Allied

17-05-2017

7.4

Allied (Blu-ray)

Officier van de geheime dienst Max Vatan (Brad Pitt) wordt in 1942 in Noord-Afrika gedropt om samen met de Franse verzetsstrijder Marianne Beauséjour (Marion Cotillard) een missie uit te voeren. De twee wonen en werken intens samen in een appartement in Casablanca en voor de buitenwereld presenteren ze zich als een getrouwd stel. Tijdens hun voorbereidingen voor een aanslag slaat de vonk tussen de twee echt over. Na de missie haalt Max zijn partner in crime Marianne naar Londen, trouwen ze en niet veel later is er een kind. Maar de oorlog duurt voort, Max is vaak weg en de relatie komt onder druk te staan. Zeker als Max hoort dat Marianne mogelijk niet is wie ze zegt te zijn. Zijn liefde voor haar is groot en hij is bereid om alles te doen om haar naam van alle blaam te zuiveren. De consequenties van zijn loyaliteit zijn echter groot.

Van de hand van Oscarwinnend regisseur Robert Zemeckis (Forrest Gump, Back to the Future) is er nu het romantische spionage-drama Allied. Een film over een Canadese spion en een Franse voormalig schooljuf, die samen een missie in Marokko moeten volbrengen, maar ondertussen op elkaar verliefd worden en – tegen de wil van de militaire geheime dienst in – trouwen. Scenarioschrijver Steven Knight hoorde over dit verhaal. Op zich lijkt het niet zo bijzonder, totdat blijkt dat de vrouw ervan wordt verdacht een dubbelspion te zijn. Niet alleen zou ze voor de geallieerden werken, maar ook geheime informatie doorspelen naar de Duitsers. Dan wordt het een stuk interessanter en het is Robert Zemeckis, die graag nog een film over de Tweede Wereldoorlog wilde maken, wel toevertrouwd om er een boeiende film van te maken. Met op de achtergrond het door de Duitsers bezette en door Vichy-Franse troepen gecontroleerde Casablanca ontmoeten de Canadese spion Max Vatan en de Franse verzetsstrijdster Marianne Beauséjour elkaar. Ze hebben de opdracht om samen, zich voordoend als een getrouwd stel, een missie uit te voeren. Het is duidelijk dat Beauséjour zich beter heeft voorbereid op deze taak dan Vatan. Zij heeft de Duitse legerleiding al gepaaid met haar charmes en geeft aan wanneer er gelachen en gezoend moet worden zodat ze niet opvallen bij de buren. Eenmaal in Londen is het Vatan die zich als doortastende spionagechef ontpopt en is Beauséjour gedegradeerd tot huisvrouw en moeder. De loyaliteit van Vatan wordt danig op de proef gesteld als hij hoort dat zijn vrouw wordt verdacht van spioneren voor de Duitsers.
Allied is niet alleen een spionagefilm, maar ook een romantisch drama en heeft trekjes van een thriller. Terwijl de film zelden echt spannend is, weet Zemeckis wel hoe hij de kijker moet beroeren met de nodige sentimenten, onder meer met een bevalling op straat terwijl de bommen links en rechts inslaan. Het meest interessant wordt het wanneer de loyaliteit van Vatan wordt getest. Hoe gaat hij om met de gedachte dat de vrouw, waar hij zielsveel van houdt, wordt verdacht van spioneren voor de Duitsers? Is het een test om zijn loyaliteit voor zijn land aan te tonen? Of is het allemaal echt en wordt hij al jaren door haar belazerd? Aan Marion Cotillard, die de ontwapende Marianne Beauséjour speelt, valt het niet af te lezen. En Brad Pitt, die niet echt bekend staat om zijn romantische rollen, weet zich goed staande te houden naast Cotillard. De onderlinge chemie is aanstekelijk en hun relatie is geloofwaardig. De overige karakters zijn niet meer dan verhaalvulling en komen niet echt goed uit de verf. Maar, samen met de prachtige vormgeving van de film, is het in Allied genieten van Pitt en – vooral – Cotillard.

Genre: Drama, Oorlog, Romantiek
Jaar: 2016
Speelduur: 125 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 5053083107543

• Story of Allied
  • From Stages to the Sahara: The Production Design of Allied
  • Through the Lens: Directing with Robert Zemeckis
  • A Stitch in Time: The Costumes of Allied
  • 'Til Death Do Us Part: Max and Marianne
  • Guys and Gals: The Ensemble Cast
  • Lights, Pixels, ACTION! The Visual Effects of Allied
  • Behind the Wheel: The Vehicles of Allied
  • Locked and Loaded: The Weapons of Allied
  • That Swingin' Sound: The Music of Allied

Allied heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc die bijna volledig is beschreven en waarvoor een kleine 37GB door de film in beslag wordt genomen. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. De digitaal opgenomen film ziet er op Blu-ray Disc werkelijk prachtig uit. Het beeld is heeft een prachtige uitstraling met een wat hoog, maar verder uitstekend contrast en prachtige kleuren. In elke omstandigheid qua licht is het schaduwdetail ook uitstekend en blijft alles goed zichtbaar. De fijne details in de gezichten en kleding van de acteurs laten zien hoe goed de scherpte en de detaillering van het beeld zijn. Van enige storende elementen is geen enkele sprake en het is dan ook genieten geblazen van deze prachtige beeldtransfer.

Er staat een flink aantal geluidstracks op de Blu-ray Disc van Allied, maar de enige lossless geluidstrack is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Hoewel het geluid van Allied zich behoorlijk op de frontkanalen richt blijft er genoeg over om van te genieten. Het geluidsbeeld is heel gedetailleerd opgebouwd, met mooie omgevingsgeluiden en diverse geluidseffecten. Tijdens de actiemomenten wordt er voldoende gebruik gemaakt van de surroundkanalen, maar bij de ‘thuis’-scènes in Engeland komen die niet echt meer in het spel voor. Dialogen staan als een huis en zijn in alle omstandigheden goed te volgen. Naast Engels wordt er in het begin van de film (de Marokko-scènes) ook veel Frans gesproken (opvallend is dat de ondertiteling van de Franse dialogen een ander lettertype heeft als dat van de Engelse dialogen). Als de bommen op Londen vallen en – vooral – tijdens de zandstorm in de woestijn laat het geluid horen tot wat er echt mogelijk is. Dan speelt ook het LFE-kanaal flink mee in het geheel. Componist Alan Silvestri heeft weer een mooie en sfeervolle muziekscore gemaakt, die de sfeer van de film uitstekend ondersteunt.

De Blu-ray Disc heeft een eenvoudig menu, waar ook de extra’s zijn te selecteren. Deze zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Story of Allied (5 min)
Cast en Crew geven hun visie op het verhaal en hoe het gerelateerd is aan de geschiedenis. Wat maakt het verhaal zo bijzonder en waar worden ze vooral door gegrepen?

From Stages to the Sahara: The Production Design of Allied (10 min)
Een item over de (prachtige) aankleding van de film. Dat betreft niet alleen de decors, maar ook het filmen op locatie als de visuele effecten en hoe deze gecombineerd worden.

Through the Lens: Directing with Robert Zemeckis (9 min)
Het gebruikelijke de hemel in prijzen van de regisseur door de cast en crew. Men vertelt hoe Zemeckis te werk gaat, hoe hij de cast motiveert en ook hoe Zemeckis weet hoe hij technisch zijn zaakjes goed voor elkaar heeft.

A Stitch in Time: The Costumes of Allied (9 min)
Dit item staat volledig in het teken van Oscarwinnend kostuumontwerpster Joanna Johnston. Zij werkt al jaren met Zemeckis samen. Zij vertelt hoe zij tot bepaalde keuzes van de kostuums is gekomen.

'Til Death Do Us Part: Max and Marianne (6 min)
Een korte discussie over de samenwerking tussen Brad Pitt en Marion Cotillard.

Guys and Gals: The Ensemble Cast (5 min)
Hoewel ze niet echt op de voorgrond komen spelen er nog een aantal karakters een belangrijke rol in de film. In dit korte item wordt op een aantal van hen wat dieper ingegaan.

Lights, Pixels, ACTION! The Visual Effects of Allied (9½ min)
De titel zegt het al. Hier komen de special effects aan bod. De film zit er vol mee en vooral de combinatie tussen CGI en de echte setopnames komen aan bod. Voor de liefhebber zeker interessant.

Behind the Wheel: The Vehicles of Allied (3 ½ min)
Niet bijster interessant, dit item over de diverse auto’s en voertuigen die in de film gebruikt zijn.

Locked and Loaded: The Weapons of Allied (3 ½ min)
Niet alleen auto’s, maar ook wapens worden in de film gebruikt. Niet erg gedetailleerd, maar wie hier meer over wil weten moet dit item kijken.

That Swingin' Sound: The Music of Allied (7 min)
Componist Alan Silvestri werkt al jaren met Robert Zemeckis. Hier geeft hij zijn visie op de muziek voor de film.

In 1942 moet een Canadese spion, samen met een Franse verzetsstrijdster, een missie volbrengen in Casablance. De vonk tussen de twee slaat over en ze trouwen. Eenmaal in Engeland wordt de vrouw beschuldigt van spioneren voor de Duitsers. Allied is een aardige film, gebaseerd op ware gebeurtenissen. Hoewel de film niet altijd even spannend is, is het een boeiend schouwspel hoe de Canadese spion met de twijfel en loyaliteit omgaat. De chemie tussen Brad Pitt en Marion Cotillard is uitstekend, wat het kijkgenot omhoog tilt. De Blu-ray Disc-uitgave van Allied is prima verzorgd met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Er is een redelijk pakket aan extra’s voorhanden, hoewel enige diepgang hier meestal ontbreekt.