Great Wall, The

20-06-2017

6.8

Great Wall, The (Blu-ray)

William Garin (Matt Damon) en zijn compagnon Pedro Tovar (Pero Pascal) trekken als handelaren door China, maar ze zijn vooral op zoek naar het onbekende ‘zwarte poeder’. Ze worden veel achterna gezeten, omdat ze niet altijd even eerlijk handelen. Tijdens een razende vlucht stuiten ze op een enorme muur van steen, die bewaakt wordt door Chinese troepen onder leiding van generaal Shao (Hanyu Zhang) en diens commandant Lin Mei (Jing Tian). William en Pedro worden gevangen genomen, maar de troepen hebben meer aandacht voor de komende strijd tegen de Tao Tei, groene monsters die eens in de zestig jaar een aanval doen op de muur. Pedro wil dolgraag ontsnappen, maar William is bereid de Chinezen te helpen in hun strijd. De Tao Tei lijken veel intelligenter te zijn geworden en de aantallen zijn enorm. De strijd lijkt op voorhand al gestreden.

Zhang Yimou en Hollywood hebben de handen ineen geslagen. Wie kun je beter benaderen dan deze Chinese grootmeester (HeroThe House of the Flying Daggers) als je een grote film wilt maken over een van de meest markante bouwwerken in de wereld: de Chinese Muur? Zhang Yimou heeft met zijn eerste Engelstalige film, The Great Wall, een actiefilm afgeleverd die z’n weerga niet kent. Althans, wat uiterlijk vertoon betreft. Met een enorm budget van 150 miljoen dollar – dat overigens binnen een maand na de release al ruim is terugverdiend - kon hij zich geheel uitleven in gigantische decors, energieke camerabewegingen en spectaculaire special effects. Hij had de beschikking over een aantal internationale topacteurs, waaronder Matt Damon en Willem Dafoe. En ook het geluid is fenomenaal bij deze film. Wat dat betreft verdient The Great Wall het om in de beste bioscopen vertoond te worden. Er kleeft echter één groot nadeel aan deze film en dat is het verhaal. Dat is zo flinterdun, met tenenkrommende dialogen, dat het kijkgenot danig wordt verstoord. De Engelstalige acteurs, waaronder Damon en Dafoe, hebben duidelijk moeite met deze dialogen. Het belemmert ze in hun spel en Zhang Yimou is blijkbaar niet in staat geweest om zijn acteurs goede richtlijnen te geven, zodat deze nog iets van de kromme teksten hadden kunnen maken. In eerste instantie wordt het verhaal gebracht als een van de vele ware legendes rondom de Chinese Muur. Maar de illusie van een interessant verhaal wordt al snel de grond ingeboord als de eerste groene monsters in beeld komen. Het wordt nog heel even interessant als men de verschillen tussen de directe houding van de westerlingen tegenover de spirituele symboliek van de Chinezen plaatst. Maar dat verdwijnt weer als sneeuw voor zon als de volgende grote actiescène zich aandient.
Wie het oeuvre van Zhang Yimou een beetje kent zal zich bij het zien van The Great Wall een hoedje schrikken. In nergens lijkt deze film op het kenmerkende werk van de grootmeester. Alleen diens The Flowers of War komt misschien op het visuele vlak een beetje in de buurt. Maar het is een groot verschil met bijvoorbeeld Yimou’s vorige film, het ingetogen Coming Home.
Wie zich echter niet zo druk maakt om het verhaal en voornamelijk uit is op een groots spektakelstuk komt met The Great Wall zeker aan z’n trekken. Laat dat maar aan Zhang Yimou over.

Genre: Actie, Avontuur
Speelduur: 103 min
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Atmos - Duits
  • Dolby Atmos - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Noors, Portugees, Spaans, Zweeds, En vele andere
EAN: 5053083108397

• Deleted and extended scenes
  • Matt Damon in China
  • Working with director Zhang Yimou
  • The Great Wall visual effects
  • Man vs Monster
  • Weapons of war
  • Designing a spectacular world

The Great Wall krijgt op Blu-ray Disc een beeldtransfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1. De beeldkwaliteit is werkelijk subliem. Alle kleuren in de film worden zeer natuurlijk en fel weergegeven. Ook alle aardse tonen zien er erg sterk uit. Contrast en zwartwaarden zijn erg goed, zwart is diepzwart en in slecht verlichte scènes wordt het onderscheid tussen licht en donker goed weergegeven. Er zijn wat grauwe scènes die mistig kunnen overkomen, maar die mogen de sfeer en de pret niet drukken. Ook al het goud wat op de gevechtsuitrustingen zit blinkt van je scherm af. De transfer is verder vrij van verdere fouten en andere artefacten. Een zeer sterke beeldtransfer die dan ook de hoogste notering krijgt.

The Great Wall krijgt een Dolby Atmos-audiotrack mee in de oorspronkelijk Engelse taal. Ook staan er Dolby Atmos-audiotracks op in de Franse en Duitse taal. De Dolby Atmos-geluidstrack kan afgespeeld worden als een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack en zo is deze ook beluisterd. Net als het beeld is het geluid ook dik in orde en werkelijk een feest voor je oren. Bij rustige scènes worden de voorste kanalen het meest gebruikt met de spraak netjes en helder uit de centerspeaker met de overige kanalen voor de ambiancegeluiden. Bij drukke en actiescènes worden alle registers en kanalen opengetrokken en komen alle effecten helder en duidelijk uit de surroundkanalen en krijg je als kijker het gevoel dat je midden op het slagveld staat. Een geweldige audiotrack.

The Great Wall krijgt de volgende extra’s mee op Blu-ray Disc.

Deleted and extended scenes (7 min)
Wat verlengde en verwijderde scènes die om overduidelijke reden (tijdsbesparing) niet in de film zitten.

Matt Damon in China (3 min)
Acteur Matt Damon vertelt kort over het werken in China.

Working with director Zhang Yimou (3 min)
De gebruikelijke lofzang over het werken met collega’s, ditmaal over het werken met regisseur Zhang Yimou.

The Great Wall visual effects (3min)
Een korte featurette over de special effects.

Man vs Monster (10 min)
Een kijkje achter de schermen over het maken van de grootse gevechtscènes.

Weapons of war (3 min)
Een korte uitleg over de functie van de Muur in de film.

Designing a spectacular world (3 min)
Wat meer informatie over het maken van de grootste sets die gebruikt zijn in de film.

Twee westerse handelsreizigers trekken door China, maar stuiten op de Chinese Muur en worden gevangen genomen. Maar de aankomende strijd met de Tao Tei vraagt meer aandacht van de Chinezen dan twee halfslachtige handelaren. The Great Wall is een imposante actiefilm van de Chinese grootmeester Zhang Yimou, die hiermee zijn eerste Engelstalige film maakt. Het verhaal rammelt aan alle kanten en vooral de dialogen zijn tenenkrommend. Maar qua actie, decors en special effects is The Great Wall een film die z’n weerga niet kent. De Blu-ray Disc van The Great Wall krijgt een sublieme beeldtransfer mee, een geweldige audiotrack maar helaas slechts een ietwat mager pakket aan extra's. Toch een zeer verzorgde uitgave.