La La Land

06-01-2017

8.2

La La Land (Bioscoop)

Grote hoeveelheden mensen maken de reis naar Los Angeles in de hoop ontdekt en beroemd te worden. Helaas is het maar voor een handjevol weggelegd om een ster te zijn. De aspirant-actrice Mia (Emma Stone) gaat van casting-call naar casting-call maar wordt nooit teruggebeld voor ook maar de kleinste rol. Per afwijzing groeit de twijfel en het verlangen weer terug te gaan naar Nevada. Ondanks zijn dure opleiding en ervaring als pianist lukt het Sebastian (Ryan Gosling) niet om zijn droom van een Jazz-café te verwezenlijken. Alle energie gaat op aan een onzinnig baantje in een restaurant om maar de huur te kunnen betalen. Dat deze twee elkaar zouden ontmoeten, leek in de sterren geschreven.

La La Land is de nieuwste film van 'boy-wonder' Damien Chazelle die eerder al hoge ogen gooide met Whiplash, een moderne ode aan Hollywood en een musical. De hele film ademt Hollywood, zowel in stijl (zie Gene Kelly's Singin' in the Rain) als onderwerp maar is op sommige momenten rauw en realistisch.

La La Land is vanaf de eerste minuut een genot om naar te kijken met zeer indrukwekkend filmwerk en choreografie. Waar het verhaal niet veel verder reikt dan een liefdesverhaal tussen twee met zichzelf worstelende personen, verhoogt het acteerwerk en de enscenering dit tot een filmervaring waarbij kijkers geacht wordt niet alles 100% serieus te nemen en zich vooral te focussen op de reis. Een gezonde dosis realisme is ongewenst bij het kijken naar La La Land, aangezien de film vol zit met verhaalelementen die al eerder beter zijn gedaan in andere films of in het echte leven niet logisch zouden zijn. Af en toe is dit lastig om te doen omdat verschillende scènes waarin Stone en Gosling hun toekomst bespreken erg rauw en direct is. Hoe het verhaal zich uiteindelijk ontvouwt is niet geheel conform de Hollywood-clichés, wat erg verfrist, maar kijkers met bepaalde verwachtingen zal teleurstellen.

Emma Stone geeft alles voor de rol en laat een zeer brede variatie aan emoties zien die ze zichtbaar in een oogwink uit- en aan kan zetten. Ruan Gosling is vrij mat en introvert, maar het lijkt erop dat dit doelbewust is aangezien hij op verschillende momenten – zij het erg subtiel – juist wel veel emotie toont. De muziek is wat onevenwichtig zowel in kwaliteit als aanwezigheid. Sommige muziekstukken maken onmiddellijk grote indruk, anderen totaal niet. Grote delen van de film wordt er überhaupt niet gezongen. Qua zang zelf zijn zowel Emma Stone als Ryan Gosling nou niet de beste, maar hun enthousiasme maakt gelukkig veel goed. Hun verschijning, inclusief de ingewikkelde danschoreografie is echter zeer indrukwekkend.

Genre: Dans, Muziek, Romantiek
Jaar: 2016
Speelduur: 129 min
Uitgever: Independent Films

In La La Land trachten de jonge Mia en Sebastian het te maken in Hollywood en leren erbij elkaar steeds meer kennen. Het is een goed geacteerde en zeer gestileerde film die overduidelijk dient als ode aan Hollywood en oude musicalfilms. Qua verhaal is er niet veel om het lijf en het gezang is niet optimaal, maar de sfeer is opzwepend genoeg om je mee te laten voeren en hier niets van aan te trekken. De balans tussen Hollywood-fantasie en realisme is helaas niet optimaal. Nergens grensverleggend, maar een mooie verzameling 'greatest hits'.