Game of Thrones - Seizoen 6

15-11-2016

8.6

Game of Thrones - Seizoen 6 (Blu-ray)

Sansa Stark (Sophie Turner) en Theon Grejoy (Alfie Allen) zijn ontsnapt uit Winterfell en willen naar De Muur, maar ze weten niet dat Jon Snow (Kit Harrington) dood is. Sansa en Theon krijgen onverwachte hulp van Brienne of Tarth (Gwendoline Christie). Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) maakt een moeilijke periode door in Essos, net als Cercei Lannister (Lena Headey) in King's Landing. Zij heeft huisarrest gekregen van haar zoon, koning Tommen (Dean-Charles Chapman). De macht in Kings Landing ligt bij de High Sparrow (Jonathan Pryce), die met zachte hand het geloof opdringt. Jamie Lannister (Nikolaj Coster-Waldau) krijgt de opdracht om het huis Riverrun te veroveren, dat bezet is door de Tully's. Dat gaat nog niet vanzelf en een beleg volgt. Arya Stark (Maisie Williams) krijgt de kans om haar gezicht terug te krijgen, maar daar moet ze wel wat voor doen.

Er wordt altijd reikhalzend uitgekeken naar een nieuw seizoen van Game of Thrones. Dit jaar worden we verwend, want na de DVD/Blu-ray Disc-release van seizoen 5 in maart mogen we nu al het zesde seizoen verwelkomen. Waren de vorige seizoenen gebaseerd op de boeken van George R. R. Martin, voor dit seizoen heeft men maar weinig gebruik gemaakt van Martin's werk en heeft men scenarioschrijvers aan het werk gezet om origineel materiaal te schrijven. Slechts een heel klein deel heeft men uit de boeken overgenomen. Dit seizoen maakt wel duidelijk dat Martin een briljant schrijver is, want de verhalen zijn nu minder sterk dan voorheen. De opbouw is behoorlijk traag en de dialogen zijn soms heel pretentieus geworden. Heel diepzinnig soms en dat past niet altijd bij het verhaal. Het voornaamste punt van kritiek is echter dat de verschillende verhaallijnen erg op zichzelf staan en nauwelijks of niet met elkaar verweven zijn. Dat was in het derde seizoen ook al enigszins het geval. Maar waar er toentertijd weinig gebeurde is dat nu gelukkig een stuk beter. De scènes wisselen elkaar sneller af en zit er wel tempo in de serie. In de structuur van de verhalen is dat helaas een stuk minder. Grote verrassingen zijn er niet, men borduurt verder op de reeds bestaande verhaallijnen. Spannend wordt het echter zelden. Er komen ook nauwelijks nieuwe karakters bij. De enige aansprekende nieuwkomer is Lady Crane, gespeeld door Essie Davis, een talentvolle actrice van een toneelgezelschap. De verhaallijn rond Bran Stark is weer terug en dit is nog steeds de meest spirituele lijn binnen het geheel. Ook Clegane is terug, opgestaan uit de doden, maar diens verhaallijn staat heel erg op zichzelf en heeft geen enkele link met de andere verhalen.
Is dit zesde seizoen dan een teleurstelling? Zeker niet, want het geheel is nog steeds boeiend om te aanschouwen. Het acteerwerk is uitstekend en de beelden zijn soms fenomenaal mooi. En het mooist wordt tot het laatst bewaard. De eerste acht afleveringen van het zesde seizoen zijn misschien niet de sterkste uit de serie, maar aflevering negen en tien tillen dit seizoen weer naar een hoger niveau. Deze afleveringen behoren tot de hoogtepunten van de reeks en doen weer reikhalzend uitzien naar het zevende seizoen, dat voor 2017 op de rol staat.

Genre: Avontuur, Fantasy
Jaar: 2016
Speelduur: 562 min
Verpakking: Boxset
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Digital 2.0 - Portugees
  • Dolby Digital Plus - 2.0 - Commentaar
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888222195

• In-Episode Guide
  • Recreating the Dothraki World
  • The Battle of the Bastards
  • 18 Hours at the Paint Hall
  • Histories and Lore

Het zesde seizoen van Game of Thrones staat, net als alle vorige seizoenen, in een beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De serie is verdeeld over vier discs, die allemaal 50 GB dubbellaags zijn. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering. De beeldtransfer van dit zesde seizoen is goed te vergelijken met het vorige seizoen. Dat wil ook zeggen dat deze wel goed, maar zeker niet perfect is. Ook nu is het zwartniveau in de donkere scènes aan de matige kant en ook het schaduwdetail blijft wat achter. In een aantal scènes wordt dan ook heel erg weinig licht gebruikt, soms alleen maar kaarslicht of een fakkel. De dagscènes zien er weer prachtig uit met een uitstekende scherpte en detaillering. Je merkt aan het uiterlijk van de serie dat de winter in aantocht is, want veel locaties zien er wat minder kleurig uit dan voorheen. Alleen in Essos - waar Daenerys Targaryen zich bevindt - en Kings Landing schijnt nog de zon. Deze beeldtransfer krijgt een iets minder hoge score dan het vorige seizoen, omdat er nu een enkele keer wat compressiefoutjes en posterisatie te zien is, met de meest zichtbare in aflevering 8.

Qua geluid is dit zesde seizoen van Game of Thrones te vergelijken met het vorige seizoen. Ook nu is er weer een Dolby Atmos-track aanwezig, met een Dolby TrueHD 7.1-core. Daarnaast staan er nog een flink aantal geluidstracks op deze Blu-ray Disc-uitgave, maar deze laten we in de bespreking buiten beschouwing. Het Dolby Atmos/Dolby TrueHD-geluid is wederom zeer gedetailleerd en helder. Dialogen zijn uitstekend te volgen. Soms staan ze iets teveel op de voorgrond, maar dit komt de verstaanbaarheid wel ten goede. Het geluid richt zich nog wel vooral op de voorste kanalen. Omgevingsgeluiden worden altijd verdeeld over alle beschikbare kanalen. De muziek heeft een iets andere stijl dan in de eerste seizoenen, maar is nog steeds prachtig om te horen. Ook nu dus weer een prima geluidstrack.

De Blu-ray Disc-uitgave van seizoen zes heeft een zeer fraaie verpakking, welke wel weer afwijkt van alle voorgaande edities. Dit keer is er een kartonnen sleeve met een open voorkant bijgevoegd en de titel op de zijkant is in reliëf aangebracht. Deze uitgave bestaat uit vier discs, die allemaal hetzelfde geanimeerde menu met fragmenten uit de serie hebben. Alle extra’s zijn in HD-resolutie en zijn Nederlands ondertiteld, behalve waar vermeld.

Elke disc bevat een In-Episode Guide. Daarnaast hebben alle afleveringen, verdeeld over de vier schijfjes, minimaal een audiocommentaar. De rest van de extra’s zijn ondergebracht op disc 2 en (vooral) disc 4.

Alle afleveringen hebben minimaal een audiocommentaartrack. In totaal zijn er dertien commentaartracks ingesproken, waarbij aflevering 5, 9 en 10 er ieder twee hebben. Aflevering 1 bevat commentaar van regisseur Jeremy Podeswa, cameraman Greg Middleton en acteur Daniel Portman (Podrick Payne). Bij aflevering 2 is het commentaar van schrijver Dave Hill, acteurs Michael McElhatton (Roose Bolton), Iwan Rheon (Ramsay Bolton), Liam Cunningham (Davos Seaworth) en Ben Crompton (Dolorous Edd). Aflevering 3 is met regisseur Daniel Sackheim, production designer Deborah Riley en acteur Dean-Charles Chapman (Tommen Baratheon). Bij aflevering 4 zijn actrice Nathalie Emmanuel (Missandei), acteur Iain Glen (Jorah Mormont), en Jacob Anderson (Grey Worm) te horen. Tijdens aflevering 5 praten in de eerste commentaartrack de actrices Gemma Whelan (Yara Greyjoy) en Ellie Kendrick (Meera Reed) plus acteurs Pilou Asbæk (Euron Greyjoy) en Kristian Nairn (Hodor) en in de tweede commentaartrack zijn dat protheses supervisor Barrie Gower, camera operators Chris Plevin en Ben Wilson en uitvoerend producent Bernadette Caulfield. In aflevering 6 zijn regisseur Jack Bender, cameraman Jonathan Freeman, acteur John Bradley (Samwell Tarly) en actrice Hannah Murray (Gilly) aan het woord. Tijdens aflevering 7 zijn producent/schrijver Bryan Cogman, acteur Ian McShane (Septon Ray) en actrice Natalie Dormer (Margaery Tyrell) te horen en tijdens aflevering 8 zijn dat regisseur Mark Mylod actrice Essie Davis (Lady Crane) en acteur Nikolaj Coster-Waldau (Jaime Lannister). De eerste commentaartrack van aflevering 9 wordt ingesproken door regisseur Miguel Sapochnik, actrice Sophie Turner (Sansa Stark) en acteur Kit Harington (Jon Snow). De tweede track wordt ingesproken door cameraman Fabian Wagner, visual effects producent Steve Kullback en visual effects supervisor Joe Bauer. Tijdens de eerste commentaartrack van aflevering 10 zijn de bedenkers van de serie David Benioff en D.B. Weiss, actrice Lena Headey (Cersei lannister) en acteur Peter Dinklage (Tyrion Lannister) te horen, terwijl bij de tweede track special effects supervisor Sam Conway, camera operator Sean Savage en producent Chris Newman aan het woord zijn. De commentaartracks zijn niet ondertiteld.

In-Episode Guide
Als deze feature is geactiveerd komt er bij elke scène aan de rechterkant een optie in beeld waarbij je meer informatie kunt krijgen over de locatie, de karakters en historische achtergronden van die bepaalde scène.

Disc 2

Recreating the Dothraki World (20 min)
De stad Vaes Dothrak kennen we uit het eerste seizoen, maar in dit zesde seizoen komen we daar terug en nu een stuk uitgebreider. Dat gaf de makers de kans om de wereld van de Dothraki wat verder uit te diepen. Er wordt ook uitgebreid ingegaan op het werken op de set in Spanje, met heel veel figuranten.

Disc 4

The Battle of the Bastards (30 min)
In dit seizoen is de grootste veldslag te zien binnen Game of Thrones tot nu toe. In deze uitgebreide documentaire komen alle facetten van het vastleggen van deze veldslag aan de orde. Van het bedenken van het verhaal, waarbij men ver teruggaat in de geschiedenis tot de stunts of de visuele effecten. Een zeer boeiend en interessante documentaire.

18 Hours at the Paint Hall (28 min)
Voor seizoen zes werd er met drie filmploegen gewerkt, ieder op een andere locatie. Naast op locatie wordt er ook veel in de grote studio van Game of Thrones gedraaid. Deze studio staat in Belfast en heet Paint Hall. Op één dag zijn alle drie de filmploegen aan het werk in de grote studio. Dit item geeft een impressie van die draaidag.

Histories & Lore (81 min)
Ook dit zesde seizoen kent de Histories & Lore-sectie. Via korte filmpjes vertellen diverse karakters vanuit hun eigen perspectief de verschillende gebeurtenissen die in het verleden hebben plaatsgevonden en die van invloed zijn op de huidige verstandverhoudingen binnen de diverse families en clans. Er zijn nu achttien hoofdstukken, met in totaal achttien animatiefilmpjes

Deleted Scenes (11 min)
Drie scènes die niet in de serie terecht zijn gekomen.

Velen van de karakters binnen Westeros hebben zo hun plek gevonden, al kan niet iedereen daar mee akkoord gaan. Dat resulteert in een grote veldslag. Daenerys Targaryen maakt een moeilijke periode door in Essos, net als Cercei Lannister in King's Landing. Het zesde seizoen van Game of Thrones is wat wisselvallig. Naast geweldige afleveringen aan het einde van het seizoen zitten er ook een aantal matige tussen, waarin weinig vooruitgang zit. Qua beeld en geluid is dit seizoen te vergelijken met het voorgaande, daar zal men weinig verrassingen in aantreffen. De extra's zijn weer uitstekend verzorgd en de wederom mooie verpakking maakt deze uitgave weer helemaal af. Het zal niemand verbazen dat dit weer verplichte kost is voor de liefhebber.