Going in Style

12-04-2017

7

Going in Style (Bioscoop)

Willie (Morgan Freeman), Joe (Michael Caine) en Albert (Alan Arkin) zijn al decennialang hecht bevriend met elkaar. Ze hebben altijd eerlijk en keihard gewerkt in de fabriek. Nu willen ze graag van hun pensioen genieten. Dit wordt hen echter ontnomen wanneer hun bedrijf in buitenlandse handen valt. Hiermee komt ook hun pensioeninkomen plotseling te vervallen. Joe is al bij zijn bank geweest en daar heeft hij te horen gekregen dat hij onherroepelijk zijn huis uit moet als de hypotheek niet snel weer betaald wordt. De heren zitten hierdoor met hun handen in het (grijze) haar. Na enig overwegen besluiten ze dat ze niets te verliezen hebben. De bank van hun allen is ondanks nog met succes beroofd. Dat moeten zij toch ook kunnen? Bovendien begeleidt deze bank ook de overname van hun bedrijf. Het is dus hun verdiende loon zou je bijna zeggen. De heren halen hun eigen geld terug. Nu moeten ze echter de daad bij het woord voegen en hun actie plannen en uitvoeren. En daarna uit handen blijven van de FBI, die dit soort zaken onderzoekt. Ze hebben misschien niet veel meer te verliezen, maar wel veel te winnen. Lukt het de oude heren om deze klus te klaren?

Going in Style is een zogenoemde reboot van de gelijknamige film van regisseur Martin Brest uit 1979. Erg origineel is het dus niet, maar daar zal je weinig last van hebben als je de voorganger van deze Going in Style uit 2017 nog nooit hebt gezien. Bovendien is de uitvoering nu natuurlijk anders met een andere regisseur (Zach Braff) en een compleet nieuwe cast. De cast zal meteen ook de grootste publiekstrekker zijn, want het zijn niet de minsten dien hun medewerking verlenen aan deze film. Qua script heeft de film bar weinig om handen. Het verhaalverloop is uitermate voorspelbaar. Hierdoor wordt het ook nergens spannend of veranderd. De film is competent gemaakt, maar Zach Braff weet niet echt een eigen stempel op de film te drukken. Het is allemaal vrij generiek. De grootste en misschien wel enige troef van deze film is dan ook de cast. De heren acteren de sterren van de hemel door juist heel relaxed invulling te geven aan hun rollen. Hierdoor komt het allemaal gemoedzaam en heel natuurlijk over. Ook hun onderlinge relatie en chemie is zeer geloofwaardig. Binnen de kortste keren leef je mee met deze sympathieke mannen. Je hoopt zelfs vurig dat zij slagen in hun misdrijf. Want een grove overtreding van de wet blijft het natuurlijk, ook al hebben de heren niet de intentie om geweld te gebruiken. Going in Style wordt bovendien verrijkt met een aantal rake grappen. Deze gaan natuurlijk veelal over het ouder worden met alle ongemakken die daarbij horen. Naast het trio in de hoofdrollen is er nog een ludieke rol weggelegd voor Christopher Lloyd. Hij schuurt tegen overacteren aan, maar in de gehele setting van deze film past dit prima. Going in Style is een heerlijk niemendalletje geworden. Het is absoluut geen hoogstaande of originele film, maar het doet wel iets anders heel belangrijks: onderhoudend vermaak bieden gedurende de gehele speelduur. Als je deze film kunt gaan bekijken zonder al te hoge verwachtingen, dan zal je daar geen spijt van krijgen.

Genre: Komedie, Misdaad