Birth of a Nation, The (2016)

19-07-2017

7.5

Birth of a Nation, The (2016) (Blu-ray)

Begin 19e eeuw, Virginia, USA. Nat Turner (Nate Parker) werkt als slaaf op de plantage van Samuel Turner (Armie Hammer), die hij al kent sinds ze nog jonge kinderen waren. Nat is niet zo maar een slaaf, maar een die kan lezen en veel met zijn baas optrekt. Hij heeft als kind leren lezen en treedt op als predikant. Het gaat niet goed met de plantage en om geld te verdienen neemt Samuel een bod aan om met Nat als prediker langs de diverse plantages te gaan. De preken van Nat moeten de slaven respect voor hun bazen opleveren, want er heerst hier en daar wat onrust. Nat kan niet anders dan gehoorzamen, al ziet hij veel gewelddadigheden tegen zijn volk begaan. Ook zijn vrouw Cherry (Aja Naomi King) ontkomt niet aan de gruwelijke daden van de blanke man. Nat denkt aan een manier om hier een eind aan te maken.

Wie van de film The Birth of A Nation hoort denkt in eerste instantie aan het aangrijpende, maar ook controversiële meesterwerk van D.W. Griffith uit 1915. Maar sinds 2016 is er de film van Nate Parker met dezelfde titel. Ook controversieel, maar om een geheel andere reden. Regisseur, producent en hoofdrolspeler Nate Parker werd vanwege de grote aandacht voor de film door de pers door het slijk gehaald vanwege een vermeende verkrachting door hem en scenarioschrijver Jean McGianni Celestin in 1999. Parker werd in 2001 reeds vrijgesproken van de aantijgingen, waarbij McGianni Celestin wel werd veroordeeld. Het opgerakelde voorval wierp echter een donkere schaduw over The Birth of A Nation, waardoor deze niet de waardering kreeg die het verdiende. De titel van de film is niet toevallig gelijk aan die van z'n illustere naamgenoot uit 1915. Waar in de klassieker de blanke man verheven is over de zwarte man en pro Ku Klux Klan-motieven heeft, gaat de film van Parker juist over de onderdrukte slaven in het zuiden en de gruweldaden van de blanke man. Als basis voor de film is het waargebeurde verhaal van vrijheidstrijder Nat Turner genomen, een zwarte slaaf die ook predikant was. Hij zag tijdens zijn werkzaamheden verschrikkelijke dingen gebeuren en hij hoopte dat hij de kracht kon opbrengen om een beter leven voor de zwarte slaven te bewerkstelligen.
Hoewel The Birth of a Nation duidelijk een soloproject van Nate Parker is (hij is zowel producent, regisseur als hoofdrolspeler), waarbij hij zichzelf opvallend veel op de voorgrond plaatst, weet hij wel op een krachtige manier zijn boodschap over te brengen. Parker werkt langzaam toe naar de climax, die eigenlijk maar betrekkelijk kort duurt. Terwijl dat juist hetgeen behelst waardoor Nat Turner in de geschiedenisboeken terecht is gekomen. Parker gebruikt het lange eerste deel van de film om het karakter van Turner te ontwikkelen. Van een eenvoudige slaaf, die duidelijk meer dan gemiddeld ontwikkeld is, via predikant van de zwarte slaven tot de rebellenleider die hij uiteindelijk is geworden. Parker's film blinkt niet uit in subtiliteiten, maar zet de wereld van de zwarte slaven en de blanke overheersers lijnrecht tegenover elkaar. De enige uitzonderingen zijn Sam Turner, de eigenaar van Nat, en diens moeder Elizabeth. Die willen nog wel de menselijkheid van de zwarte slaven zien. Maar het zijn eenlingen. De keiharde en genadeloze praktijken van de blanken maken de acties van Nat Turner zo begrijpelijk, ondanks dat je direct de zinloosheid ervan inziet. Het maakt The Birth of a Nation in ieder geval op veel momenten aangrijpend en het gevoel van onrechtmatigheid komt veelvuldig bij je op. Het is dan ook te hopen dat de film op DVD en Blu-ray Disc een eerlijke kans krijgt en men het los kan zien van de historie rond diens maker, Nate Parker.

Genre: Biografie, Drama, Historie
Jaar: 2016
Speelduur: 120 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626098294

• Rise Up: The Legacy of Nat Turner
  • The Birth of a Nation: The Making of a Movement
  • AmeriCAN (Short Film)
  • "Free God" Spoken Word
  • Celebration of Independent Voices - Nate Parker
  • Shooting Script
  • Gallery
  • Theatrical Trailers

De beeldtransfer op de Blu-ray Disc van The Birth of A Nation wordt gebracht via het originele 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 42GB is beschreven en waarvan de film zelf zo'n 27GB in beslag neemt. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Deze geheel digitaal opgenomen film heeft een erg sterke beeldtransfer naar Blu-ray Disc ondergaan. Met als voornaamste hoogtepunten het uitmuntende contrast met bijbehorend schaduwdetail en bovengemiddelde scherpte. Alle details zijn tot in de fijnste elementen zichtbaar, met uitzondering in een aantal donkere scènes. De kleuren zijn niet al te verzadigd, maar geven wel een natuurlijk beeld van die tijd. De overzichtshots van de staat Virginia en de plantages zijn werkelijk prachtig om te zien. Hoe groter je scherm, des te beter deze beelden tot hun recht komen. In bijna alle opzichten dus een uitstekende beeldkwaliteit, met bijbehorende hoge score.

De belangrijkste geluidstrack op de Blu-ray Disc van The Birth of A Nation is een lossless Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Ook qua geluid valt er weinig te klagen bij deze film. Een bij vlagen subtiele, dan weer levendige geluidstrack zorgen voor veel diversiteit. Er wordt volop gebruik gemaakt van de beschikbare kanalen, waarbij de dialogen altijd goed op de voorgrond blijven. Tijdens de climax-scène wordt ook het LFE-kanaal in het spel betrokken, waar deze in het begin van de film weinig te doen krijgt. De muziek van Henry Jackman is uitermate sfeervol en alle elementen samen maken dit tot een enerverende geluidstrack.

De Blu-ray Disc heeft een geanimeerd menu met beelden uit de film als achtergrond. Er staan een aantal extra's op deze uitgave die in HD-resolutie zijn en allemaal voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling, ook het audiocommentaar.

Het commentaar is ingesproken door regisseur Nate Parker. Net als in de Making Of vertelt hij over zijn ideeën, keuzes en motieven. Daarnaast geeft hij ook regelmatig informatie over de werkelijke situatie uit de tijd van de slavernij, welke hij dan op een of andere manier weer heeft gebruikt in zijn film.

Rise Up: The Legacy of Nat Turner (47 min)
Na een korte introductie via een scène uit de film gaat Roger Guenveur Smith in deze, voor National Geographic gemaakte documentaire, terug naar de plekken waar Nat Turner leefde. Hij laat zien wie Turner precies was, wat hij deed en waarom. Daarbij laat Smith ook historici en mensen uit de buurt aan het woord.

Deleted Scenes (3½ min)
Twee scènes die de film niet gehaald hebben, eventueel te beluisteren met commentaar van Nate Parker.

The Birth of a Nation: The Making of a Movement (42 min)
Deze making of van de film begint eigenlijk bij het einde: de première tijdens het Sundance Filmfestival. Het is daar de publiekswinnaar en is het begin van het succes (dat later weer flink wordt ingedamd door de controverse rond Parker, maar daar gaat het in deze making of niet over). Verder bestaat deze making of voornamelijk uit een lang interview met Nate Parker, omlijst met beelden uit de film en foto's vanaf de set. Dat wil niet zeggen dat het geen interessante making of is, integendeel. Nate Parker vertelt uitbundig over zijn keuzes, zijn motieven en zijn analyses over Nat Turner zijn interessant.

AmeriCAN (Short Film) (18½ min)
Nate Parker geeft een introductie bij de korte film die hij gemaakt heeft naar aanleiding van de gebeurtenissen in Ferguson. Het filmpje is ook voorzien van optioneel audiocommentaar van Nate Parker.

"Free God" Spoken Word (6½ min)
Een poëtische zwart-witfilm met gesproken teksten over vrijheid in al z'n facetten.

Celebration of Independent Voices - Nate Parker (5 min)
Een introductie van Nate Parker van en voor het Sundance Film Festival in 2016.

Shooting Script
Wie het hele script van The Birth of a Nation wil lezen kan dat hier doen.

Gallery (3 min)
Foto's van de setopnames. Sommige foto's worden ook in de Making Of gebruikt.

Theatrical Trailers (5 min)
Drie teasers/trailers van de film.

Nat Turner is een eenvoudige slaaf, die wel kan lezen. Hij wordt daarom aangesteld als predikant voor de slaven van de plantage. Als zijn baas in geldnood komt wordt Nat verhuurd als predikant op andere plantages. Dan komt Nat in aanrakingen met de verschrikkingen van de blanke overheersers en dat kan hij niet lijdzaam aanzien. The Birth of a Nation is een krachtige vertelling over de zware ontberingen die de slaven in het zuiden van Amerika moesten ondergaan. Het kan niet lang uitblijven of de slaven komen in opstand. Dat is het verhaal van vrijheidstrijder Nat Turner. De Blu-ray Disc-uitgave van The Birth of a Nation heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een aantal extra's die zeker kunnen boeien.