Hitman's Bodyguard, The

23-08-2017

6.1

Hitman's Bodyguard, The (Bioscoop)

Vladislav Dukhovich (Gary Oldman) heeft Wit-Rusland jarenlang met ijzeren vuist geregeerd. Door grote inzet van Interpol wordt de dictator opgepakt en naar het Internationaal Strafhof in Den Haag gebracht. Het proces duurt steeds langer terwijl getuige na getuige van de gruweldaden van Dukhovich op mysterieuze wijze om het leven komt, tot grote frustratie van de aanklager (Barry Atsma). Uiteindelijk is er nog maar één iemand die opgeroepen kan worden; huurmoordenaar Kincaid (Samuel L. Jackson) die Dukhovichs regime van dichtbij heeft meegemaakt. Het blijkt vrijwel onmogelijk om Kincaid heelhuids van zijn gevangenis in Engeland naar Den Haag te krijgen. Er wordt dan ook uiteindelijk voor gekozen om de laatste hoop van het Internationaal Strafhof een bodyguard te geven, de recent to schande gebrachte Michael Bryce (Ryan Reynolds). De huurmoordenaar en zijn bodyguard hebben echter een donker verleden samen.

The Hitman's Bodyguard is een nieuwe film van regisseur Patrick Hughes (The Expendables III) en is heerlijk simpel vermaak. Het verhaal is niets anders dan een heel simpele opzet voor de actie en kent geen enkele verrassing of diepgang; er is een slechterik die gestopt moet worden. Op een vrij luie manier wordt er achtergrondinformatie gegeven over de twee hoofdpersonen, inclusief houterig opgezette flashbacks en een zeer stroperig en geforceerd liefdesverhaal. The Hitman's Bodyguard gaat echter ook helemaal niet om diepgang, maar tracht kijkers zo goed mogelijk te vermaken. En dit lukt. Vanaf de eerste scène is het duidelijk dat deze film niet serieus genomen moet worden, maar ook dat degenen voor en achter de camera duidelijk veel plezier hebben gehad tijdens het maken van de film. De humor in The Hitman's Bodyguard is bot en grof, maar altijd vrij stijlvol en geheel passend bij de sfeer van de film. Ryan Reynolds is zijn blaaskakerige zelf en improviseert erop los, hoewel een stuk ingetogener dan in bijvoorbeeld Blade: Trinity of Deadpool. Zijn chemie met Samuel L. Jackson is de reden om The Hitman's Bodyguard te gaan zien; hun rivaliteit, constante geruzie en grappen over en weer zijn genot om naar te kijken. Ze doen niet veel onder voor Riggs en Murtaugh uit Lethal Weapon of Jack en The Duke uit Midnight Run. Jackson straalt puur genot uit en gaat helemaal op in zijn rol als huurmoordenaar. The Hitman's Bodyguard is doordrenkt met zijn grote glimlach en grof gevloek. De temperamentvolle Salma Hayek heeft de grootste lol als de zeer vuilgebekte vrouw van Jackson, die ondanks haar relatief kleine rol een duidelijke inpact maakt. Gary Oldman is schandalig weinig gebruikt en zet een eendimensionale slechterik neer die hij zelfs in zijn slaap zou kunnen spelen. Elodie Yung is prachtig om te zien, maar krijgt vrijwel niets om handen waardoor ze al snel gedelegeerd is tot simpele 'love interest'. De actie in de film is voor het grootste deel zeer effectief, hoewel geregeld zeer duidelijk is dat er CGI gebruikt is om een scène tot stand te brengen. De race door de straten en grachten van Amsterdam is het absolute hoogtepunt, maar ook kleine actiescènes hebben hun momenten. Als Nederlander is duidelijk te zien dat qua logistiek er weinig van de film klopt – er is buiten diens skyline geen enkel frame in Den Haag gefilmd en de race door Amsterdam gaat totaal alle kanten van de stad uit – maar dat mag de pret niet drukken. Tot slot grote complimenten voor de soundtrack van The Hitman's Bodyguard, waarbij oude blues, soul en moderne muziek prachtig samenkomen, inclusief een nummer van Samuel L. Jackson zelf.

Genre: Actie, Amusement
Speelduur: 118 min

The Hitman's Bodyguard is een zeer vermakelijke actiefilm die het moet hebben van zijn twee zeer charismatische hoofdrolspelers, vrij solide actiescènes en heerlijk botte humor. Door het totale gebrek aan een verhaallijn waarbij er veel tijd verspild wordt aan een geforceerd liefdesverhaal is de film vooral leuk voor een keertje.