Rebecka Martinsson

Laurens van der Molen
25-07-2017

8.5

Rebecka Martinsson (DVD)

Rebecka Martinsson (Ida Engvoll) is een succesvolle advocaat in Stockholm. Wanneer een goede jeugdvriendin van haar overlijdt in Kiruna, gaat ze terug naar haar geboortestad voor de begrafenis. Al snel merkt Rebecka dat er iets niet klopt en dat de dood van haar vriendin wellicht geen ongeluk is. Samen met rechercheur Anna-Maria Mella (Eva Melander) en haar collega Sven-Erik Stalnacke (Thomas Oredsson) gaat ze op onderzoek uit. Haar terugkomst in Kiruna bevalt haar goed, ondanks de traumatische gebeurtenissen in haar verleden waardoor ze oorspronkelijk was vertrokken, en ze besluit om er voorlopig te blijven. Ze zet haar baan in Stockholm on hold en wordt gevraagd voor een functie als aanklager voor het openbaar ministerie. Hoewel Rebecka in Stockholm een vriend heeft, voelt ze zich ook erg aangetrokken tot de hondentrainer van de politie, de charmante Krister Eriksson (Jakob Öhrman). Rebecka zal een keuze moeten maken. Kiest ze voor een succesvolle man en een carrière in de grote stad of kiest ze voor haar geboortedorp met de vriendelijke inwoners en de dierenliefhebber Krister.

Rebecka Martinsson bestaat uit vier verfilmingen van de boeken van de Zweedse schrijfster Asa Larsson, met het titelpersonage in de hoofdrol. In totaal heeft Asa Larsson vijf verhalen geschreven met Rebecka Martinssson, maar voor deze serie zijn alleen de laatste vier boeken verfilmd. Het eerste boek is eerder al met een andere cast verfilmd en ook uitgegeven door Lumière, als de film Sunstorm. Deze nieuwe verfilmingen zijn uitstekend. De sfeer, de cast en de zaken zijn stuk voor stuk erg goed. Ida Engvoll is uitstekend als Rebecka Martinsson en is een sympathiek en interessant personage waar je als kijker geboeid naar blijft kijken. De manier waarop ze bij de zaken wordt betrokken is soms wat vergezocht. In de eerste episode is het nog persoonlijk, maar hierna heeft een advocate uit Stockholm eigenlijk niks te zoeken bij moordzaken. Dit wordt opgelost door haar een functie te geven als aanklager voor het openbaar ministerie, maar kijkend naar de situatie waarin Rebecka zich op dat moment bevindt, is dit niet heel realistisch. Dit is echter maar een klein smetje op een fantastische serie en dit leg je als kijker al snel naast je neer. De ondersteunende cast is ook erg goed en met name Krister Eriksson, gespeeld door Jakob Öhrman, springt eruit. De chemie tussen hem en Rebecka is uitstekend en met name in de laatste episode is er een glansrol voor hem weggelegd. De twee rechercheurs vormen een goed team en vullen elkaar en Rebecka goed aan. Net als in veel andere Scandinavische series speelt de omgeving een erg grote rol. We zien de geboortestad van Rebecka, Kiruna, in verschillende seizoenen en met name in de winter is het een erg indrukwekkende stad. De zaken passen ook erg goed bij de omgeving. Zo wordt er bij één zaak een vrouw onder het ijs gevonden, iets wat perfect bij de locatie past. De lokale bevolking is ook erg interessant. Iedereen kent iedereen en op deze manier kan Rebecka ook bij haar buurman terecht voor informatie over de vaak ingewikkelde familiebanden. Rebecka maakt elke zaak persoonlijk, waardoor ze ook vrij onconventionele methoden gebruikt om achter de waarheid te komen. Dit zorgt er voor dat haar leven soms in gevaar is en de kijker vaak op het puntje van zijn stoel zit. Helaas zijn er maar vijf boeken en zit een seizoen twee er voorlopig niet in. Dit is erg jammer, want de serie en het einde smaken zeker naar meer. Liefhebbers van Scandinavische thrillerseries zoals The Bridge en The Killing kunnen deze serie met een gerust hart kopen, want ook Rebecka Martinsson is van een zeer hoge kwaliteit en spannend tot het einde.

Genre: Misdaad, Televisie, Thriller
Speelduur: 360 min
Verpakking: Boxset (Keepcase)
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
Uitgever: Lumière Crime Series
EAN: 5407003480924

Het beeld van de DVD-uitgave van Rebecka Martinsson wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. De kleuren zijn mooi vol en het contrast en zwartniveau zijn uitstekend. Zeker tijdens de vele close-ups is het beeld zeer scherp. De serie bevat ook aardig wat donkere scènes, maar ook deze zijn altijd goed te volgen. De geboortestad Kiruna wordt prachtig in beeld gebracht. Het beeld bevat geen storende compressiefoutjes. De serie heeft Nederlandse ondertiteling, die goed duidelijk in beeld is weergeven.

De DVD-uitgave van Rebecka Martinsson bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Zweeds audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn allemaal duidelijk te verstaan, ook wanneer er omgevingsgeluiden te horen zijn. De dialogen zijn te horen uit de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. Deze twee worden samen met de achterste twee ook gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De prachtige instrumentale soundtrack speelt een belangrijke rol bij het creëren van de spanning. De subwoofer wordt weinig gebruikt, maar doet wanneer nodig zijn werk goed.

De DVD-uitgave van Rebecka Martinsson bevat geen extra’s. Na een promotietrailer van Lumière kan er vanuit een menu worden gekozen om een episode af te spelen. De vier episodes zijn verdeeld over twee DVD’s.

Rebecka Martinsson is een succesvolle advocaat in Stockholm. Wanneer een goede jeugdvriendin van haar overlijdt in Kiruna, gaat ze terug naar haar geboortestad voor de begrafenis. Al snel merkt Rebecka dat er iets niet klopt en dat de dood van haar vriendin geen ongeluk is. Samen met rechercheur Anna-Maria Mella en haar collega Sven-Erik Stalnacke gaat ze op onderzoek uit. De serie bestaat uit vier boekverfilmingen. Alle vier van een uitstekende kwaliteit. De karakters  en de zaken zijn erg interessant en de cast doet het erg goed. Rebecka Martinsson is de zoveelste uitstekende Scandinavische misdaadserie. Net als vele andere wordt ook deze uitgegeven door Lumière. Zoals we van Lumière gewend zijn, is de DVD-uitgave uitstekend met een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar zonder extra’s. Liefhebbers van Scandinavische thrillerseries zoals The Bridge en The Killing kunnen deze serie met een gerust hart kopen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière Crime Series.