Magnificent Seven, The (2016)

10-02-2017

7.8

Magnificent Seven, The (2016) (Blu-ray)

We leven in de tijd van het wilde westen. Een jonge natie probeert een beschaving op te bouwen, maar geweld en ordeloosheid zijn nog aan de orde van de dag. Er is een levendige arbeidsmarkt voor huurlingen die gezochte criminelen kunnen vangen. Dood of levend, het maakt vaak niet eens uit. Het kleine plaatsje Rose Creek staat onder controle van de industrieel Bartholomew Bogue (Peter Sarsgaard). Deze sadistische man schuwt geen enkel middel om zijn commerciële doelen te verwezenlijken. De wanhopige dorpelingen zamelen al hun geld in om zeven huurlingen in te huren. De huurlingen zouden er gezamenlijk in moeten slagen om Bogue en zijn bende uit te schakelen en zo het stadje hun vrijheid terug te geven.

Het is lastig meer dan een paar zinnen te wijden aan het uitermate eenvoudige verhaal van Magnificent Seven. Het is een klassiek verhaal. Origineel geschreven door de in 1910 in Tokyo geboren Japanner Akira Kurosawa, die in 1954 het origineel (Seven Samurai) maakte. Deze stokoude zwartwitfilm is een begrip in de filmgeschiedenis, maar gezien de leeftijd, het gebrek aan kleur en de speelduur van bijna 3,5 uur misschien niet voor iedereen weggelegd. De daarna meest bekende verfilming is van regisseur John Sturges. Deze versie uit 1960 werd gemaakt tijdens de hoogtijdagen van de western en had een sterrencast bestaande uit onder andere Steve McQueen en Charles Bronson. Maar Hollywood zou Hollywood niet zijn als er schroom zou zijn om hetzelfde verhaal nogmaals te verfilmen. Regisseur Antoine Fuqua pakte dit keer de teugels en mocht er anno 2016 met een budget van 90 miljoen dollar iets moois van gaan maken. De overeenkomst met de verfilming uit 1960 is dat ook deze film ter vermaak van het grote publiek is gemaakt en een behoorlijke sterrencast heeft. Maar het budget en de mogelijkheden zijn groter dan ooit tevoren. Hierdoor gaat wat van de charmante kneuterigheid verloren, maar de schaal der dingen maakt deze versie uit 2016 misschien wel de meest epische. Het verhaal is en blijft uitermate simpel en de personages zijn van bordkarton. Het helpt dan wel als de rest goed staat. Dat is gelukkig zeker het geval. Veel van de grote en kleine dingen kloppen gewoon. Zo zet Sarsgaard een sterke bad guy neer en houdt hij zelfs stand tegen de altijd charismatische Denzel Washington. Laatstgenoemde pakt zeker het voortouw bij de good guys, maar alle andere acteurs krijgen ook zeker hun tijd in de spotlights. Het zijn dan ook stuk voor stuk getalenteerde acteurs. Daarnaast is er ook veel aandacht besteed aan de sets. Je waant je echt in een ander tijdperk. Van de grote dingen zoals gebouwen tot de kleinste details in kleding en interieurs. Een minpunt van Magnificent Seven is dat het echt te lang duurt. De film overschrijdt de 2 uur grens ruim en dat is echt teveel voor een mager verhaaltje als dit. Hierdoor zakt het tempo soms wat in en moet je voor je gevoel op een bepaald moment wel erg lang wachten op de onvermijdelijke ontknoping. The Magnificent Seven is geen meesterwerk geworden en blinkt ook niet uit in originaliteit, maar de film is wel vakkundig gemaakt en zeker vermakelijk. Westernliefhebbers worden de laatste tijd weer wat vaker verrast met deze genrefilms en deze mag zich zeker in het ‘te zien’ rijtje scharen.

Genre: Actie, Avontuur, Western
Jaar: 2016
Speelduur: 133 min
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609607789

• Vengeance Mode
  • The Seven
  • Directing The Seven
  • The taking of Rose Creek
  • Rogue Bogue
  • Gunslingers
  • Magnificent Music

De Blu-ray Disc-uitgave van The Magnificent Seven heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p-resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De beeldkwaliteit is fenomenaal te noemen. Magnificent Seven is ouderwets op film geschoten en dit stukje karakter zie je er zeker aan af. Er is continu sprake van een heel lichte hoeveelheid ruis. Maar deze is gelijk verdeeld over het beeld en voegt eerder iets toe dan dat het afbreuk doet. De kleinste details zijn uitermate goed zichtbaar. Het contrast en de kleuren worden stevig neergezet, maar nergens schiet het te ver door. Precies goed in balans. Tijdens scènes met minder licht is er ook ruim voldoende schaduwdetail. En tekortkomingen in het beeld zijn niet te ontdekken. Een uitmuntende beeldpresentatie die van ons de volle score krijgt.

Magnificent Seven wordt ondersteund door een DTS-HD Master 7.1-audiotrack (16-bit/48kHz). Voor de best mogelijke audio moet je de UHD BD-uitgave kopen, daar staat een Dolby Atmos-track op. Het is wel spijtig dat kopers van deze BD-uitgave daar niet van mogen genieten. Dit is een keuze die Sony heeft gemaakt voor meer van haar uitgaves. Waarschijnlijk met als doel om meer UHD BD’s te verkopen. Op deze dubbellaagse BD is namelijk nog meer dan voldoende schijfruimte voor nog betere audio. Is deze audio dan slecht? Nee, zeker niet. Het is een fantastische audio-ervaring. De film zit vol met vuurgevechten, explosies en andere actie. Dit vormt een energiek geheel dat zich overal rondom je afspeelt. Het voorste en achterste geluidsbeeld vormen samen met de subwoofer een soort van orkest in harmonie. Dat is hoe we het graag zien. Ook de kleine details tijdens de rustige scènes zijn volop aanwezig en komen goed tot hun recht. De mooie muziek en de treffende dialogen nemen en passende plaats in dit geheel. Ondanks dat we niet de Dolby Atmos-track krijgen, kunnen we toch niet anders dan de volle punten geven voor deze ervaring. Dit zouden we ook hebben gedaan op het moment dat Dolby Atmos nog niet bestond.

Vanuit het hoofdmenu zijn er een aantal extra’s te bekijken. Deze zijn allemaal in HD. Ze zijn voorzien van Dolby Digital 2.0-Audio (192 kb/s) en Nederlandse ondertiteling. De extra’s worden hieronder nader omschreven.

Vengeance Mode (173 min.)
De titel is wat cryptisch, maar feitelijk is dit een making of die verwerkt zit in de film zelf. Een originele gedachte die we graag meer zouden willen zien. Terwijl je de film kijkt, leer je er meer over. Er zijn namelijk stukken in gemonteerd waarbij je beelden van achter de schermen ziet of fragmenten van interviews met de cast. Deze versie duurt bijna 3 uur, 41 minuten langer dan de reguliere versie van de film. Dit maakt het weer tot een nieuwe ervaring met nieuwe inzichten en voegt daarmee echt iets toe. Het kan zelfs stimuleren om de BD al naar een tijdje weer uit de kast te halen om de film nog eens te bekijken in deze modus. Smaken verschillen, maar voor een eerste keer kijken is het wellicht wel beter om voor de reguliere versie te gaan.

Deleted Scenes (7 min.)
Je kunt hier een viertal scènes bekijken die de uiteindelijke films niet gehaald hebben.

The Seven (9 min.)
We krijgen hier kort een beeld bij de verschillende personages en de acteurs die hen tot leven brengen.

Directing The Seven (5 min.)
Deze extra gaat vooral in op de regisseur en zijn affiniteit met het genre en de ervaring met het filmen.

The taking of Rose Creek (5 min.)
De locatie uit de titel is belangrijk en hier wordt nader op toegelicht. Daarnaast krijgen we meer achtergrond bij een grote actiescène.

Rogue Bogue (5 min.)
Daar waar de vorige extra over de helden uit de film ging, gaat deze dieper in op de slechterik.

Gunslingers (5 min.)
De acteurs moesten fysieke dingen doen zoals paardrijden en schieten. Hier bekijken we hoe ze dat leerden. Er wordt ook een link gelegd met het personage dat ze vertolken.

Magnificent Music (4 min.)
De muziek voor deze film doet denken aan de iconische muziek uit de oorspronkelijke film. De componist James Horner heeft op basis van het script de muziek geschreven. Hij wilde de muziek moderniseren, maar toch ook zeker het origineel in ere houden. Hij overleed helaas voordat de film uitkwam bij een vliegtuigongeluk.

Het dorpje Rose Creek wordt bedreigd door een maniakale industrieel. De wanhopige bewoners betalen grof geld voor de diensten van een bende huurmoordernaars die hen van dit kwaad af moeten helpen. Magnificent Seven is een moderne remake van de klassiekers uit 1954 en 1960. Het is niet meer origineel te noemen, maar de film is wel vakkundig gemaakt en liefhebbers van actie en westerns zullen zich er zeker mee vermaken. De BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s lijken groot in aantal, maar duren allemaal vrij kort. Een versie van de film met een making of erin gemonteerd is wel een leuke en vernieuwende vondst. Al met al een complete uitgave van een prima film.