Spider-Man: Homecoming

18-07-2017

8.2

Spider-Man: Homecoming (Bioscoop)

Nadat Tony Stark (Robert Downey Jr.) hem kort een plek heeft gegeven in de Avengers, denkt de jonge Peter Parker (Tom Holland) aan niets anders dan het opsporen van grote criminelen en als Spider-Man zij aan zij met Iron Man de wereld redden. Jammer genoeg is het niet makkelijk voor een jongen van vijftien om zomaar van school weg te gaan en een Avenger te worden. Middelbare school is eigenlijk zo erg nog niet, omdat hij daar met beste vriend Ned (Jacob Batalon) kan omgaan en misschien wel weer de erg aantrekkelijke Liz (Laura Harrier) tegen het lijf lopen. Toch heeft Peter het gevoel dat hij meer zou kunnen. Wanneer Queens geteisterd wordt door gewelddadige inbraken en alle aanwijzingen leiden naar een mysterieuze man (Micheal Keaton), wordt het voor Peter lastig om zijn leven als Peter Parker te combineren met zijn werk als Spider-Man.

De eerste twee Spider-Man films, geproduceerd door Sony Pictures, waren een groot succes. Het vervolg, Spider-Man 3, met wederom Tobey Maguire in de titelrol en Sam Raimi in de regisseursstoel, werd een grote flop. Niet veel later was daar The Amazing Spider-Man en The Amazing Spider-Man 2 waar Andrew Garfield de rol van Peter Parker vertolkte. Het grote succes bleef helaas uit. Marvel Studios verbrak in dezelfde tijd record na record en bewees zich nogmaals als de productiemaatschappij die weet hoe je superheldenfilms moet maken. Marvel en Sony besloten de handen ineen te slaan en na een kort optreden in Captain America: Civil War is er nu Spider-Man: Homecoming met de jonge Tom Holland als Peter 'Spider-Man' Parker. Spider-Man: Homecoming vertelt een simpel, maar heel vermakelijk verhaal waarbij de nadruk ligt op de ontwikkeling van Peter Parker als Spider-Man en vooral heel veel plezier maken. Hoewel het wiel zeker niet opnieuw wordt uitgevonden is er genoeg om je over te verbazen. Voor het eerst is Peter echt een middelbare scholier met alle knulligheid die erbij hoort. De balans tussen Peter Parker en diens optreden als Spider-Man is vrij goed, hoewel de focus toch duidelijk meer ligt op de avonturen van Spider-Man en minder op Parkers problemen als scholier (alles op/over school lijkt hem maar vrij weinig te doen). Hier en daar wordt er subtiel teruggegrepen naar beroemde Spider-Man comics en de animatieserie uit de jaren '60. Tom Hollands enthousiasme is onmiddellijk aanstekelijk en hij is de grote drijfveer van de film. Als kijker kun je je erg goed inleven in zijn versie van Peter Parker waardoor je de gehele film op het puntje van je stoel zit om te zien hoe hij alles klaarspeelt. Holland zorgt voor een groot deel van de humor, waar de film sowieso mee doordrenkt is (kijkers zullen nooit vergeten dat ze de film kijken voor hun vermaak). Vooral de gesprekken die Parker als Spider-Man heeft met de stem uit zijn pak zorgen voor erg leuke momenten. Om Spider-Man: Homecoming duidelijk in de Marvel Cinematic Universe te laten horen is er een grote rol weggelegd voor Tony Stark en zijn chauffeur 'Happy' Hogan (gespeeld door Jon Favreau) die Peter Parker wegwijs maken en toegang geven tot high-tech gadgets. Het past vrij goed in het verhaal, maar hierdoor is er erg weinig ruimte om personages als Liz of Ned uit te werken, die beiden hun rol dienen, maar nooit goed uit de verf komen en hierdoor erg eendimensionaal lijken. In tegenstelling tot veel van de andere Marvel-films is er grote aandacht voor de slechterik die zich in handen van niemand minder dan Michael Keaton (Batman, Batman Returns, Birdman) ontpopt tot één van de best ontwikkelde 'bad guys' van Marvel tot nu toe. Naast een divers personage waarbij hij zowel levensgevaarlijk als extreem sympathiek is, heeft hij ook een erg begrijpbare motivatie. De zeer diverse actiescènes in Spider-Man: Homecoming zijn goed verspreid over de film en groots opgezet, wat zeer spectaculaire beelden oplevert. Omdat alle scènes een duidelijk doel dienen/het verhaal verder helpen, maken ze een echte impact. De CGI is voor het grootste deel zeer goed, hoewel sommige zaken er toch wat nep uitzien.

Hoewel Peter Parker nog op school zit, wil hij eigenlijk niets anders dan samen met de Avengers de wereld redden. Wanneer gewelddadige inbraken onthullen dat er in Queens meer aan de hand is dan eerst gedacht, gaat Peter gelijk aan de slag als Spider-Man. Maar is dit niet allemaal iets te veel voor een simpele jongen? Spider-Man: Homecoming is een luchtige en charmante film die gevuld is met enkele uitgediepte personages, leuke humor en solide actie. Een simpele, maar zeer vermakelijke film voor tieners en iedereen die tiener geweest is.