United Kingdom, A

15-08-2017

8.5

United Kingdom, A (DVD)

Kort na de oorlog ontmoet Ruth Williams (Rosamund Pike), een eenvoudige vertegenwoordigster, op een dansfeestje in Londen de jongeman Seretse Khama (David Oyelowo), niet wetende dat hij een prins en de troonopvolger van Botswana is. Ze worden verliefd, ondanks dat gemengde relaties door bijna iedereen veroordeeld worden. De vader (Nicholas Lyndhurst) van Ruth is tegen deze relatie en verbiedt een huwelijk. Ook de Britse overheid wil niet dat er getrouwd wordt. Botswana is geen echte kolonie, maar een protectoraat waarbij het land onder Brits gezag staat. En dat gezag wil geen conflict met buurland Zuid Afrika, waar Apartheid langzaam de kop aan het opsteken is. Zelfs Tshekede Khama (Vusi Kunene), de oom van Seretse en tevens waarnemend staatshoofd, wil niets van dit huwelijk weten. Het verliefde koppel is echter standvastig en besluiten toch te trouwen en vertrekken naar Botswana. Het wordt voor Seretse een heel moeilijke opgave om als nieuwe koning, met een blanke vrouw, de steun van zijn volk te krijgen. En de Britse overheid blijft het Seretse heel moeilijk maken om de troon te bestijgen.

Het is op dit moment erg in om films over ware gebeurtenissen te maken. A United Kingdom is daar geen uitzondering op. De film vertelt het verhaal van de Botswaanse troonopvolger Seretse Khama en diens blanke vrouw Ruth. Kort na de oorlog heette Botswana nog Bechuanaland en stond onder Brits gezag. Het grootste deel van de bevolking bestond uit acht stammen, waaronder de Bamangwato. In deze stam za de Khama-familie al jaren op de troon. Maar de Britse regering maakte in het land de dienst uit. En die Britse regering hielden de teugels strak, want men was bang dat de opkomende Apartheid uit buurland Zuid Afrika zou overwaaien naar Botswana. Een gemengd huwelijk werd daarom absoluut niet op prijs gesteld en men deed er alles aan om dat te voorkomen. Beoogd troonopvolger Seretse en zijn vrouw Ruth sloegen alle adviezen in de wind en trouwden toch. En daarmee gingen ze een erg onzekere toekomst tegemoet.
Regisseuse Amma Asante maakte in 2013 het boeiende Belle, over rassenongelijkheid in de 18e eeuw. Voor A United Kingdom greep ze terug op het boek Colour Bar van Susan Williams, wat door scenarist Guy Hibbert is bewerkt tot scenario. Deze film stipt belangrijke thema's aan, zoals gemengde huwelijken, de opkomst van Apartheid, de strijd voor onafhankelijkheid en het verval van het Britse rijk. Maar het bekijkt het wel allemaal van een kant. Er is niet echt een goede balans tussen de motieven van het verliefde koppel en de Britse overheid. Alles wat vanuit de Britse hoek wordt gebracht is met een negatieve saus overgoten. Daarmee is de film enigszins ongenuanceerd. De film is tevens niet wars van de nodige sentimenten en soms gaat Asante daar heel ver in. De melancholie druipt soms van het scherm. Maar in een film met een sterk politieke boodschap komt dat een beetje geforceerd over. De liefde tussen Seretse en Ruth is oprecht en hun kracht en wil om samen een toekomst op te bouwen in een relatief nieuw land is bewonderenswaardig. De verbondenheid is sterk en je vraagt je af hoe en of beiden dit leven vol kunnen houden en wie er het eerst op zal geven. David Oyelowo heeft in Selma al aangetoond dat hij de rol van een leider prima kan vertolken en in A United Kingdom gaat hem dat ook heel goed af. Rosamund Pike (Gone Girl) is ook goed als de oprechte, soms wat naïeve blanke vrouw in Afrika. Mede door het spel van dit koppel en de interessante geschiedenis van het jonge Botswana is A United Kingdom een goede film, waar echter nog meer in had gezeten als men het allemaal wat genuanceerder had aangepakt.

Genre: Biografie, Drama, Historie
Jaar: 2016
Speelduur: 107 min
  • DTS 5.1 - Engels
Uitgever: Paradiso Films
EAN: 5414937033409

Het beeldformaat van A United Kingdom is 2.35:1. De film is prachtig gefotografeerd met vooral een mooie belichting. Het land van Botswana is nogal droog, maar cameraman Sam McCurdy weet er adembenemende landschappen van te maken. De beeldtransfer van al dit moois is helaas niet altijd even consistent. Vooral de scherpte laat het regelmatig afweten. Hier en daar zijn heel softe momenten, waarbij een lichte waas over het beeld ligt. Het ene moment valt het meer op dan het andere, maar mooi is het niet. Waar ook verbetering kan worden doorgevoerd is het contrast. Het niet heel slecht, maar over de gehele linie is het wat aan de lage kant en daardoor heeft het zwartniveau ook onder te lijden. De detaillering is goed, net als de kleuren. Compressiefoutjes en posterisatie zijn niet geheel afwezig, maar zijn nergens in storende mate te zien. Al met al een redelijke beeldtransfer, waar zeker ruimte voor verbetering in zit.

Er staan twee Engelstalige geluidstracks op de DVD van A United Kingdom, een Dolby Digital 5.1- (448 kb/s) en een half-bitrate DTS 5.1-track. Het verschil tussen beide tracks is niet zo groot, de DTS-track heeft een iets hoger volume en iets betere dynamiek. Daar waar het beeld wat steekjes laat vallen is het geluid dik in orde. Dialogen worden goed gecentreerd weergegeven en zijn uitstekend te volgen. Bij deze film zijn het vooral de geluidseffecten die in positieve zin opvallen. Ze zijn mooi gemaakt en zorgen, waar nodig, voor een levendig geheel. Ook de omgevingsgeluiden zijn mooi, zeker bij de locaties in Botswana. De muziek varieert van jaren veertig jazz tot een mooie filmscore van Christopher Doyle.

De DVD van A United Kingdom start met een statisch scherm, waarbij je alleen voor de Nederlandse of Franse uitvoering kunt kiezen. Daarna start de film direct met de Nederlandse ondertiteling ingeschakeld. Er staat geen enkele extra op deze uitgave. De hoes bevat nogal wat onvolledigheden en fouten in de specificaties. Zo wordt er geen melding gemaakt van de Franse geluidstrack of ondertiteling en de speelduur staat op 113 minuten in plaats van 107 minuten.

De blanke Ruth wordt verliefd op de zwarte Seretse, die de troonopvolger van Botswana blijkt te zijn. Hun gemengde relatie wordt door slechts weinigen geaccepteerd en met een huwelijk zet Seretse niet alleen zijn eigen toekomst, maar ook dat van zijn land op het spel. A United Kingdom is een boeiende film over de kracht en het doorzettingsvermogen van twee mensen, die het beste voorhebben met hun land. Het verhaal wordt echter vrij ongenuanceerd gebracht, wat enigszins afbreuk doet aan de kracht van de film. De DVD-uitgave heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit en het geluid is prima. Helaas ontbreekt elk spoor van iets wat maar op een extra feature lijkt en dat is jammer.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.