Hacksaw Ridge

03-05-2017

8.8

Hacksaw Ridge (Blu-ray)

Desmond Doss (Andrew Garfield) groeit op in een omgeving waar geweld wordt verafschuwd. Vooral zijn moeder drukt hem op het hart dat het ergste wat je als mens kan doen is een ander mens ombrengen. Desmond is een aardige en zorgzame jongen en tijdens zijn jeugd helpt hij diverse mensen in de buurt waar hij woont. Dan krijgt de wereld te maken met de Tweede Wereldoorlog. Desmond ziet het als zijn plicht om zich aan te melden bij het leger. Hij wil gaan dienen als hospik om zo zijn land en anderen te steunen in de strijd tegen de onderdrukking. Desmond wil ook absoluut geen wapen aanraken, zowel niet tijdens zijn opleiding als in het veld. Ondanks diverse discplinaire straffen weet Desmond vast te houden aan zijn overtuiging om als pacifist zijn land te dienen en zijn kamaraden te helpen in de strijd. Zal hij lang genoeg blijven geloven in zijn pacisfisme? Of ziet Desmond toch uiteindelijk de noodzaak van geweld in een oorlog?

Hacksaw Ridge is alweer de achtste grote bioscoopfilm voor regisseur Mel Gibson na een "pauze"van tien jaar, zowel voor als achter de camera. Gibson had een nogal roerig privéleven met diverse zaken van alcoholgebruik en vermeend huiselijk geweld. Hij is hiervoor zowel juridisch als in Hollywood beboet en heeft jaren op het strafbankje voor filmmakers mogen zitten. De laatste jaren is Gibson met een charmeoffensief zich weer in kijker aan het spelen, onder andere met een hoofdrol in de film Blood Father.
Hacksaw Ridge is een bijzondere en indrukwekkende oorlogsfilm geworden, want het kernverhaal van deze film heeft minder met oorlog te maken, maar meer met de standvastigheid van een mens en zijn geloof. Mel Gibson en vooral Andrew Garfield zijn erin geslaagd om het karakter van Desmond Doss zeer overtuigend neer te zetten. Want iemand die geen wapen wil aanraken middenin een van de gruwelijkste oorlogen die de mensheid heeft meegemaakt krijgt natuurlijk meteen alle aandacht, en niet meteen positief. De film heeft naast de dramatiek ook genoeg veldslagen te bieden, en een aantal zijn zeer realistisch in beeld gebracht. Gibson verslipt zichzelf wel eens aan een overdaad aan sierlijkheid (slomotion e.d.) en dat doet soms een beetje af aan het effect wat beoogd is. Verder is deze film zeer vakkundig gemaakt en in beeld gebracht. De balans tussen actie en drama is evenwichtig en tezamen met de overtuigende Desmond is Hacksaw Ridge een zeer geslaagde film geworden en een "return-to-form"  voor Mel Gibson.

Genre: Drama, Historie, Oorlog
Jaar: 2016
Speelduur: 139 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549081399

• Making of
  • Box Bomb
  • B-roll Part 1
  • B-roll Part 2
  • Interviews

Hacksaw Ridge is in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 op een dubbellaags Blu-ray Disc gezet. Het kleurenpalet van deze film is ietwat grauw en gedesatureerd en de beeldstransfer geeft dit represeentatief weer. Het uiterlijk van de film heeft vooral veel donkere aardse tonen: grijs, bruin en zwart. In buitenscenes (en vooral die voor de oorlog) is het beeld erg helder en is er meer ruimte voor lichtere kleuren zoals wit, groen en blauw. Voor het contrast zie je veel rood tussendoor verschijnen. De beeldtransfer is verder van hoge kwaliteit, huidtonen worden natuurlijk weergegeven en ook zaken als contrast, zwartwaarden en grain zijn dik in orde. De oorlogscènes zijn erg donker met veel donkerbruin en zwart en de beeldtransfer weet door het goede contrast een goede scheiding tussen alle kleuren weer te geven. Alleen bij de nachtscènes die totale duister laten zien is het soms moeilijk om enig onderscheid te maken, maar dat kan aan de oorspronkelijke print liggen. Ondanks dat de film meer dan twee uur duurt heeft de transfer geen last van compressiefouten of andere artefacten.

Hacksaw Ridge heeft als enige audiotrack een DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack meegekregen. Op de backcover staat verkeerd vermeld dat er een Dolby Digital 5.1- op de Blu-ray Disc staat. Fans van een 7.1- of Atmos track zijn wellicht enigszins teleurgesteld omdat deze wel zijn toegvoegd op buitenlandse uitgaven.
Echter valt er met de aanwezige audiotrack genoeg te genieten. De dialoogscenes worden netjes en subtiel weergegeven waarbij de spraak uit de centerspeaker komt en de ambiancegeluiden uit de voorste en soms de achterste speakers. Bij actie en veldslagen worden de registers opengetrokken en wordt de kijker getrakteerd op een geluidsbeeld waarbij je bijna denkt dat de veldslag zich in je kamer afspeelt. Een zeer subtiele audiotrack die zowel de rustige als de drukke en bombastische scenes goed weet weer te geven.

De Blu-ray Disc van Hacksaw Ridge heeft een uitgebreid pakket aan extra's meegekregen. Alle extra's zijn in HD maar hebben geen ondertiteling.

Making of (2 min)
Slechts een schijntje van de originele documantaire die ruim een uur duurt en op buitenlandse uitgaven wel te vinden is. Dit samenraapsel van stukjes interviews en beelden van achter de schermen kan niet serieus een "making of" genoemd worden. Een grote teleurstelling.

Box Bomb (2 min)
Een korte feauturette over het gebruik van praktische special effects.

B-roll Part 1 (10 min)
Achter de schermen gefilmd, zonder verdere toelichting.

B-roll Part 2 (10 min)
Hetzelfde als in Part 1, maar dan als Part 2 genoemd. Meer beelden achter de schermen.

Interviews (43 min)
Interviews met vele leden van de cast & crew. Allemaal afzonderlijk te kiezen zonder een "play-all"-optie.

In Hacksaw Ridige kiest Desmond ervoor om te dienen in de Tweede Wereldoorlog, echter weigert hij om een wapen aan te raken en alleen als hospik te dienen. Zal hij dit gaan overleven? Hacksaw Ridge is een interessante karakterstudie geworden over een man die koste wat kost zijn overtuiging wil blijven volgen, in wat voor situatie dan ook. De Blu-ray Disc is dtrchnisch dik in orde met een sterke beeldtransfer en een solide audiotrack. Op het gebeid van extra's is het een "mixed bag" met een erg korte "making of" en verder veel interviews en B-roll-materiaal.