Handmaiden, The

07-02-2017

9.2

Handmaiden, The (Bioscoop)

In de tijd van de Japanse bezetting van Korea is het als Koreaan behelpen. De meesten zijn arm en moeten als bedelaar of dief door het leven gaan. Sook-hee (Kim Tae-ri) en Fuijiwara (Ha Jung-woo) hebben echter grotere ambities en het geld ervoor trachten ze te ontfutselen bij de onnozele gravin Hideko (Kim Min-hee). De ongetrouwde vrouw bezit een fortuin, maar leeft onder het juk van haar geobsedeerde oom Kouzuki (Cho Jin-woong). Het plan is om Sook-hee in te laten huren als Hideko's dienstmeid. Wanneer Fuijiwara niet veel later zich presenteert als rijke graaf is het aan Sook-hee om hem de hemel in te prijzen in de hoop dat Hideko verliefd wordt en uiteindelijk met hem trouwt. Vlak na de trouwerij kan Hideko gedumpt worden bij het dichtstbijzijnde gekkenhuis en moet alleen het geld nog verdeeld. Zodra Sook-hee echter oog in oog staat met de knappe gravin wordt het duidelijk dat het plan niet vlekkeloos zal verlopen.

De Zuid-Koreaanse Park Chan-wook is een regisseur om naar uit te kijken. Al zijn werk bevat prachtige beelden, een goed uitgewerkt verhaal, intrigerende personages plus een dosis humor en 'what the fuck!?”. Buiten zijn befaamde Vengeance Trilogy – de beruchtste hiervan is Oldboyzijn ook JSA en Thirst zeer geprezen films. De vraag is of The Handmaiden dit hoge niveau weet te halen.

Het verhaal, gebaseerd op het boek Fingersmith van Susanne Waters, is zeer intrigerend en krijgt steeds meer lagen naarmate het zich ontvouwt. Het zou omschreven kunnen worden als een combinatie tussen een kostuumdrama, 'heist-film' en seksuele thriller. Personages hebben duidelijke motivatie en de relaties tot elkaar zijn relatief natuurlijk. Op verschillende momenten wordt je als kijker op het verkeerde been gezet en ga je helemaal op in het verhaal. De humor en 'what the fuck'-factor waar Park Chan-wook om bekend is, zijn mondjesmaat aanwezig maar wellicht hierom zeer effectief. Desalniettemin krijgen sommige aspecten van de film ogenschijnlijk meer aandacht dan binnen het verhaal nodig is puur voor de sensatie.

The Handmaiden is vanaf de eerste scène een prachtige film om naar te kijken. Hoewel beperkt in de hoeveelheid sets weet Park altijd weer iets nieuws te brengen. De montage en enscenering is van de bovenste plank waarbij verschillende verhaallijnen vakkunding in elkaar worden gevlochten en beeldelementen een duidelijke rol spelen in het verhaal. Scènes waarbij special effects worden gebruikt en sommige van de visagie ziet er vrij nep uit, wat helaas erg afleidt. The Handmaiden bevat verschillende zeer expliciete scènes die allen zeer stijlvol in beeld zijn gebracht, maar niet voor iedereen zijn weggelegd.

Alle drie de hoofdpersonen in The Handmaiden zijn vrij gelaagd en hebben verschillende gezichten. Zowel Kim Min-hee, Kim Tae-ri als Ha Jung-woo zetten een zeer sterke rol neer en weten de meest complexe of intieme scène heel natuurlijk over te brengen. Zeker de eerste twee zijn in staat een wijde reeks emoties te laten zien zodat scènes op verschillende manieren zijn te interpreteren. Iedereen hierbuiten vervult zijn rol naar behoren, vooral Kim Hae-sook weet als de immer strenge Sasaki ondanks haar kleine rol indruk te maken en Cho Jin-woong is als Kouzuki heerlijk om te haten.

Genre: Drama, Erotiek, Historie, Romantiek, Thriller
Speelduur: 141 min

The Handmaiden is een prachtige, zeer indringende, sensuele thriller. Het verhaal en de personages zijn diepgaand en kennen verschillende verassingen. The Handmaiden bevat afdoende humor en shock-elementen om kijkers te blijven interesseren hoewel zeer expliciet op verschillende momenten. Een regelrechte aanrader!