Hunt for the Wilderpeople

13-01-2017

8

Hunt for the Wilderpeople (Bioscoop)

Niemand wil de rebelse Ricky (Julian Dennison) in huis nemen. Hij heeft zich dan ook schuldig gemaakt aan hangen, dingen omgooien, slenteren, schelden, graffiti spuiten en nog veel erger. De ruimhartige Bella (Rima Te Wiata) wil toch proberen Ricky een thuis te geven, voor een groot deel tegen de zin van haar man Hec (Sam Neill). Na een paar dagen lijkt Ricky al stukken beter op zijn gemak en ziet alles er rooskleurig uit. Wanneer Bella plotseling komt te overlijden is alles anders. Ricky en Hec zitten met elkaar opgescheept en de brief dat het weeshuis de jongen weer op komt halen – goedschiks of kwaadschiks – ligt al op de mat. Het tweetal heeft niets meer te verliezen en besluit de vrijheid van de Bush op te zoeken. De jacht begint.

Hunt for the Wilderpeople is de nieuwste film van Taika Waititi die eerder al Boy en What We Do in The Shadows maakte. Het resultaat is een mooi gemaakte, vrij grappige actie-komedie waar iedereen zich mee kan vermaken. Waititi en zijn team hebben er echt een avonturenfilm van willen maken met (het leven in) de bush als locatie en personage. Het verhaal zit vrij simpel in elkaar, maar bevat genoeg verrassende elementen om de meeste kijkers te blijven boeien. Er is vooral genoeg ruimte om de (hoofd)personages en de relaties onderling te laten ontwikkelen en iedereen een duidelijk doel mee te geven. Hierdoor kun je als kijker helemaal in Hunt for the Wilderpeople opgaan en leef je mee met de reis die Ricky en Hec doorstaan. Delen van Hunt for the Wilderpeople zijn duidelijk geïnspireerd op andere films – The Terminator krijgt een vrij directe hommage en een andere scène heeft zeer veel weg van Thelma and Louise – maar in de film worden deze elementen eigen gemaakt waardoor niets (erg) misplaatst voelt.

Alle acteurs lijken zichtbaar veel plezier te hebben in hun rol. Julian Dennison weet zich prima stand te houden naast Sam Neill en maakt indruk in zowel de actiegerichte als de intiemere scènes. Neill is op het eerste oog een simpele brompot, maar heeft verschillende scènes waar hij zich een ware A-lijst acteur toont. Andere acteurs die complimenten verdienen zijn Rachel House en Oscar Kightley die als respectievelijk mevrouw van het weeshuis en knullige politieagent weten te intimideren en voor veel gelach zorgen.

De humor is zeer absurd en soms wat flauw, maar past zeer goed bij de sfeer van de film. Er zijn niet al te veel actiescènes in Hunt for the Wilderpeople, maar de aanwezige scènes zijn zeer strak in elkaar gezet en vrij realistisch. Qua enscenering en camerawerk zijn er sowieso genoeg momenten waar de filmmakers indruk weten te maken. De film neemt nergens een blad voor de mond en schuwt momenten van dood of angst niet, waar men zich bewust van moet zijn.

Genre: Actie, Komedie
Jaar: 2016
Speelduur: 101 min

Sam Neill en Julian Dennison schitteren in de nieuwste actie-komedie van schrijver/regisseur Taika Waititi. De film kent een snel tempo, goede humor, simpele - maar strakke - actie en mooie karaktermomenten. Een indrukwekkende stukje oprecht vermaak. Complimenten!