van de film.