Wailing, The

10-07-2017

8.8

Wailing, The (DVD)

Het kleine dorpje Gokseong, waar normaal gesproken nooit iets aan de hand is, wordt opgeschrikt door een gruwelijke serie moorden. Al snel doen verschillende geruchten de ronde. Het zou allemaal komen door de mysterieuze Japanner (Jun Kunimura) die in het dorp is het gaan wonen. Het is een afrekening voor alle zondes die de afgelopen jaren zijn begaan. De oorzaak is te vinden in de giftige paddenstoelen die steeds meer mensen eten of het is niemand minder dan de duivel zelf die zowel dader als slachtoffer als marionetten bespeelt. Alleen een sjamaan als Il-gwang (Hwang Jung-min) zou het dorp kunnen redden. Rechercheur Jong-gu (Kwak Do-won) wil er allemaal niets van weten, dit is een daad van een ordinaire serie-moordenaar en start een routine-onderzoek. De getuigen die hij spreekt en de invloed dat zijn speurwerk heeft op Jong-gu's gezin is allesbehalve routine. Zouden er dan toch duistere krachten aan het werk zijn?

Met The Chaser en The Yellow Sea leverde Zuid-Koreaanse regisseur Na Hong-jin twee aangrijpende misdaadthrillers af. The Wailing is wederom een thriller, maar - hoewel in het allereerste begin puur over een misdaad - overduidelijk één in het horrorgenre. De film komt vrij traag op gang in een eerste deel waarbij we veel te weten komen over hoofpersoon Jong-gu, zijn werkwijze, collega's en familie, maar waar verhaaltechnisch niet veel gebeurd. Jong-gu wordt neergezet als een sympathieke, sullige man met een goede dosis humor en zijn hart op de goede plaats. Hier en daar zijn er overduidelijk hints dat niets is wat het lijkt, maar deze voeren nog niet de boventoon; alles is nog vrij realistisch. Zodra de sjamaan Il-gwang echter op het totaal verschijnt is het duidelijk dat niemand te vertrouwen is. Er wordt een continue serie onverwachte en bizarre gebeurtenissen ontketent die pas aan het einde van The Wailing ook een einde vindt. Omdat er een duidelijke focus lag op realisme in het eerste gedeelte van de film en Jong-gu een personage is waar je je als kijker zeer gemakkelijk mee in kan leven, accepteer je als kijker alles wat gebeurt en wil je uiteindelijk net als Jong-gu enkel weten wat alles betekent. Regisseur Na Hong-jin weet de spanning op meesterlijke wijze op te bouwen en met hele simpele middelen vast te houden. Alles voelt zeer persoonlijk ondanks de verschillende malen dat boze geesten, de duivel en het geloof vrij serieus worden aangehaald. Dit maakt The Wailing tot een fantastische horrorfilm.
Het acteerwerk is van de bovenste plank. Buiten Jun Kunimura, Il-gwang en Kwak Do-won die zich stuk voor stuk helemaal in het verhaal inleven en bereid zijn vrij ver te gaan voor hun acteerwerk, weet ook de jonge Kim Hwan-hee in de rol van Jong-gu's dochter Hyo-jin indruk te maken. Haar rol zelf roept al snel herinneringen op van The Exorcist of The Omen, maar juist de scènes waarin ze op een heel intieme en menselijke manier omgaat met Do-won zijn het kijken waard. Concluderend is The Wailing een sublieme horrorfilm met een langzame opbouw, maar genoeg bizarre taferelen en spanning om er een 'must-see' van te maken.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 130 min
  • Dolby Digital 5.1 - Koreaans/Japans
Uitgever: Contact FIlm
EAN: 9789492059215

Op deze DVD-uitgave is The Wailing te bekijken in het anamorfe 2.35:1 beeldformaat. Ondanks dat de film steeds somberder en donkerder wordt, is er genoeg kleur aanwezig. De basis bestaat uit bruintinten, maar er zijn verschillende gele, blauwe of groene kleuraccenten. Het contract en daarmee de zwartwaarde is vrij hoog, waardoor dergelijke kleuren echt van het scherm spatten. The Wailing maakt vooral gebruik van natuurlijke en simpele straatverlichting, wat de film een gevoel van realisme geeft. Sommige scènes die zich in de avond of nacht afspelen zijn hierdoor wel wat donker, maar nergens storend. De verschillende natuurbeelden, vaak gefilmd tijdens zonsopkomst of -ondergang zijn erg indrukwekkend. Hier en daar is duidelijke ruis te bespeuren en de scherpte van de beelden wisselt in kwaliteit per scène. Al met al toch een vrij goede beeldkwaliteit.

Het enige aanwezige audiospoor op deze DVD-uitgave van The Wailing is een Dolby Digital 5.1 Koreaans audiotrack, waarbij er op enkele plekken ook Japans wordt gesproken. Zoals gebruikelijk wordt het gesproken woord vanuit het middenkanaal gepresenteerd. De geluidseffecten, vrij cruciaal voor een horrorfilm, zijn zeer gelaagd en worden relatief luid ten gehore gebracht. Zeker tijdens het ritueel van de sjamaan en enkele andere scènes aan het einde van The Wailing maken de geluidseffecten een behoorlijke indruk en laat ook het LFE-kanaal van zich horen. De omgevingsgeluiden, ook via de surroundkanalen gepresenteerd, zorgen voor afdoende sfeer, hoewel ze geregeld onderdoen aan de indringende en sfeervolle muziek die The Wailing een deel van zijn karakter geeft. Alles bij elkaar genomen een audiokwaliteit waar weinig over te klagen valt.

In het stationaire hoofdmenu is The Wailing is de film integraal of vanaf één van de twaalf hoofdstukken af te spelen. Ook is er de mogelijkheid om de ondertiteling uit- en aan te zetten. Er zijn geen extra's op de DVD-uitgave aanwezig.

Een serie moorden laat een klein slapend dorpje opschrikken en het is aan rechercheur Jong-gu om door alle raadsels en geruchten heen een oorzaak voor/dader van de moorden aan te wijzen. The Wailing is een zeer indringende en spannende horrorthriller waarbij na een langzame opbouw alles lijkt te kunnen gebeuren. Door de goede mix van mysterie, spanning, humor, sterke personages en een complete onafhankelijkheid van goedkope 'jump-scares' is dit een zeer geslaagde film, die ook fans van buiten het horror-genre zou moeten aanspreken. Het acteerwerk en het script zijn van de bovenste plank, hoewel kijkers dus wel de lange kijktijd moeten kunnen opbrengen. De beeldkwaliteit is erg goed voor een DVD-uitgave, op het geluid is weinig aan te merken. Het complete gebrek aan extra's is erg betreurenswaardig. Een slow-burner, maar zeker de moeite meer dan waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.