T2 Trainspotting

11-07-2017

7.8

T2 Trainspotting (Blu-ray)

Twintig jaar geleden vertrok Mark Renton (Ewan McGregor) met het leeuwendeel van het geld. Hij keek nauwelijk om naar Sick Boy (Johnny Lee Miller), Begbie (Robert Carlyle) of Spud (Ewen Bremner), degenen met wie hij het meeste optrok, maar rende weg. Twintig jaar later keert Renton terug naar Edinburgh, op zoek naar de drie minst onbekende mensen in zijn leven. Mischien dat ze hem kunnen uitleggen wat hij met de rest van zijn leven moet doen, wat nou echt waard is om voor te leven. Of is alles nog steeds een zieke grap, net als twintig jaar geleden? Sommige dingen en personen zijn precies zoals hij ze had achtergelaten, andere zijn voorgoed veranderd of verdwenen.

De debuutfilm van Danny Boyle getiteld Shallow Grave was een indringende thriller die veel deuren opende voor de regisseur. Trainspotting, die hij hierna maakte, zette de deur naar Hollywood wagenwijd voor hem open. Tot op de dag van vandaag wordt deze film gezien als een van de beste Britse werken en is Boyle zelf met 127 Hours, 28 Days Later en natuurlijk Slumdog Millionaire gelauwerd als een dynamische regisseur waar je als filmliefhebber naar uitkijkt. Al vrij snel na het uitkomen van Trainspotting kwamen er vragen van fans voor een vervolg. Eenentwintig jaar heeft het geduurd, maar dan heb je ook wat.
T2 Trainspotting – volgens Danny Boyle zelf een titel die de personages uit de film ook zouden kunnen waarderen – heeft duidelijke links naar het eerste deel, maar vertelt ook heel stellig een eigen verhaal. Waarbij het eerste deel nog een gevoel van sensatie had, is T2 verhalend vrij ingetogen. De film gaat om terugkeren naar je roots, terugkijken op het leven naast het verlies van vrienden, dromen en helden. Deze vrij zware onderwerpen worden zeer smaakvol besproken en Boyle weet er voor te zorgen dat T2 nergens te serieus wordt door afdoende humor. Er zit niet heel veel structuur in de film, maar net als Trainspotting zelf gaat het vooral om de reis en niet het eindpunt. Alle acteurs, inclusief verschillende uit de eerste film die enkel voor een cameo terugkeren, geven zich helemaal voor de film. Net als hun personages hebben de acteurs heel veel meegemaakt in de afgelopen twintig jaar, wat aan hun optreden te zien is. Stuk voor stuk hebben ze een ander pad afgelegd, maar komen ze toch weer samen op dit punt terecht. Je bent vrienden, wat kun je er aan doen? Nieuwkomer Anjela Nedyalkova houdt zich prima staande tussen de heren en fungeert als reality-check, moreel kompas en katalysator. Ewen Bremnen is als Spud het absolute hart van T2 en het kijken alleen al waard.
Zoals te verwachten viel van Danny Boyle is T2 een zeer dynamische film waarbij er continu visuele trucjes worden uitgehaald en er op verschillende punten zeer mooi wordt teruggegrepen naar de originele Trainspotting. Naar Boyle's eigen zeggen waren dergelijke trucjes er in deel één vooral omdat het er goed uitzag, hier dienen ze voor het grootste deel een duidelijk doel. T2 Trainspotting is een mooi uitgevoerd drama met genoeg actie en de humor om iedereen bezig te houden. Serieuzer dan het eerste deel, maar daarmee misschien ook iets impactvoller.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 117 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
Uitgever: Sony
EAN: 8712609641905

• Audiocommentaar met Danny Boyle en John Hodge
  • 20 Jaar in de Maak: Een Gesprek met Danny Boyle en de Cast
  • Verwijderde Scenes
  • Calton Athletic Documentary: Choosing Endorphins Over Addiction

T2 Trainspotting is op deze BD-disc te zien in het originele 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor het grootste deel is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, er is voor deze BD-uitgave gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. De film oogt spectaculair. Continu wordt er fantastisch gespeeld met belichting, verschillende kleurenfilters, freezeframes en naadloos verwerkte beelden van de eerste Trainspotting om kijkers continu iets nieuws om naar te kijken te bieden. Het kleurenpalet bestaat in de basis uit bruin- en blauwtinten, maar hier wordt meerdere malen van afgeweken. Herhaaldelijk weet Boyle het frame op een intrigerende manier te vullen zonder dat dit ook maar ergens geforceerd overkomt. Een indrukwekkende prestatie. Alle beelden ogen zeer scherp, ook de schaduwen, hoewel de beelden uit Trainspotting begrijpelijk iets minder ogen. Er is sprake van een hoog contrast en een hoge zwartwaarde. Alle zeer geregeld aanwezige kleuraccenten zijn diep verzadigd. Er zijn geen artefacten te bespeuren.

Naast een Engelstalig DTS-HD MA 5.1-audiotrack, is er op deze BD-uitgave ook een Frans- en Spaanstalig DTS-HD MA 5.1-track aanwezig. Hieronder zal de eerstgenoemde track besproken worden. Het gesproken woord is scherp en helder via het middenkanaal te horen, hoewel het soms lastig is alle vette Schotse accenten te verstaan. In één specifieke scène in de film, waarbij er direct wordt teruggegrepen naar Trainspotting, wordt het gesproken woord harder en indringender terwijl alles erbuiten wegvalt. Vrij indrukwekkend. De geluidseffecten zijn erg duidelijk aanwezig en behoorlijk gelaagd. De scène waarin Ewan McGregor en Johny Lee Miller gedwongen worden een lied te zingen, maakt hier mooi gebruik van. De omgevingsgeluiden zijn aanwezig en worden ook via de surroundkanalen gepresenteerd. Vooral tijdens de rustigere scènes weten ze een afdoende sfeer te creëren. Net als in Trainspotting is één van de sterren in T2 Trainspotting de soundtrack, die tevens zeer prominent aanwezig is. Muziekstukken worden op meesterlijke wijze aan elkaar en in het verhaal gevlochten waardoor de emotie die ze oproepen ook echt gemeend is. De manier waarop de iconische muziek uit de eerste film in T2 wordt verwerkt, maakt een echte dramatische impact. Complimenten!

Op deze BD-uitgave van T2 Trainspotting is via het geanimeerde menu de mogelijkheid om de film integraal of vanaf één van de hoofdstukken af te spelen. De audio en ondertiteling is in te stellen en verschillende extra's zijn te selecteren.

Audiocommentaar met Danny Boyle en John Hodge
Regisseur Boyle en schrijver Hodge geven een erg leuk commentaar op de film waarin ze onder meer de vertraging van het vervolg, de ontwikkeling van ideeën voor T2 en visuele aspecten bespreken. Het audiocommentaar is Nederlands ondertiteld.

20 Jaar in de Maak: Een Gesprek met Danny Boyle en de Cast (25 min.)
Een openhartig gesprek tussen Ewen McGregor, Robert Carlyle en Johnny Lee Miller met Danny Boyle als moderator. Herinneringen worden opgehaald, bedenkingen over/motivaties voor een vervolg en de persoonlijke ervaringen van de acteurs tijdens en na het filmen van Trainspotting en T2 passeren de revue

Verwijderde Scènes (30 min.)
Een grote hoeveelheid verwijderde scènes die volgens Danny Boyle en John Hodge voor een groot deel omwille van de tijd en/of het tempo van T2 niet het uiteindelijke product hebben gehaald. Sommige scènes zijn zeker leuk om een keer te bekijken.

Calton Athletic Documentary: Choosing Endorphins Over Addiction (4 min.)
Niet vermeldt op de BD-hoes, maar wel aanwezig en zeker de moeite waard. Een kleine, maar inspirerende korte film over het programma ex-junkies te laten sporten zodat ze zich hierop kunnen focussen in plaats van hun verslaving.

Na twintig jaar keert Mark Renton terug naar Edinburgh waar hij al snel oude bekenden tegenkomt. Hoe blij ze zijn hem weer te zien, hangt grotendeels af van hoeveel geld hij van ze gestolen heeft. T2 Trainspotting kent hetzelfde tempo en visuele spektakel als het origineel, maar weet zijn geheel eigen – en een stuk serieuzer – verhaal te vertellen terwijl er herhaaldelijk wordt teruggegrepen naar Trainspotting uit 1996. Het acteerwerk is fantastisch en ook de soundtrack is weer erg indringend. Qua beeldkwaliteit is er weinig te klagen op deze BD-uitgave. Ook het geluid is van een prima kwaliteit. De verschillende extra's zijn een prachtige toevoeging.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony.