Premier, De

04-04-2017

6.8

Premier, De (DVD)

Op de dag dat hij de president van de Verenigde Staten (Saskia Reeves) zal ontvangen is premier Michel Devreese (Koen de Bouw) al vroeg uit de veren. Vanwege het drukke schema van perschef Eva (Charlotte Vandermeersch) staat chauffeur Luc (Willem Willaert) voor zonsopgang al voor de deur en is vrijwel geen tijd om 'het eerste gezin' op propere wijze gedag te zeggen. Vlak voor de eerste afspraak worden Devreese, Eva en Luc vastgereden en dringen zwaarbewapende mannen de auto binnen. De premier wordt geconfronteerd met een onmogelijke opgave; wil hij zijn familie ooit weer levend terugzien, moet de president van de Verenigde Staten voor het eind van de dag zijn overleden.

Met de originele Loft en De Zaak Alzheimer heeft schrijver/regisseur Erik van Looy de reputatie gekregen als één van de beste makers van Belgische thrillers. Na de geflopte Amerikaanse remake van Loft keert Van Looy terug naar Vlaanderen en het genre wat hem succes heeft gebracht met De Premier.

De premisse is toegegeven erg onrealistisch, maar de stijl van het grootste deel van de film is juist rauw en zeer realistisch. Vanaf scène twee zit het tempo en de intensiteit er goed in die voor een lange tijd ook niet wordt losgelaten. Momenten volgen elkaar logisch op, hier en daar zijn er onverwachte wendingen en worden er heel menselijke keuzes/fouten gemaakt waardoor je als kijker op het puntje van je stoel zit om niet te hoeven missen. De intensiteit loopt meerdere malen erg op met verschillende zeer gewelddadige momenten tot gevolg, waar men van bewust moet zijn. De actie is strak in zowel uitvoering als montage, wat het bedrukkende gevoel van de film enkel ten goede komt. Het laatste gedeelte van De Premier is helaas heel knullig en vervalt de film in cliché's en goedkope trucs. Omdat alles ervoor zo sterk was en er daadwerkelijk iets op het spel leek te staan, voelt dit gedeelte nog meer als een teleurstelling. Volledig op zichzelf is er genoeg te zeggen over dit gedeelte van de film, maar omdat de sfeer en het tempo totaal anders wordt, is het zeer onverwacht en een regelrechte domper.

De acteurs spelen hun rollen vol overtuiging en hebben voor het grootste deel echt een personage, zij het wat simpel. Een groot compliment voor Stijn van Opstal wiens personage het meest ontwikkeld is en die ogenschijnlijk gigantisch veel lol heeft gehad tijdens het filmen. Als kijker geloof je alle acteurs en de worstelingen die ze moeten doorstaan. De ontwikkelingen die sommige personages doorgaan, zeker gedurende het laatste gedeelte van de film, zijn helaas erg cliché en geforceerd.

Het is lastig om te bepalen in hoeverre De Premier serieus genomen moet worden. Ondanks een zeer sterk begin en midden is het einde dan een clichématige bende. Hierdoor is de film in zijn geheel helaas niet meer dan een keertje kijken waard. Maar dan ook wel zeker kijken.

Genre: Actie, Drama, Thriller
Speelduur: 111 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
EAN: 871937200314

De Premier is op deze DVD-uitgave te bekijken in een anamorf 2.39:1 beeldformaat. Voor het grootste deel is De Premier een erg sombere en ingetogen film waar vooral de grijs-tinten regeren. Er is sprake van een hoog contrast en daarmee een hoge zwartwaarde. De paar aanwezige kleuraccenten komen mooi naar voren. Qua scherpte is weinig op deze DVD-uitgave aan te merken omdat alles prima oogt, hoewel in de iets wijdere shots de kwaliteit soms wat achteruit gaat. Erik van Looy weet op ogenschijnlijke simpele manier te spelen met belichting en camerahoeken, wat De Premier zijn diversiteit geeft. Compressieblokken en lichte edge-enhancement zijn hier en daar aanwezig. Toch al met al een prima beeldkwaliteit.

Deze DVD-uitgave van De Premier kent louter een Nederlands-/Engelstalig Dolby Digital 5.1 (448kb/s) audiotrack. Alle dialogen zijn scherp en helder via het middenkanaal te horen. Sommige accenten zijn wat zwaar, maar met enige moeite is alles prima te begrijpen. De geluidseffecten zijn wat op de achtergrond, maar dienen hun doel erg goed. De omgevingsgeluiden worden wat ondergesneeuwd door de vaak aanwezige begeleidende muziek hoewel ze De Premier wel iets meer sfeer geven. De begeleidende muziek – duidelijk beïnvloedt door grote Hollywood-producties – zelf houdt het tempo en drama goed in de film.

Na enkele promotionele trailers komen kijkers gelijk in het stationair hoofdmenu terecht waarbij de Nederlandse ondertiteling uit- of in te schakelen is en de film louter integraal afgespeeld kan worden. Er zijn geen extra's aanwezig.

Op de dag van hun ontmoeting wordt de Belgische premier gedwongen om de president van Amerika te vermoorden. Doet hij dit niet, dan ziet hij zijn kinderen en vrouw nooit meer levend terug. De Premier is een intense thriller met solide acteerwerk, waarbij het laatste deel echter elk gevoel van spanning of realiteit het gras onder de voeten vandaan haalt. Deze DVD-uitgave kent een goede beeldkwaliteit en ook qua geluid is er niet veel op aan te merken. Het volledige gebrek aan extra's is wel wat kwalijk te noemen. Al met al leuk voor een keertje, wanneer men de lat niet al te hoog heeft liggen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.