Founder, The

Emnet Assefa
04-01-2017

7.5

Founder, The (Bioscoop)

Ray Kroc (Michael Keaton) is een mislukte vertegenwoordiger in multi-milkshake-machines. Hij reist stad en land af om zijn apparaten aan fastfoodketens te verkopen, maar niemand wil ze hebben. Totdat hij op een parkeerplaats via de telefoon te horen krijgt dat er een bedrijf in Arizona maar liefst zes machines wil afnemen? Ray begrijp hier niets van en wil het fijne van de zaak weten, dus rijdt hij naar de bewuste zaak. Wat hij daar ziet zal zijn leven geheel veranderen. De vertegenwoordiger zocht al z’n hele leven naar de juiste formule en vindt deze in de zaak van de broers Dick (Nick Offerman) en Mac (John Carroll Lynch) McDonald. Zij runnen een hamburgerrestaurant waar geen bediening is, maar waar je zelf moet afhalen en de wachttijd zo goed als nihil is. Ray ziet de kracht van deze formule en sluit een contract met de broers om deze als franchise over de rest van het land uit te bouwen. Binnen afzienbare tijd weet Ray van de hamburgers van McDonald's vanuit een enkel restaurant tot een nationaal begrip te maken.

Als je naar de bioscoop gaat om The Founder te bekijken zonder het achterliggende verhaal te kennen word je behoorlijk verrast. Iedereen kent de hamburgers van  McDonald’s, maar het verhaal achter de oorsprong van de beroemde fastfoodketen is minder bekend. De belangrijkste persoon achter het succes van  McDonald’s is Ray Kroc en niet de naamgevers van de keten, de gebroeders Dick en Mac McDonald. Het verhaal van beide broers wordt niet geheel vergeten. Nick Offerman en John Carroll Lynch spelen de sympathieke broers, voor wie je meer dan respect hebt voor de manier waarop ze hun formule bewaken. Maar dat is voor Ray Kroc, prima vertolkt door Michael Keaton, op een gegeven moment meer een last dan een zegen. Het belemmert hem in de ontwikkeling van de franchise  McDonald’s. Ray Kroc is eigenlijk een man die we allemaal zouden willen zijn; gepassioneerd, hoopvol, volhoudend en iemand die het goede in de mens ziet. Een man met respect. Aan de andere kant is het ook een man die z’n principes wel erg makkelijk opzij zet om z’n doel te bereiken. Voor het merendeel wens je de man al het succes toe om zijn doel te bereiken, maar de vraag is hoe oprecht hij nu werkelijk is? We hoeven het niet altijd eens te zijn met de manier waarop hij de zaken heeft aangepakt, maar we kunnen niet ontkennen dat McDonald’s zonder Kroc niet de status zou hebben zoals deze nu is.
The Founder probeert ons de belangrijkste aspecten van deze geschiedenis te laten zien. De man die het mogelijke succes van de fastfood-formule in een oogopslag herkende en behoorlijk veel risico nam om zijn droom uit te laten komen. Maar ook van de man bij wie het succes hem naar het hoofd steigt en zichzelf als ‘de oprichter’ van  McDonald’s beschouwt, wat tegen het zere been van de broers McDonald is. Om het verhaal wat te verdichten zijn er een aantal feiten samengevoegd of weggelaten, maar de strekking blijft duidelijk. Zonder Ray Kroc was er nu geen McDonald’s-imperium geweest, maar de slinkse en arrogante manier waarop hij zijn zaakjes regelde verdient niet altijd een schoonheidsprijs. The Founder als film gelukkig wel.

Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2016
Speelduur: 115 min
Uitgever: The Searchers

De mislukte vertegenwoordiger Ray Kroc ziet kansen als hij het hamburgerrestaurant van de broers McDonald ziet. Deze formule is uniek en Kroc wil een franchise opzetten. De behoudende houding van de broers belet hem niet om van  McDonald’s een groot succes te maken. De manier waarop verdient echter niet altijd de schoonheidsprijs. The Founder vertelt het verhaal over het begin en opkomst van de McDonald’s-restaurants in Amerika. Niet de broers McDonald, maar vertegenwoordiger Ray Kroc is de grote man achter het succes. De film op zich is dat niet zo verrassend, maar het spel is goed en het verhaal is interessant genoeg om er een boeiende kijkervaring aan over te houden.