Bridget Jones's Baby

21-02-2017

6.3

Bridget Jones's Baby (Blu-ray)

Bridget Jones (Renée Zellweger) viert haar 43e verjaardag. In haar eentje. Want haar vrienden hebben om allerlei redenen afgezegd. Veel van haar vriendinnen hebben inmiddels een gezin, maar Bridget is nog steeds single. Ze leeft voornamelijk voor haar baan als producente van een nieuwsshow. Af en toe gaat ze los met een van haar vriendinnen. Zoals naar een festival, waar ze door de knappe Jack (Patrick Dempsey) uit de modder wordt getrokken. Ze brengen samen een leuke nacht in een tent door, maar Bridget is al weer weg voordat ze gegevens uitgewisseld hebben. Niet veel later is de afscheidsdienst van Daniel Cleaver die al tijden vermist is in de jungle. Daar ontmoet Bridget na jaren weer Mark Darcy (Colin Firth). Het hart van Bridget gaat direct weer wat sneller slaan, maar Mark blijkt inmiddels getrouwd te zijn. Maar als ze hem weer ziet op een doopfeest blijkt het huwelijk op z'n eind te lopen en hebben Mark en Bridget een one-night-stand. En dan blijkt Bridget, geheel ongepland, zwanger te zijn. Maar wie is de vader? Dat zal pas duidelijk worden als het kindje geboren is. Zolang moet ze zowel zichzelf als Jack en Mark in het ongewisse laten.

Het zag er jarenlang niet naar uit, maar uiteindelijk is er met Bridget Jones's Baby na ruim tien jaar toch nog een vervolg gekomen op de twee succesvolle films Bridget Jones's Diary (2001) en Bridget Jones: The Edge of Reason (2004). Met name de eerste film is nog steeds een klassieker en zette met Notting Hill jarenlang de toon voor romantische komedies. Om na al die jaren sterk voor de dag te komen heeft men Sharon Maguire, de maakster van de eerste film, op de regisseursstoel geplaatst. Zij kent de karakters het best en weet waar hun sterke en zwakke punten liggen. Bridget Jones is nog steeds single en worstelt daar best mee. Ze wil graag een relatie, maar is ook ontzettend bang om zich te binden. Relaties duren daarom nooit lang. Toch probeert ze het beste van het leven te maken. Ongelukkig is ze in ieder geval niet.
Het tempo van de film is hoog, zodat de verveling geen kans krijgt om toe te slaan. Daar zorgt ook de bekende cast voor. Een groot deel van de acteurs uit de eerste twee films is nu ook weer present, zoals natuurlijk Renée Zellweger en Colin Firth, maar ook Gemma Jones en Jim Broadbent als de ouders van Bridget, als ook Sally Phillips en Shirley Henderson als diens hartsvriendinnen. De grote afwezige is Hugh Grant, hoewel diens karakter Daniel Cleaver wel een rol in de film speelt. De nieuwkomers zijn Patrick Dempsey als de Amerikaanse liefdesgoeroe Jack, die een van de mogelijke vaders is van het kind, en Emma Thompson als Bridget's gynaecologe. Thompson, die ook een van de schrijfsters van het scenario is, heeft zo mogelijk de leukste rol. De scènes in haar polikliniek zijn tegelijkertijd herkenbaar als tenenkrommend gênant. Maar ook erg grappig! Dit is geen film voor tere zieltjes. Het aantal keer dat het F-woord voorbij komt is opzienbarend hoog. Zelfs jonge kinderen generen zich niet om het te roepen. Het maakt de film wat grof, wat overigens helemaal niet verkeerd uitpakt. De humor is typisch Brits, maar toch is de film niet zo grappig als de illustere voorganger. Toch valt er voldoende te lachen. Scènes met draaideuren zijn al zo oud als film zelf, maar toch heeft men nog een originele manier gevonden om hier een grappig moment van te maken. De voice-overs van Bridget zijn weer alom aanwezig, maar deze keer hadden ze best wat minder mogen zijn. Ook zonder Bridget's overpeinzingen is wel duidelijk wat er speelt. Maar Bridget Jones's Baby is een geslaagde comeback van de beroemdste single van Engeland! Het verhaal is eindelijk rond, al lijkt het laatste shot van de film toch op nieuwe ontwikkelingen te duiden. Of we die in een volgende film gaan zien is echter nog maar de vraag.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2016
Speelduur: 123 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 5053083075286

• Alternate Ending
  • Deleted/Alternate Scenes
  • Gag Reel
  • Full Circle – The Making of Bridget Jones’s Baby

De Blu-ray Disc-uitgave van Bridget Jones’s Baby heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Het digitaal opgenomen beeld van deze film komt op deze transfer prachtig tot zijn recht. De kleuren zijn zeer gedetailleerd en hebben veel diepte en contrast. Het maakt het beeld aangenaam om naar te kijken. Ook is er sprake van een indrukwekkende hoeveelheid details. Dit geldt zowel voor shots van dichtbij als voor overzichtsshots en is op hoog niveau ongeacht de omstandigheden. Nu worden de omstandigheden ook nooit echt moeilijk in deze opgetogen film met vooral scènes bij helder (dag)licht. Het kleurenpalet en het aanzien van het beeld als geheel blijven wel altijd realistisch. Het ziet er natuurlijk uit. Van defecten is geen sprake. Een uitstekende transfer dus.

Bridget Jones’s Diary wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1 track (24-bit/48kHz). We hebben het hier niet over een actiefilm. Het zijn vooral dialogen en popmuziek die het hart van deze track vormen. Maar beiden klinken geweldig. Dialogen krijgen de juiste prioriteit en zijn goed verstaanbaar. De vele popsongs komen krachtig uit het geheel van speakers, waardoor je er echt middenin zit. De track wordt afgemaakt door accuraat weergegeven en subtiele omgevingsgeluiden. Van defecten is geen sprake. Deze film mag dan misschien geen demonstratiefilm zijn voor geluid vanwege de actie loze inhoud, maar de mogelijkheden die de film wel biedt worden maximaal benut.

Vanuit het hoofdmenu zijn er een aantal extra’s te bekijken. Deze zijn allemaal in HD. Ze zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 audio (192 kb/s) en Nederlandse ondertiteling. De extra’s worden hieronder nader omschreven.

Alternate Ending (4 min.)
De titel is wat misleidend, want het gaat hier namelijk helemaal niet om een alternatief einde. In plaats daarvan krijgen we een soort van extra scène te zien die zich tijdens de aftiteling afspeelt.

Deleted/Alternate Scenes (18 min.)
Er zijn hier maar liefst 8 verwijderde scènes te zien en 1 aangepaste versie van een bestaande scène. Je kunt ze los van elkaar aanklikken of allemaal achter elkaar laten afspelen.

Gag Reel (2 min.)
De bekende grappen en grollen passeren hier de revue.

Full Circle – The Making of Bridget Jones’s Baby  (19 min.)
Deze extra bestaat feitelijk uit vijf hoofdstukken. Deze kunnen los van elkaar worden afgespeeld of als een geheel.

Bridget Jones (Renée Zellweger) viert haar 43e verjaardag. In haar eentje. Want haar vrienden hebben om allerlei redenen afgezegd. Na een one-night stand blijkt Bridget – geheel onverwacht – zwanger te zijn. Maar wie is de vader? Dat zal pas duidelijk worden als het kindje geboren is… Maar Bridget Jones's Baby is een geslaagde comeback van de beroemdste single van Engeland! Het verhaal is eindelijk rond, al lijkt het laatste shot van de film toch op nieuwe ontwikkelingen te duiden. De BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Daarnaast is er een bescheiden maar wel interessant pakket aan extra’s inbegrepen.