Alone in Berlin

22-08-2017

7.8

Alone in Berlin (DVD)

Otto en Anna Quangel (Brendan Gleeson en Emma Thompson) wonen in een eenvoudig appartement in Berlijn. Het is oorlog, maar Otto en Anna proberen een normaal leven te leiden. Otto werkt als voorman in een houtzagerij en Anna is lid van een Nazi-vrouwengroepering dat huisbezoeken aflegt. Een gewoon arbeidersgezin dus. Dat verandert als hun enige zoon Hans (Louis Hofmann) sneuvelt aan het front. Hoewel ze hun leven zo normaal mogelijk proberen op te pakken, neemt hun aversie tegen de Nazi’s - en Hitler in het bijzonder - toe. Ze houden de Führer verantwoordelijk voor het sneuvelen van hun zoon. Als teken van verzet schrijft Otto kleine ansichtkaarten met teksten waarin hij de burgers waarschuwt voor het beleid van Hitler. Die kaartjes laat hij op diverse plaatsen achter in de stad. De kaartjes komen uiteindelijk terecht op het bureau van Gestapo-inpecteur Escherich (Daniel Bruhl), die direct jacht maakt op de verspreider van de kaartjes. Het profiel van de dader wordt steeds duidelijker voor Escherich, maar Otto en Anna gaan steeds voorzichtiger te werk en het lukt hen om honderden kaartjes over de stad te verspreiden. Hun eigen kleine daad van verzet tegen Hitler en diens beleid.

De Duitse schrijver Hans Fallada schreef kort na de oorlog het boek Jeder stirbt für sich allein, dat pas in 2010 in zijn originele vorm in het Nederlands werd uitgebracht als Alleen in Berlijn. In het boek beschrijft Fallada op genuanceerde wijze hoe de mensen in een klein appartementencomplex in Berlijn ieder hun eigen daad van verzet plegen tegen het Nazi-regime van Hitler. De nadruk ligt daarbij op Otto en Anna Quangel, die net hun zoon hebben verloren aan het front. Dit waargebeurde verhaal is gebaseerd op het arbeiderskoppel Otto en Elise Hampel. Kort na de oorlog kreeg Fallada inzage in het Gestapo-dossier van de Hampels, die in de oorlog overal in de stad kaartjes achterlieten met teksten tegen het beleid van Hitler. Nu, bijna 75 jaar na het verschijnen van het boek, is er de film Alone in Berlin van regisseur Vincent Perez. Op het CV van deze Zwitser staat vooral acteerwerk en het resumé van zijn regiewerk is nog heel beperkt. Maar hij heeft met Alone in Berlin een aardige acteursfilm gemaakt. De genuanceerdheid uit het boek is niet echt aanwezig, maar er zitten toch een aantal interessante momenten in de film waarin Perez laat zien dat hij het boek goed begrepen heeft. Tijdens hun daad van verzet van Otto en Anne is de kans altijd aanwezig dat ze op heterdaad betrapt worden. Via een subtiele enscenering weet Perez altijd de dreiging van het mogelijk betrappen aanwezig te laten zijn. Onder de bevolking zijn er veel kleine daden van verzet, die zelden of nooit aan de oppervlakte kwamen. Zo is er een vrouwelijke postbode die in het geheim eten meebrengt voor een oude Joodse vrouw. Of een rechter, die bekent staat om z’n strenge veroordelingen, maar die wel diezelfde Joodse vrouw onderdak biedt als het haar te warm onder de voeten wordt in haar eigen huis.
Wat wel afbreuk doet aan de authenticiteit van het verhaal is dat de film Engels gesproken is. De cast probeert met een licht Duits accent toch nog een gevoel van Duits in de film aan te brengen, maar dat werkt eerder lachwekkend en dat zal niet de bedoeling zijn geweest. Gedurende het verdere verloop van de film wen je er wel aan en begint het minder te storen. Maar het blijft raar om Duits acteur Daniel Bruhl in het Engels met een gemaakt Duits accent te horen praten. Afgezien hiervan valt er op het acteren weinig aan te merken. De altijd goede Brendan Gleeson en Emma Thompson spelen ook nu weer geweldig goed en passen perfect in hun rol als eenvoudig arbeidersechtpaar. De stoïcijnsheid,  maar ook vastberadenheid, zijn Gleeson op het lijf geschreven. Een kleinere rol is weggelegd voor de Zweed Mikael Persbrandt als SS-officier, een rol die hem wel is toe te vertrouwen.

Genre: Biografie, Drama, Oorlog
Jaar: 2016
Speelduur: 99 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Paradiso Films
EAN: 5414937033416

Op DVD heeft Alone in Berlin het oorspronkelijke anamorfe beeldformaat van 2.39:1 behouden. De film is prachtig in beeld gebracht en dat verdient een mooie beeldtransfer. Gelukkig zit dat bij deze DVD wel goed. De kwaliteit van de transfer is uitstekend, met vooral een goede scherpte en uitstekend contrast. Het zwart is mooi strak en het schaduwdetail is ook prima in orde. De kleuren tonen naturel en zijn, waar nodig, van een prima verzadiging. Afgezien van een lichte beeldruis zijn storende elementen geheel afwezig en daarom kunnen we hier spreken van een uitstekende beeldtransfer.

Er staan twee Engelstalige geluidstracks op de DVD van Alone in Berlin en dat zijn een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) track en een half bitrate DTS 5.1-track. Het verschil tussen beide tracks is niet zo groot, maar beide klinken wel uitstekend. Vooral de inkleuring van de front- en surroundspeakers is mooi, met veel spreiding in het stereobeeld en subtiele geluidseffecten, die goed geplaatst zijn. Omgevingsgeluiden zijn veelvuldig aanwezig, ook in de surroundkanalen. Dialogen zijn in het Engels met een overwegend Duits accent gesproken. Deze komen keurig uit het midden en zijn over het algemeen goed verstaanbaar. Soms wordt er wat gemompeld of klinkt het wat ver weg, maar de strekking blijft altijd duidelijk. De muziek is van Alexandre Desplat en ondersteunt de film op een prima wijze.

Er is alleen een statisch beginscherm op deze DVD van Alone in Berlin waar je voor Nederlandse of Franse instellingen kiest. Het gewenste (Engelstalige) geluidskanaal kun je alleen via de afstandsbediening selecteren. Er staat geen enkele extra op deze DVD.

Otto en Anna Quangel plegen hun kleine daad van het verzet door kaartjes met waarschuwende teksten tegen het regime van Hitler door Berlijn te verspreiden. De Gestapo zit hen op de hielen, maar het lukt het echtpaar om honderden kaartjes te verspreiden. Alone in Berlin is een mooi portret van een eenvoudig arbeidersgezin, dat op hun eigen kleine manier verzet pleegt tegen de Nazi’s. De film mist de nuances van het boek van Hans Fallada, waar de film op gebaseerd is, maar het sterke acteerspel van de gehele cast maakt Alone in Berlin alleszins de moeite waard om te zien. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar extra’s zijn op deze DVD-uitgave niet aanwezig.