Circle, The

11-05-2017

6.8

Circle, The (Bioscoop)

Mae Holland (Emma Watson) heeft een saaie baan en wil graag hogerop. Via haar vriendin Annie (Karen Gillan) wordt ze aangenomen bij internetbedrijf The Circle, dat onder leiding staat van Eamon Bailey (Tom Hanks). Mae komt op de afdeling klantenservice te werken en ze merkt al snel dat waardering en participatie binnen The Circle een belangrijke prioriteit van de bedrijfsfilosofie is. De technologie zorgt er ook voor dat privacy niet belangrijk meer is. Iedereen deelt alles met iedereen. Mae is in eerste instantie wat terughoudend, maar ze wordt uiteindelijk toch gegrepen door het enthousiasme van haar collega's. Uiteindelijk wordt ze het boegbeeld van het bedrijf, als Mae besluit om zichzelf 24 uur per dag online te profileren. Tot in de slaapkamer aan toe. Totdat er een vreselijk voorval plaatsvindt. Dan lijkt Mae te beseffen dat dit niet de ideale wereld is. Of toch wel?

Je privacy ligt op straat. Iedereen weet waar je bent en wat je doet. En je accepteert dat. Sterker nog, jij weet ook wat ieder ander doet of waar ie is. Is dat de wereld waar we naar toe gaan? Volgens het boek The Circle, van schrijver Dave Eggers wel. Hij bewerkte zijn boek, samen met regisseur James Ponsoldt, tot het scenario van de gelijknamige film. Het boek is een satirische kijk op privacy in het algemeen en op internet in het bijzonder. Van satire is in de film weinig meer over, al wordt er wel naar gestreefd. Maar de karakters nemen zichzelf zo serieus, dat satire plaatsmaakt voor ongemak. Jaren geleden was er al de film EDtv, in de hausse rond Big Brother , waarin Matthew McConaughey zichzelf helemaal bloot gaf en niets geheim hield. The Circle gaat nog vele stappen verder. Bijna iedereen heeft geen boodschap meer aan privacy, als de wereld er maar beter van wordt. Geheimen zijn leugens, volgens de community binnen The Circle. De film gaat uit van een scenario waarbij iedereen te goeder trouw is en gelooft in de visies van de grote techbedrijven. De aannames die men doet zijn echter niet al te overtuigend. Maar de film laat wel zien hoe gemakkelijk wij soms over privacy denken en wat eventueel de gevolgen kunnen zijn als we daar geen enkele maatregelen voor nemen. Het wereldbeeld dat The Circle schetst is voor de nabije toekomst niet realistisch, maar het zet wel aan tot nadenken. Een aantal maatschappelijke onderwerpen waar we in deze tijd mee bezig zijn worden in de film aangestipt, zoals de macht van social media, internetpesten en de reeds genoemde privacy. De kracht van de film zit 'm dan ook in het onderwerp, niet in de uitvoering. Moeten we lachen om de ideeën van techbedrijf The Circle of moeten we ze serieus nemen? De waarheid zal ergens in het midden liggen. De werkelijke macht is niet meer in handen van de overheid, maar van een aantal grote techbedrijven, zoals The Circle. Dit bedrijf wordt geleid door de op Steve Jobs gemodelleerde Eamon Bailey (ongeschoren, slobbertrui, spijkerbroek), gespeeld door Tom Hanks. De jonge en naïeve Mae Holland, die binnen The Circle te maken krijgt met de nieuwe ontwikkelingen rond privacy en social media, wordt vertolkt door Emma Watson (Beauty & the Beast, Harry Potter-reeks). Qua acteren delven de acteurs het onderspit tegen de visuele elementen van de film. De graphics die over het scherm zweven gedurende de film zijn prachtig getimed en een lust voor het oog. Dat kan van de meeste acteurs niet gezegd worden. De overacting van veel bijrollen is tenenkrommend. Slechts een enkeling weet zich in dit gezelschap staande te houden en toeval of niet, het zijn de karakters die zich op een of andere manier verzetten tegen de bizarre ideeën van The Circle. Onder de streep zorgt dit er voor dat The Circle als film niet zo bijzonder is, maar het onderwerp wel voor de nodige discussie kan zorgen.

Genre: Drama, Science fiction, Thriller
Speelduur: 110 min
Uitgever: Paradiso Films

Mae Holland mag komen werken bij het grote techbedrijf The Circle, dat geleid wordt door Eamon Bailey. Het bedrijf ontwikkelt applicaties, waarbij men het niet zo nauw neemt met de gevolgen voor de privacy. Sterker nog, iedereen is laaiend enthousiast en doet vrolijk mee. Na enige aarzeling lijkt Mae ook volledig mee te gaan in de vergaande ideeën van Bailey. The Circle is de verfilming van de gelijknamige bestseller van Dave Eggers. De film gaat echter ten onder aan de matige acteerprestaties en de ongeloofwaardige uitvoering. Het onderwerp kan echter wel borg staan voor een flinke discussie.